3.1. Bevezetőként egy kis néprajz

 

Fejezetünk – mint fentebb írtuk – elsősorban arról szól, hogy a modern ember információgyűjtő-közvetítő eszközei, gépei, s az e technikákon (médiumokon) át közvetített információk miképp tükrözik vissza, vagy éppen miképp befolyásolják a nevelésről szóló közgondolkodást és közbeszédet (ahogy az első részben neveztük, a hétköznapi pedagógiai nézeteket), s hogy a médiumokon át érkező üzenetek milyen kapcsolatban állnak a nevelésről szóló tudományos gondolkodásmóddal, tudományos nyelvvel, „kutatói elbeszélésekkel”.

Ám egy  rövid bevezető erejéig mindenképpen szólni kell e médiumok előtti világról.

A neveléstörténet úgy tartja, hogy a nevelésről való tudományos gondolkodás és tudományos igényű szövegalkotás a klasszikus Hellász filozófusai körében kezdődött. (Vannak elemzések, melyek az ószövetségi textusokból is kiemelik a neveléssel összefüggő szövegrészeket, de elfogadott a nézet, hogy e gondolatok ezidőben még nem rendeződtek koherens pedagógiai leírásokká.)

De ki vonná kétségbe azt a tényt, hogy a nevelésről való gondolkodás egyidős az emberiséggel?

Most ne firtassuk azt, hogy a folklór emlékei a természettel együtt élő közösségekben, a természetadta közösségekben születő, nevelkedő, felnőttéváló, felnőtt felelősséget vállaló, majd az öregkorba „ballagó” emberek világának mely évszázadbéli történelmi korszakából származnak. Abban közmegyezés van, hogy ez, a szájról szájra terjedő, hagyományozódó tudás és jelrendszer megelőzi az emberiség tudományos tudatosságú önreflexióit. S ki vonná kétségbe, hogy a folklór emlékeiben rendre felbukkannak a nevelésről szóló „naiv elméletek”?

 

A Kis-Küküllő menti székely falu, Kibéd monográfiáját író Ráduly János összegyűjtötte a faluban ismert (kérdezett, válaszolt) találós kérdések teljességét. A XX. század 80-as éveiben elvégzett gyűjtésre (a hagyományőrző Székelyföldön ekkor még a televízió-nézés megannyi új információgyűjtő szokása lényegében nem befolyásolta a közösség életét) jellemző – s állításunkat igazolja -, hogy a falu tudáskincséből a leggazdagabb tudású (551 találós kérdéssel) Seprődi József, az egy elemit végzett vasúti munkás volt. (A találós kérdések  közül többet ugyan már iskolázása során tanult.) „Második helyezett” lett a tanult értelmiségi, a falu tanítónője.

E tréfás fejtörők, melyeknek egyébként gyakran címzettje is, nemcsak tárgya, témája a nevelkedő sorban lévő gyermek, több esetben foglalnak magukba vaóságos „pedagógiai bölcsességet”.

„Ha felveszik, hallgat,

  ha leteszik, sír.

 Mi az?”

A válasz: az elkapatott gyermek.

 

Az elemi bölcsesség közvetítése hozzátartozott ahhoz a folyamathoz, amit a néprajz „belenevelődésnek” nevez. Korszerű társadalomtudományos kifejezésünk a jelenségre: a szocializáció. Számunkra most az fontos, hogy a folklór köznyelve, közbeszédje „adott arra”, hogy a nevelési tapasztalatokat is átszármaztassa.

Sokan vizsgálták népdalaink jelképrendszerét abból a szempontból, hogy azokban miképp rejteznek, szelidülnek virággá az erotikus üzenetek. („Virágos kenderem, elázott a tóba/bánatos szívemet nincs ki vigasztalja” – így a népdal, s mindenki érti, hogy itt a megesett lány szomorú lírájáról van szó.) De gazdagon találunk „neveléselméleti népdalokat” is.

 

Nézzünk néhány példát!

 

„Árvából lesz jó katona,

Nem siratja senki soha”

 

A traktor a földet nem magának szántja,

Az anya a lányát nem magának szánja.

Ha magának szánja, zárja bele kalitkába,

Ne engedje el a legénnyel a bálba!”

 

„Már mikor én tizennyolc éves voltam,

Én már akkor házasodni indultam”

 

 „Nem bánom, hogy juhásznak születtem,

 Csak azért, hogy számadó lehettem.

Hat bojtárnak vagyok fejedelme,

Úgy tisztelnek: számadó kegyelme.”

 

A cigány-folklór ennél nyersebb változatot is ismer:

 

„Mikor anyám tanított

Lába közé szorított

Össze-vissza pofozott

Mint egy koszos malacot”  

 

Az anyai szeretet erejéről szól  a török hódoltság emlékét őrző bölcsődal:

 

Csíja, csíja baba

Bölcsőbeli baba

Nékem is volt ilyen

Kicsinke kis fiam.

 

De elvitték a törökök

Mikor Bécset vívták

Most is megismerném

Hogyha megláthatnám”

 

Úgy gondoljuk, hogy e rövid lírai helyzetdalok önmagukon túli funkciót teljesítettek: a közösség értékrendjét közvetítették szülői hivatásról, feladatról, nevelési célokról. Ha a népballadák izgalmas világát is idevonjuk, akkor minden túlzó romantika nélkül rendszerbe szervezhetnénk a hagyományos paraszti társadalom, a „szerves kultúra” pedagógiáját, a nevelésről való elméleti értékű reflexióit.

A diskurzus nyelve ezúttal az esztétikum. A közvetítő „médium” pedig maga a bölcsőt ringató édesanya, aki nagyanyjától, keresztanyjától tanult dalt dúdolgat tovább, vagy a fonóban, tollfosztóban megbecsült „nótafa”, énektudó, énekmondó, a báránydelelő tisztáson a hűsön pihenő, kisbojtárjaival körülvett juhász. (Most arra se gondoljunk, hogy a folklór tudománya által ismert művek, akár mesék, akár mondák milyen további, más tudások – történeti, teológiai, kozmogóniai stb. – kikristályosodott összefoglalói: csak azt tanácsolom megfontolásra, hogy lássuk: az autonóm irodalom, filozófia, tudományos gondolkodás előtti világban is esett szó bizonyos absztrakcióban, megfogalmazottságban a nevelésről.)

Ez a média-előtti világ.