1.,
2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11.
1. Feladat
Mi a különbség a pedagógiai (vagy nevelési) regény és az un. fejlődésregény között?
2. Feladat
Olvassa el Németh László A jó tanár c. esszéjét. Milyen tulajdonságait írja le a jó tanárnak a szerző?
Milyen mértékegységet használ az író a tanári munka jellemzésére?
Mivel egészítené ki a Németh László által felvázolt képet?
3. Feladat
Olvassa el Móra Ferenc: A kalcinált szóda c. novelláját. Miért „csalt” a pedagógus?
4. Feladat
Kosztolányi Dezső Sakk-matt novellájának hőse miért lázadt fel?
Értelmezze az anya viselkedését!
5. Feladat
Szabó Magda Csé című novellájában miért alakul ki konfliktus Katus és a tanítónő között?
Mit tegyen a pedagógus, ha valamelyik gyerek nem rokonszenves neki?
Miért nem tudott Katus megfelelő cs betűket írni?
Mi történt a tanítónő és Katus között később?
Próbálja megmagyarázni, mit jelenthet a belső konfliktus? Mikor, milyen okokból alakulhat ki?
Gondolja végig, volt-e Önnek vagy osztálytársának hasonló konfliktusa
valamelyik tanítójával, tanárával? Hogyan oldódott meg?
Ha mindezt végiggondolta, akkor próbálja írásban is megfogalmazni, pedagógiai szempontból mit lehet tanulni ebből a novellából.
6. Feladat
Adjon másik címet Karinthy novellájának!
Milyen pszichológiai jelenséget ír le a szerző a novellában?
Kb. hány éves korig jellemző ez a gyerekekre?
7. Feladat
Elemezze Nádas Péter Sanyika c. novelláját!
Mi jellemezte Sanyi viselkedését a vendégségben?
Milyen előzményei lehettek a vendégségnek?
Mi ösztönözte Sanyit erre a viselkedésre?
Mi volt a felnőttek szerepe a történetben?
Ki volt a legkegyetlenebb a történetben?
Gyűjtsön még olyan novellákat, amelyekben pedagógiai szempontból hasonló probléma szerepel!
8. Feladat
Ketten-hárman olvassák el együtt Jókai Anna A forma c. novellájának részleteit! Utána beszélgessenek róla.
Milyen érzések töltik el a fiatal tanárnőt a tanévnyitó alkalmával?
Mi a véleményük a megismert iskola légköréről?
Mit gondolnak a novellában szereplő pedagógusokról?
Gyűjtsék össze a novellában szereplő konfliktushelyzeteket! Milyen okokra vezethetők ezek vissza?
Mit gondolnak Nóráról?
Mit javasolnának neki, mit tegyen?
9. Feladat
Képzelje el, hogy pedagógiai gyakorlaton 10-11. osztályos gyerekkel beszélget. Többek között arról is, kellenek-e jó közösségek, ahová tartozhat az ember vagy az csak a gyengék menedéke. A beszélgetés egy pontján felolvassa nekik Karinthy Barabbás c. novelláját. Annak alapján merre kanyarodhat a beszélgetés? Ön szerint milyen emberi (pszichológiai) jelenséget ábrázol az író?
10. Feladat
Olvassa el D. Buzzati: Hajtóvadászat öregekre c. novelláját! Miből fakad a konfliktus lényege ebben a komor történetben?
Gondolja végig saját életét! Tapasztalt-e személyesen vagy környezetében olyan konfliktust, ami hasonló forrásból fakadt? Írja le röviden!
11. Feladat
Hasonlítsa össze a hétköznapi pedagógiai nézeteket és a szépirodalomban rejlő pedagógikumot. Miben hasonlítanak, miben különböznek egymástól?