Feladatok

 

1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11.

 

 

1.  Feladat

Mi a különbség a pedagógiai (vagy nevelési) regény és az un. fejlődésregény között?

 

2. Feladat

Olvassa el Németh László A jó tanár c. esszéjét. Milyen tulajdonságait írja le a jó tanárnak a szerző?

Milyen mértékegységet használ az író a tanári munka jellemzésére?

Mivel egészítené ki a Németh László által felvázolt képet?

 

3. Feladat

Olvassa el Móra Ferenc: A kalcinált szóda c. novelláját. Miért „csalt” a pedagógus?

 

4. Feladat

Kosztolányi Dezső Sakk-matt novellájának hőse miért lázadt fel?

Értelmezze az anya viselkedését!

 

5. Feladat

Szabó Magda Csé című novellájában miért alakul ki konfliktus Katus és a tanítónő között?

Mit tegyen a pedagógus, ha valamelyik gyerek nem rokonszenves neki?

Miért nem tudott Katus megfelelő cs betűket írni?

Mi történt a tanítónő és Katus között később?

Próbálja megmagyarázni, mit jelenthet a belső konfliktus? Mikor, milyen okokból alakulhat ki?

Gondolja végig, volt-e Önnek vagy osztálytársának hasonló konfliktusa valamelyik tanítójával, tanárával? Hogyan oldódott meg?

Ha mindezt végiggondolta, akkor próbálja írásban is megfogalmazni, pedagógiai szempontból mit lehet tanulni ebből a novellából.

 

6. Feladat

Adjon másik címet Karinthy novellájának!

Milyen pszichológiai jelenséget ír le a szerző a novellában?

Kb. hány éves korig jellemző ez a gyerekekre?

 

7. Feladat

Elemezze Nádas Péter Sanyika c. novelláját!

Mi jellemezte Sanyi viselkedését a vendégségben?

Milyen előzményei lehettek a vendégségnek?

Mi ösztönözte Sanyit erre a viselkedésre?

Mi volt a felnőttek szerepe a történetben?

Ki volt a legkegyetlenebb a történetben?

Gyűjtsön még olyan novellákat, amelyekben pedagógiai szempontból hasonló probléma szerepel!

 

8. Feladat

Ketten-hárman olvassák el együtt Jókai Anna A forma c. novellájának részleteit! Utána beszélgessenek róla.

Milyen érzések töltik el a fiatal tanárnőt a tanévnyitó alkalmával?

Mi a véleményük a megismert iskola légköréről?

Mit gondolnak a novellában szereplő pedagógusokról?

Gyűjtsék össze a novellában szereplő konfliktushelyzeteket! Milyen okokra vezethetők ezek vissza?

Mit gondolnak Nóráról?

Mit javasolnának neki, mit tegyen?

 

9. Feladat

Képzelje el, hogy pedagógiai gyakorlaton 10-11. osztályos gyerekkel beszélget. Többek között arról is, kellenek-e jó közösségek, ahová tartozhat az ember vagy az csak a gyengék menedéke. A beszélgetés egy pontján felolvassa nekik Karinthy Barabbás c. novelláját. Annak alapján merre kanyarodhat a beszélgetés? Ön szerint milyen emberi (pszichológiai) jelenséget ábrázol az író?

 

10. Feladat

Olvassa el D. Buzzati: Hajtóvadászat öregekre c. novelláját! Miből fakad a konfliktus lényege ebben a komor történetben?

Gondolja végig saját életét! Tapasztalt-e személyesen vagy környezetében olyan konfliktust, ami hasonló forrásból fakadt? Írja le röviden!

 

11. Feladat

Hasonlítsa össze a hétköznapi pedagógiai nézeteket és a szépirodalomban rejlő pedagógikumot. Miben hasonlítanak, miben különböznek egymástól?