Az etológia, a
humánetológia eredményei alapján már igazoltnak tekinthetjük, hogy az agresszió
fontos magatartásbeli szabályozó mechanizmus, amely valamilyen formában minden magasabbrendű állatban kimutatható. (Csányi
V. , 1986) Az állatvilágban az agresszió
ösztönkésztetés, és arra irányul, hogy a fajtársak egymást távol tartsák a
saját ön- és fajfenntartásukat biztosító erőforrások közeléből. Az emberben is
jelen van az agresszió mint ösztönkésztetés. Az
agresszióra való ösztönkésztetés velünk született, az életképesség feltétele.
Csak a megnyilvánulása lehet másmilyen. Az „emberi agressziónak megvannak a
maga humán jellegzetességei, megnyilvánulásai. Az egészen elemi, lényegében
biológiai formáktól eltekintve, megnyilvánulásukban rendkívül változatosak
lehetnek. Tanulással, az adott kultúra befolyása alatt az emberi biológiai
agresszió egészen alacsony szintre szorítható és nagyon magas szintre is
emelhető”.(Csányi V., 1999.
683. p. )
Az agykutatások eredményeként azt tudjuk, hogy az agresszív
ösztönkésztetés ugyan velünk születik, de megjelenése nem köthető egyetlen
génhez. Az agresszivitás valamennyi életműködésünkkel kapcsolatban van.
Meghatározó szerepet az agresszivitásban is az idegrendszer játszik,
meghatározó jelentősége van a hypothalamusnak mint
érzelmi központnak. A. szabályozó idegközpontok
összefüggő hálózatot alkotnak, s ezen belül terjednek a külső és belső eredetű
információk. A hálózat működését hormonok is befolyásolják, csakúgy mind
valamennyi életműködésünket. A hormonok közül az agresszióra vonatkozóan
legnagyobb hatást a tesztoszteronnak (a hím nemi
hormon) és a glukokortikoidoknak (a stresszhormonok) tulajdonítanak. (Haller
J. , 2005)
A pszichológia irányzatai abban megegyeznek, hogy az agresszió
megjelenésének alapja a szükségletekben való gátoltság, a frusztráció, az
akadályoztatásból adódó feszültség. Abban már különböznek, hogy milyen
szükségletekre helyezik a hangsúlyt. Ugyanakkor látnunk kell, hogy létezik
agresszió frusztráltság nélkül is, s nem minden frusztráció vezet agresszióhoz.
Ha az ember egyéni fejlődését nézzük, megállapítható, hogy kis korban még
nincs igazi agresszivitás, mert fájdalomokozás ugyan van, de hiányzik belőle
ennek szándéka. Óvodáskorban megjelenik a szándékosság. A személyre szóló és a
tárgyakért, juttatásokért folyó harc otthon is, az óvodában is rendszeres. Már
ebben az életkorban megjelenik a különbség a nemek között, a kisfiúk inkább
verekszenek, a kislányok inkább csúfolódnak, nyelvelnek. A serdülőkorra csökken
a „verekedős” agresszió gyakorisága, annak függvényében, ahogy a gyermek, az
ifjú a családban, az iskolában más, a társas környezetben jól alkalmazható, a
fizikai erőszakot helyettesítő vagy éppen elkerülő reakciómódokat is megtanul.
Az agresszió megjelenési formái, megítélése, az emberi társadalom történetében változik. Ma már elborzadva gondolunk a keresztre feszítésre, mint igazságszolgáltató eljárásra, a boszorkányégetésekre,
viszolyogva nézzük (ha már nem kerülhetjük el) a vármúzeumokban a kínzó
eszközöket stb. Pedig az utóbbi évtizedekben sem csökkent az agresszió a
társadalomban, csak más, burkoltabb formákat öltött. Mi magunk azonban
tudatosabbak, érzékenyebbek lettünk az agresszió megítélésével kapcsolatban. S
miközben ez így van, megnőtt életünkben a televízió szerepe, aminek
eredményeképpen az agresszió „házhoz jön”. (1. feladat) Ezzel együtt a gyerekek
életében sem a Piroska és a farkas valamint más klasszikus mesék jelenítik meg
csak az agressziót, hanem ebből a televízió is jócskán kiveszi a részét. (2.
feladat)
Az agresszió megjelenése sokféle. Csoportosítására több lehetőség van, de mindig marad hiányérzetünk részben az átfedések, részben a hiányok
miatt. Az átfedések, a hiányok valószínűleg abból is adódhatnak, hogy az emberi
agresszivitás jelenségvilága még mindig nem tisztázott minden részletében, az
agresszív megnyilvánulások nagyon komplexek, egyéni jellegzetességeket mutatnak
– ezért ellenállnak a leegyszerűsítő, egy szemponton alapuló csoportosításnak.
A szakirodalomban való eligazodás segítése érdekében azonban érdemes
megismerkedni az agresszivitás néhány csoportosítási változatával.
Az etológia szerint az emberi agressziós
viselkedésformák lényegében a következő csoportokba sorolhatók be: a rangsorral
kapcsolatos agresszió (fontos, hogy az embernél lehet a rangsor párhuzamosan
differenciált, azaz ugyanabban a csoportban ugyanakkor különböző területen
más-más személy lehet elismerten a legjobb); territoriális agresszió
(térfoglaló viselkedés); tulajdonnal, birtoklással kapcsolatos agresszió;
frusztrációs agresszió; explorációs agresszió (új
csoportba kerülésnél a rangsorba való beilleszkedés érdekében a határok
próbálgatása); a szülői agresszió (az utódok „fegyelmezése”); nevelői agresszió (tanítás érdekében iskolában,
munkahelyen, katonaságnál a felettes dominanciájának biztosítása érdekében);
normatív vagy morális agresszió (a csoport normáinak megtartása érdekében);
agresszió a kívül állóval szemben; autoagresszió
(saját testre irányuló agresszió), csoportos agresszió. (Csányi
V., 1999)
A pszichológia az érzelem (düh) vezérelt agressziót és az
instrumentális agressziót írja le. Az érzelemvezérelt agresszió lényege,
hogy valamely esemény, történés frusztrálja az egyént, s ez dühöt, félelmet
vált ki a személyben, aki erre agresszióval reagál. Az instrumentális
agresszió lényege, hogy az agresszióval valaminek (tárgy, pénz, hatalom stb. ) megszerzése a cél. Ugyancsak a pszichológia
alkalmazza azt a megkülönböztetést, hogy az agresszió lehet aktív vagy passzív.
Az aktív a támadó látványos akcióját feltételezi, a passzív agresszió
valamilyen, a másik ember számára fontos tevék
Az agresszió fajtái a megnyilvánulás módja szerint: cselekvésben
megnyilvánuló agresszió, mint például mások fizikai bántalmazása; verbális
agresszió: szitkozódás, becsmérlés, fájdalmat okozó, sértő szóbeli
minősítések; szimbolikus agresszió: ide tartoznak az agresszív
viselkedés ritualizált formái, mint a nyelvöltögetés,
ökölrázás, egyéb gesztusok stb. ; tárgyi agresszió:
tárgyak dobálása, rongálása. (Polcz A., 1999. ,Csányi V., 1999) - Tapasztalatból tudjuk, hogy a különböző
megnyilvánulások együtt is járhatnak.
Az agresszió az agresszió tárgyához való viszonyát
tekintve lehet közvetlen, az agresszió tárgyára irányuló,
szemtől-szemben zajló; lehet közvetett, mert az agresszió tárgya nincs
jelen (ilyenkor inkább a verbális és a szimbolikus agresszió jelenik meg );
lehet elkerülő, amikor a körülmények miatt (például az agresszió tárgya
erősebb, magasabba a beosztása) nem célszerű az agresszió közvetlen
kinyilvánítása (gyengébb, alacsonyabb beosztású kapja a másnak szánt agresszív
megnyilvánulást).
Az agresszió nem
mindig fejeződik ki nyersen, a személy – tudván, hogy az agressziót környezete
elítéli, esetleg bünteti, esetleg ő maga sem tartja helyesnek – elfojhatja, elnyomhatja magában az agresszív
késztetést, de megszabadulni nem tud tőle. Szerencsés esetben folyamodhat a
gyerek elaborációhoz, ami azt jelenti, hogy
indulatait „kirajzolja”, „kijátssza magából”. Serdülőkortól ennek eszközei már
mások, az elaboráció inkább a fantázia szintjén
valósulhat meg. Az elfojtás másik változata a szublimálás, amely az
agresszív késztetéseket társadalmilag értékessé alakítja. (3. feladat). Kevésbé
szerencsés esetben a személy az agressziót önmaga ellen is fordíthatja, ez az autoagresszió. Az önmaga ellen irányuló agresszió a
körömrágástól, a pszichoszomatikus betegségeken, a drogfüggővé váláson át az
öngyilkosságig terjedhet. De az elfojtás sajátos módja a regresszió is,
azaz a gyerek visszaeshet bizonyos területeken (szobatisztaság, kommunikáció,
tanulás) egy korábban már meghaladott fejlettségi szintre. (Polcz
A. , 1999)