6.3.2. A konfliktusok fajtái
A konfliktusok – közös
jellemzőik ellenére – nem egyformák.
Tartalmuk, szereplőik, hatásuk és még számos szempont szerint
megkülönböztethetjük őket. Ezt a megkülönböztetést mindegyik tudományág saját
nézőpontjából el is végzi, s ez részben eltérő, részben átfedő tipológiákhoz
vezet.
Tanulmányi szempontból talán nem is szükséges ezeket mind ismerni, de ha
személyes életünkben vagy majdani professziónk gyakorlásában szükségét érezzük
a konfliktusok tudatos kezelésének,
megoldásának, akkor fel kell ismernünk az összeütközések természetét, eredetét,
meg kell tudnunk különböztetni egymástól.
Anélkül, hogy akár csak a legismertebb csoportosításokat bemutatnánk,
felsorolunk néhány alapvető szempontot, amelyek szerint megkülönböztethetők a
konfliktusok.
·
A konfliktust teremtő társadalmi helyzetből fakadó eltérések
is többfélék lehetnek:
Ø
nagy társadalmi csoportok
közötti összeütközések (un. makrostrukturális
konfliktusok). Például: összetűzések etnikai csoportok, vallási közösségek,
gazdasági érdekkörök között; életkori társadalmi csoportok, generációk, vagy a
nemek közötti konfliktusok.
Ø
olyan csoportokban kialakuló
konfliktusok, amelyekben a tagok közvetlenül ismerik egymás, még pedig nem
egyetlen szerepben, hanem individuális egyediségükben, az összetűzésekben
személyes tulajdonságaik, magatartásuk is közrejátszik. Tipikus példák a
csoportban megjelenő rivalizálás, féltékenység. (A szociológia szaknyelvén
ezeket hívják mikrostrukturális eredetű
konfliktusnak.) Szinte valamennyi, a nagy csoportok közötti összeütközésnek
megvan a mikrovilágban a megfelelője: a szülők és
serdülő gyermekeik közötti összecsapásokban nem nehéz felismernünk a generációs
ellentéteket; a házastársak kapcsolatának megromlásában sokszor a különböző
társadalmi rétegből származó feleknek a nemek szerepére vonatkozó végletesen
eltérő nézeteinek van döntő szerepe; amint súlyos konfliktusokhoz vezet
kiscsoportokban is a különböző etnikai csoportokhoz tartozó csoporttagok
közötti kölcsönös előítélet-láncolat.
·
Eltérő konfliktusok
alakulhatnak ki az emberek között attól függően is, hogy a köztük lévő kapcsolatnak milyen funkciója van az életükben.
Ø
Gyakran szül konfliktust az
alá-fölérendeltség, az emberek közötti hatalmi viszony.
A hatalom, egyik közismert megfogalmazása szerint, azt jelenti: az egyik
ember képes elérni, hogy a másik megtegye azt, amit nem akar, illetve ne tegye
meg azt, amit pedig nagyon szeretne. A konfliktus forrása nyilvánvaló: az egyik
félnek erős belső késztetései ellen kell cselekednie, s másiknak megvannak az
eszközei ennek kikényszerítéséhez. A konfliktus-helyzetnek ez a lényeges, s ez független
attól, hogy a hatalom hivatalos, intézményes vagy informális, spontán létrejövő
alá-fölérendeltségből fakad.
Ø
A kapcsolatok az ember
életében lehetnek egy-funkciósak vagy multifuniconálisak.
Vagyis lehetséges, hogy az adott reláció csak egyetlen szempontból
fontos a személy számára, ezért elhúzódó vagy mély konfliktus esetén viszonylag könnyen felszámolható (pl.
gazdasági társulásban a felek közötti egyetértés hiánya miatt veszteséges lesz
a vállalkozás, felszámolható vagy új piacot kereshetnek stb. Ha például az
egyetemi hallgató konfliktusba kerül az egyébként szabadon választott
oktatóval, a következő szemeszterben választhat mást, vagy mehet máshoz
vizsgázni vagy abba is hagyhatja a kurzust s máskor szerezheti meg a kreditet. Vagyis viszonylag könnyen megszüntetheti a
konfliktusos kapcsolatot. Nincs ez így abban az esetben, ha a felek életében
kapcsolatuk több funkciót tölt be, s valamelyik miatt összeütközésbe kerülnek.
Jellegzetesen ilyenek a családi kötelékek, ezekből sem a szülőnek, sem a gyermeknek
nem lehet könnyen kilépni, a konfliktusok megoldásának más módját kell
választaniuk.
·
Gyakran a konfliktusok felismerésében, tudatosulásában van nagy
különbség.
Ø
Szerencsés esetben a felek az
ellentétekről alkotott nézetei reálisak. Mind a konfliktus súlyát, mind
összefüggéseit helyesen ítélik meg. Ez jó alap lehet az összeütközés
elkerülésére vagy konfliktus-helyzet együttes megoldására.
Ø
Sokszor előfordul azonban,
hogy a konfliktus szereplői tévesen ítélik meg az összetűzés okait vagy
helyzetérzékelésük éppenséggel teljesen téves: nincs is igazi konfliktus.
Gyakran előfordul pl. fiatal házasok között, hogy
egyikük feltételezi, társa érzelmei kihűltek, mert ragaszkodásának nem adja
külső jeleit, s e tekintetben teljesen megváltozott kapcsolatuk kezdeti
időszakához képest. Nem tudja, hogy másról is szó lehet: eltérő neveltetésük
abban is megnyilvánulhat, hogy ki mit „tanult” saját korábbi családjában a
házastársi érzelmek kimutatásának formáiról. S mivel ezt nem tudja, nem is
beszélnek róla, megbántottságában, sértettségében viselkedésével kiváltja a
valódi konfliktust.
·
Amint más összefüggésben már
beszéltünk róla, a konfliktusok megnyilvánulási
formájukat tekintve is különböznek.
Ø
Hosszú ideig rejtve
maradhatnak, lappanghatnak. (Ebben a szakaszban a felek az ellentétet
rendszerint már érzékelik, felismerik, de nem beszélnek róla, nem tesznek
megváltoztatásáért, gyakran önmaguk előtt is leplezni igyekeznek.)
Ø
A nyílt konfliktusok
viselkedésben, cselekedetekben, tevékenységben nyilvánulnak meg (manifesztálódnak).
§
Az emberek közötti
kapcsolatokban igen gyakran szóbeli összecsapásoknak lehetünk tanúi. A nézet-
és véleménykülönbségek elérnek egy kritikus mértéket s
ha fontossá válik ez a különbség (pl. a háttérben meghúzódó érdekek miatt),
akkor a szóbeli összeütközés szinte elkerülhetetlen. Vagy direkt formában,
vagyis közvetlenül egymással vitáznak, vagy indirekt módon, amikor bevonnak a
konfliktusba egy harmadik személyt, hogy így jussanak közelebb céljaikhoz.
A családban ilyenkor gyakran a gyermek az áldozat: a szülők gyakran rajtuk
keresztül akarják a másik felet bántani, zsarolni stb.
§
Ha a konfliktus
cselekedetekben tör utat, akkor fizikai agresszió formájában irányulhat tárgyra
és személyre. (Gyakori például az ellenérdekű fél tárgyainak megrongálása vagy
magának a konfliktusban részt vevő személy ellen irányuló tettlegesség. Sok
gyerek él át hasonló helyzetet válófélben lévő szülei konfliktusában.)
A cselekedetben, tevékenységben manifesztálódott összeütközések
másféleképpen is megkülönböztethetőek attól függően, hogy mi a cél. Lehetséges,
hogy valakinek a cselekedete a)célja mielőbbi elérését, az ellenfél megelőzését
szolgálja s ennek érdekében valamilyen előnyt próbál
magának szerezni; b)a másikat gátolja céljai megvalósításában úgy, hogy útjába
akadályt gördít; c)az ellenfélnek kifejezetten, tudatosan kárt okoz, hogy
céljait el ne érhesse.
Nézzünk
egy iskolai példát! Tételezzük fel, hogy dolgozatíráskor az egyik gyerek mindenképpen
szeretné riválisát legyőzni, sikeresebb dolgozatot akar írni. Az a) esetben
megpróbál puskázni, így biztosítja a jelest. A b) esetben észreveszi, hogy
legyőzendő társa segítséget kér, a tanár éppen a terem túlsó végében van, de ő
úgy tesz, mintha semmit sem látna, s nem is lenne segédeszköze. A c) esetben
viszont épp ellenkezően: maga keresi a lehetőséget, hogy riválisának átadhassa
az elrontott, hibás megoldásokat tartalmazó puskát.
Nem szorul magyarázatra, hogy a konfliktus lényege, forrása mindhárom esetben
ugyanaz, de a gyerek erkölcsi fejlettségét tekintve mekkora a különbség a három
variáció között, s ennek megfelelően különböznie kell a pedagógus reakciójának
is.
·
Mindez ideig csoportok,
egyének vagy egyének és csoportok közötti összeütközésekről szóltunk. Vagyis az
egyénhez képest külső konfliktusokról. Létezik a konfliktusoknak egy olyan
fajtája, amely az egyénen belül (intrapszichikus szinten) zajlik: különböző késztetések,
vágyak, szerepelvárások, értékek és érdekek hatnak rá egyidejűleg, s neki
döntenie kell közöttük. Sokszor ezek a választások-döntések szinte
automatikusan lezajlanak, különösen, ha az alternatívák nem azonos súlyúak.
Máskor azonban a különböző késztetések közötti választás kényszere és
következményei feszültséget okoznak, olykor tartós pszichoszomatikus
(=biológiai, fiziológiai okok nélküli testi betegség) tüneteket is.
Ezt a konfliktus-típust Kurt Lewin
írta le legelőször, amikor az emberi cselekvést meghatározó belső erők
összeütközését vizsgálta az un. pszichikus mezőben. (Lewin, K., 1975). A
csoportdinamikára vonatkozó tanulmányainak magyar kiadásához írt bevezetőjében Mérei Ferenc szemléletes példákkal teszi érthetővé, hogy
milyen belső konfliktusokat okozhat két pozitív vagy két negatív cselekvésre
késztető erő, illetve a pozitív és a negatív erők szembenállása. (Mérei, 1975. 40-42.)
·
Bárkik (egyének vagy
csoportok) is azonban a konfliktusok szereplői, maguknak
az összeütközéseknek az erőssége
(intenzitása) nem azonos. A szakirodalomban szokás e szerint megkülönböztetni
Ø
„nézeteltérést” – enyhe,
valamely konkrét probléma feletti nézeteltérés; a felek érezhetik lényegesnek,
de nem gondolják, hogy átszervezi kapcsolatukat;
(együtt
tanító barátnők közül az egyik konfliktusba keveredik s a másik nem áll
melléje, ebből enyhe sértettség származik)
Ø
„összeütközést” – ez az
ellentét már érinti a felek kapcsolatának szabályszerűségeit, s ezen
változtatni akarnak;
(a
fentiekhez hasonló esetek ismétlődnek, de féltik barátságukat, ezért egyikük kéri,
hogy a következő évtől a másik épületben taníthasson, így elkerülhetik az
állandó konfrontációt)
Ø
„kritikus összecsapást” – a
konfliktus miatt az egész kapcsolat válik kérdésessé, teljesen megszűnhet a
felek közötti érintkezés;
(egy
csúnya pletyka terjedésekor a barátnő nem vállalja, hogy nyilvánosan is cáfolja
azt, a barátság megszakad).
·
Végezetül célszerű a
konfliktusokat megkülönböztetnünk aszerint is, hogy
milyen a hatásuk az összeütközést
elszenvedő egyénekre vagy csoportokra. Merton Deutsch sokat idézett konfliktus-kutatásaiban
megkülönböztetett konstruktív (építő, pozitív) és destruktív (romboló) hatású
konfliktusokat. Például:
Ø
A szolidaritást erősíthetik a
csoportban a külső konfliktusok, tudatosabb lesz az összetartás, háttérbe
szorulhatnak az addig széthúzó egyéni érdekek, a külső nyomás addig közömbös
csoporttagokat is „bajtársi” pozícióba kényszerít.
Egy
sokat vitatkozó fővárosi általános iskolai tantestület tagja mesélte, hogy az
egyik tanév közepe táján elterjedt a hír: az önkormányzat iskolájukra már nem
állapít meg felvételi keretet, mert kevés a gyerek, a következő ősztől már
eggyel kevesebb iskola működik majd a kerületben. Ekkor addig soha nem
tapasztalt összefogás alakult ki a pedagógusok között, hogy megmentsék az
intézményt, bebizonyítsák, hogy a dislexiás (olvasás tanulási nehézségekkel küzdő) gyerekekkel
speciálisan foglalkozó iskolának (mellesleg saját munkahelyüknek) kell
megmaradnia. Tanulmányokban elemezték a tíz éves iskola eredményeit, nyílt
napokat szerveztek „terven felül”, összefogtak a szülőkkel, beosztották, ki
hova fordul petícióval stb. Az iskolákat végül
összevonták, de ennek az intézménynek a bázisán, s megmaradhattak a sajátos
pedagógiai profil mellett is.
A konfliktusoknak ez a hatása manipulációra is alkalmas: előfordul, hogy a
csoport valamely tagja vagy vezetője azért gerjeszt összeütközést külső
személyekkel vagy csoportokkal, hogy a belső feszültségeket elnyomja. A
történelemben gyakran előfordult makroszinten is az ellenségkeresés, a háborús
hisztéria.
Ø
Egymás megismerése
szempontjából is pozitív hatású lehet a konfliktus a
hosszabban együtt élő csoportok tagjai számára is. Sokszor a csoporttagok
igényei, szükségletei egy-egy összeütközésben válnak mindenki számára
világossá, eldőlhet, ki tudják-e, ki akarják-e elégíteni azokat.
Egy
hatodik osztályba – költözés miatt – új fiú érkezett. Nehezen illeszkedett be,
az összeütközések egyre gyakoribbá váltak. A fiú egyre gyakrabban
enyhébb-súlyosabb formában sértegette osztálytársait, akik kezdték ezt megelégelni s teljesen magára hagyták. Végül már senki sem
szólt hozzá, semmiben nem segítették, levegőnek nézték. A gyerek rövidesen
„beteg” lett: otthonról elindult, az iskolába nem érkezett meg. Az osztályfőnök
– kissé későn – felfigyelt a problémára, s próbálta megérteni és megoldani a
helyzetet. Végül a kulcsot egy kockázatos tisztázó beszélgetés adta a kezébe:
szembesítette a fiút és az osztályt: mondják el egymásnak, mi bajuk van
egymással. Ekkor derültek ki a fentiek is, no meg az is, hogy az új gyerek régi
osztálya futballcsapatának legjobb centere volt, itt még labdába sem engedték
rúgni. A megoldást most már könnyebb volt megkeresni.
Ø
Egymással versengő csoportok,
szervezetek is konfliktusban tudják igazán reálisan erejüket felmérni, s ennek
nyomán kialakítani együttműködési formáikat.
Ø
A konfliktusoknak rendkívüli
szerepe lehet az egyén szocializációjában: az összeütközésekben átélt erős
hatású tapasztalatok, érzelmek pozitív irányba befolyásolhatják fejlődését,
későbbi magatartását.
Egy gyémántdiplomás
(vagyis az iskolában negyven évet eltöltött) tanító egyszer visszaemlékezett
pályaválasztási motívumaira. Elmondta, hogy kis tanyasi iskolában járta ki az
elemi iskola első négy évét, s ott egy olyan tanítója volt, aki férfi létére is
szinte anyai gyengédséggel tudta körülvenni a szegény, hátrányos sorsú
gyerekeket, az elesetteket, s közben szilárd alapokat rakott le tudásukban is: egyikőjüknek sem volt gondja soha az értő olvasással, a
szóbeli-írásbeli fogalmazással, az elemi matematikai összefüggések
felismerésével és a számolással. Közben vidámak voltak, nagyon játszottak,
énekeltek, ha kellett, kifestették az iskolájukat, jelmezt varrtak maguknak
krepp papírból a farsangi bálra.
A
konfliktus szülei és közötte alakult ki, mert szülei a második év végén
elhatározták, hogy beviszik őt naponta a közeli falu nagy iskolájába. Ő
ellenállt, sírt, sőt, megbetegedett. Ez volt a legnagyobb gyerekkori
konfliktusa a szüleivel. Végül a szülők engedtek. Ő már akkor tudta, hogy
tanítójához hasonlót akar csinálni egész életében.
A konfliktusok azonban
lehetnek nagyon káros hatásúak is. A szakirodalom bemutatja a destruktív
konfliktusok alaptípusait is.
Ø
Azok az összeütközések,
amelyekben az erőszak szerepet kapott, általában negatív hatásúak, rombolják a kapcsolatot,
gyakran a felek személyiségét is. Előfordul, hogy nem is az alapellentét, hanem
a konfliktus lefolyása (pl. egy durva vita) deformálja a viszonyokat és a
szereplőket.
Ø
Szervezetekben a konfliktus
negatív hatása abból fakad s azért erősödik fel, mert
maga a struktúra nem tűri a feszültségeket, nincsenek meg azokaz
intézményesült, hivatalos, mindenki által ismert, sőt elfogadott csatornák,
amelyek segítségével a feltörő nézetkülönbségeket, összecsapásokat rendezni
lehetne.
Egyik
vidéki középiskolában a diákoknak, szülőknek gondja támadt valamelyik
pedagógussal. A gyerekek nem értették a magyarázatát, emiatt nagyon féltek az
érettségitől, ráadásul a tanár – nem tudják, miért – sokszor hiányzott is.
Visszatértekor mindig osztályozott röpdolgozatokkal ellenőrizte, mit tanultak
közben. A szülők gyerekeik beszámolói alapján még az őszön próbáltak beszélni a
tanárral, aki visszautasított minden kritikát, néhány hétig mogorva volt, s
mintha a szószóló szülő gyerekének nehezebb lett volna akkor az élete a tanár
óráin. A helyzet nem oldódott meg, az osztályfőnök nem akart beavatkozni, az
igazgató fenntartás nélkül szolidáris volt kollégájával. Végül a diákok
megengedhetetlen módszerekhez folyamodtak (bojkottálták a tanár óráit, erre
buzdították a többi osztály tanulóit is, névtelen levélben minősítették a
tanári munka színvonalát, végül már éjszakai telefonokkal zaklatták a
pedagógust). A konfliktus, azaz a botrány elkerülhetetlen volt: néhány, az
utolsó félévben kicsapott diák „árán” a többiek visszahúzódtak, a szülők külön
órákon próbálták felkészíttetni gyereküket a megmérettetésre. Az ügy összes
szereplőjére negatív hatással volt a konfliktus, megoldatlanságának okát joggal
kereshetjük abban, hogy nem volt megfelelő, hivatalos útja a szülők-diákok-tanárok közötti egyeztetésnek. Ebben
vállalhat fel például hasznos szerepet a
diákönkormányzat és az iskolaszék, vagy egy ilyen célra létrehozott,
időszakosan működtetett testület.
Ø
A konfliktusok destruktív
hatása fakadhat abból is, ha az egyik fél az összeütközést kizárólag a másik
valamely tulajdonságára vezeti vissza, saját lépéseit csak arra tartja
válasznak. Ez feltehetően erős negatív indulatot vált ki a másikból, agresszív
lesz, mintegy visszafelé igazolva a vele kapcsolatos kiinduló feltételezést. Az
agresszió azután agressziót szül, a kör bezárul. (Gyerekek verekedéseinek
gyakran ez a „forgatókönyve”.)
Ø
Végül meg kell említeni
azokat a konfliktusokat, amelyekben a felek egyikét vagy mindkettőjüket negatív
sztereotípiák mozgatnak. A korábbi összeütközések emléke, a kényszerű
„harmónia” a résztvevők között, a kölcsönös gyanakvás gyakran lehetetlenné
teszi egy konfliktus pozitív megoldását.
A felek közötti kapcsolat, kommunikáció teljes megszakadásához vezethet a
felek előítéletes magatartása akár az összeütközés során, akár azt megelőzően.
Az így lezajló folyamatok nemegyszer visszafordíthatatlanok (irreverzibilisek).