6. 1. 3. 1. Az iskolai antiszociális agresszió fajtái
Mint említettük, az
iskolai agressziónak pedagógiai szempontból két változata mindenképpen
leírható: felismerhetjük a szituatív és az időben
elhúzódó agressziót. A szituatív agresszió
sajátossága az átmenetiség, a hevesség. Lényege, hogy egy-egy tanuló (ritkán
csoport) a helyzetet érzékelve nem tud agresszív indulatain uralkodni. Ez a
külső szemlélő számára sokszor alig érthető, hiszen egy radír elvétele, az
asztalon a füzetek ide-oda tologatása, egy-egy szemvillanás gyakran valóságos
robbanást okoz. Most nem érdemes azon gondolkodnunk, hogy fontos-e egy radír,
miért nem mindegy, hogy öt cm-rel nagyobb vagy kisebb a felszerelésének való
hely az asztalon, a padon, nem értette-e félre a gyerek a szemvillanást – az
agresszivitás megjelenik. Az agresszív személy ilyenkor a saját jogosnak
tartott érdekeit védi, elveszti az ítélőképességét, se lát, se hall, ráadásul
egyáltalán nem kell, hogy a támadó az agresszív gyerekek
közé tartozzék. A robbanás sokszor nem is a megnevezett indok miatt, olykor
egyszerűen csak a megnevezett ok után következik be, egyszerűen csak „betelt a
pohár”.
Nem ismeretlen az iskolában az a helyzet, mikor a gyerek még nem tud
indulatain uralkodni, amikor még olykor „elveszti a fejét”. Ezt a látványt,
amellyel már mindannyian találkoztunk, és amely az állati agressziós formákhoz
nagyon hasonló, az etológus így írja le: „A fenyegető
vagy támadó személy felegyenesedett testtartást vesz fel, kezét felemeli,
gyakran ökölbe szorítja. E jól látható gesztusokat az idegrendszer vészreakciói
kísérik. Kitágul a pupilla, felgyorsul a szívverés és a légzés, adrenalin kerül
a vérbe. A szervezet mintegy harcra készen áll. A fenyegető testtartást gyorsan
követheti a támadás: ütés, rúgás, harapás, birkózás formájában” (Csányi Vilmos, 1999, 687. p. ) A
fizikai erőszakot gyakran verbális és szimbolikus erőszak is kiegészíti. Ilyenkor
még az is előfordul, hogy az agresszió azonos státuszú, de jobb helyzetben levő
(például idősebb, erősebb diák), személyi többletekkel (több tudás, hatalom)
levő személyek (például pedagógus) ellen irányul. Bizonyára összefügg ez azzal,
hogy a diákok még nem tudnak agresszív ösztönkésztetéseiken uralkodni, akkor is
vállalkoznak az őket elöntő düh vagy félelem hatására az agresszióra, ha
„józan” állapotban nyilvánvaló lenne számukra, hogy csak vereséggel kerülhetnek
ki a helyzetből. A fizikai agressziót helyettesítő verbális (csúnyán, esetleg
csúnyát, becsmérlőt kiabál vagy éppen sziszeg),
szimbolikus agresszió (kiköp, nyelvet nyújt) inkább akkor jelenik meg, amikor a
gyerekek már tanulják (ha még nem is tudják kifogástalanul) agresszív
ösztönkésztetéseiket kezelni.
A szituatív agresszió leggyakoribb oka a
szükségleti frusztáció. Az iskolában elsősorban a
következő szükségletek frusztrációjára gondolhatunk: a biológiai
alapszükségletek (mozgás, táplálkozás, ürítés, hőszabályozás, oxigén
ellátottság), a szociális biztonság szükséglete, az expolorációs
szükséglet (kiváncsiság), a kompetencia (megfelelőség)érzés szükséglete. Elképzelhető tehát tanulói
agresszió, ha a teremben elfogyott az oxigén, ha nagyon meleg van; ha a
gyerekek az órán vagy a szünetben unatkoznak; ha félnek; ha indokolatlan
elvárásokkal szembesítik őket; ha rendszeresen érkezik a jelzés, hogy társaik
vagy a tanárok nem fogadják el őket, hogy teljesítményeik nem megfelelőek stb.
Az iskolai agresszió másik csoportja időben elhúzódik, ez a bullying, azaz a tanulók közötti olyan erőszak,
amely az ismételt fizikai és verbális összecsapásokban, a testi-lelki
gyötrésben, szekálásban, szélsőséges esetben
kirekesztésben jelenik meg. A hazai iskolákban sem ismeretlen a tanulók közötti
erőszaknak ez a változata.
2004-ben
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 505 tanulót
vizsgáltak bullying kérdőívvel. Az 505 tanulóból 132
diák jelezte, hogy társai rendszeresen bántalmazzák. A bántalmazás típusát tekintve
leggyakoribb a csúfolás, (100%), a bosszantás, cukkolás (72,2
%) és a tárgyak elvétele (26,5 %). 20 % alatti gyakorisággal szerepelnek még a
következő bántalmazások: nem barátkoznak velem, megvernek, kihagynak a
játékból, fenyegetnek, zsarolnak. (Figula Erika,
2004)
2003-2004-ben
vizsgált 403 11-18 éves korú tanulók 89,6 %-ának volt negatív iskolai élménye. Az általános iskolai
korosztály negatív élményeinek egyharmadában a sérelem okozók
kortársaik voltak. Az általános iskolai tanulótársaktól elszenvedett sérelmek
tartalmát tekintve azonos arányú (13,9 %) a verbális
agresszió, a súlyos fizikai agresszió, a baleset és a bizalommal való
visszaélés. A lányoknál a legnagyobb arányú a verbális agresszió és a
bizalommal való visszaélés, a fiúknál a súlyos fizikai agresszió és az enyhe
fizikai agresszió vezet. (Hunyady Gyné
– M. Nádasi M. – Serfőző M. ,
2006)
Az agresszió e fajtája mögött nem aktuális düh vagy félelem van, hanem
felsejlik a szándékos bántás, gyötrés motívuma, az ok ezekben az esetekben tehát
nem az érzelem vezéreltség, hanem a megfontoltság. Instrumentális agresszióról
van szó, valaminek a megszerzése a cél. Ez lehet egyszerűen mobiltelefon, pénz
stb. Megszerzéséhez nem ismert más megoldás, vagy éppen hogy ilyen stratégia
ismert ( a felnőtt vagy média által megismert
modellszemélyek követése). Az ő esetükben is ott vannak, lehetnek régen átélt
dühök, félelmek a háttérben, de az azokon való úrrálevés,
azok megelőzése érdekében, lelki egyensúlyuk megteremtése érdekében dolgozták
ki az agresszív stratégiát. Ilyen esetekben az agresszió az instrumentális
erőszak egy sajátos formájának tekinthető.
Az agresszív megoldások mögött legtöbbször a család és a tömegkommunikáció
hatását keressük. A család szerepe különösen azért jelentős, mert a gyerek itt
ismeri meg a különböző probléma megoldási módokat, s ha az agresszióra lát
példát, a szülők iránti szeretete, a tőlük való félelme egyaránt segítheti a
negatív minta követését, személyiségbe való beépülését. Vizsgálatok
bizonyítják, hogy a tömegkommunikáció által megismert agresszív megoldásokat a
gyerekek obszervációs (megfigyelés útján történő) tanulás során megtanulják, de
nem mindannyian alkalmazzák. A nem-alkalmazás feltétele más megoldások
megismerése, a normatudat és a lelkiismeret.
Az iskolai erőszak másik csoportja a pedagógusoktól a tanulók
felé irányul. A nevelés történetében az iskolában a gyermekek testi
fenyítése az oktatás velejárója, a fegyelmezés természetes módja volt, a testi
fenyítés tilalma nem régi, és ma sem általános.
A
testi fenyítés tilalma Európában először Lengyelországban jelent meg (1783), a
XIX. században Hollandia, Törökország, Luxemburg, Olaszország, Belgium,
Ausztria, Franciaország, a XX. század első felében a Szovjetunió, Norvégia , Románia, Japán, Kína és Portugália, a XX. század
második felében a többi európai ország is megtiltotta gyerekek iskolai testi
fenyítését. Utolsóként Nagy-Britannia vállalkozott erre, 1986-ban csak az
állami, 1992-ben valamennyi iskolában betiltották a
testi fenyítést. Az Egyesült Államokban, Kanadában a mai napig nincs ehhez
kapcsolódó egységes szabályozás. (Boreczky Á. , 1999. 772-773. )
Az
Egyezmény a gyerekek jogairól c. ENSz dokumentum
(1990) – amelyhez Magyarország is csatlakozott – kimondja, hogy a gyereket meg
kell védeni az erőszak minden formájától.
Magyarországon az 1993. évi LXXIX. törvény a
közoktatásról 10. §-ának 2. cikkelye így fogalmaz: „A gyermek, illetve a tanuló személyiségét, emberi méltóságát
és jogait tiszteletben kell tartani, és védelmet kell számára biztosítani fizikai
és lelki erőszakkal szemben. A gyermek és a tanuló nem vethető alá testi
fenyítésnek, kínzásnak, kegyetlen, embertelen megalázó büntetésnek és
bánásmódnak. ”
Jelenleg nálunk a tanári agresszió elsősorban verbális (megalázás,
megszégyenítés stb. ) és nagy arányban a tanulók
értékeléséhez kapcsolódik, bár a fizikai erőszak a mai napig nem ismeretlen. (Hunyady Gyné – M. Nádasi M. – Serfőző M. , 2006)
Ezt
mutatják az előbb idézett, a 2003-2004-es tanévben vizsgált 403 (általános és
középfokú képzésben tanuló) diáktól származó adatok a pedagógusoktól
elszenvedett sérelmeikkel kapcsolatban. A 11-18 éves tanulók az értékeléshez
kapcsolódó sérelmeken kívül (178 egyéb sérelem) a legnagyobb arányban a tanárok
verbális agresszióját (18%), enyhe fizikai agresszióját (17,4
%), súlyos fizikai agresszióját (11,2 %) említik.
A pedagógusokat érő agresszióval foglalkozó kutatás
még nem ismeretes, bár a tapasztalat már erre a jelenségre is mutat példát.
Egyre többször panaszkodnak a pedagógusok a tanulók durva „beszólásaira”,
non-verbális megnyilatkozásaira, s az is előfordul már, hogy szülők
fenyegetőznek. Ugyancsak nincs kutatás arra vonatkozóan, hogy a
tantestületen belüli agresszivitás, pszichoterror,
a mobbing hogyan jelenik meg.