3.3. A filmművészet nagy példái

 

Az irodalomról szóló, előző fejezetben elemzett hagyományt (ti. a reneszánszban és a felvilágosodásban oly jellemző pedagógiai regényt,  a polgári társadalom kialakulásával színre lépő fejlődésregényt és a reformpedagógia gondolatkörébe illeszkedő ifjúsági regényt), valamint a színházi tradíciókat szervesen folytatta a filmművészet is. A XX. század filmművészete tele van olyan remekművekkel, melyeknek hőse gyerek, kamasz, ifjú. Gyakran az ő „ártatlan” szemével ábrázoltatik a valóság, máskor szenvedő vagy cselekvő hőse korának, ahol a kornak jelképes, önmagán túlmutató intézménye valamely gyermekintézmény, iskola, kollégium. Nézzünk hirtelenjében egy ilyen filmlistát a rendezők nevének abc rendjében! E művekben is sokszor megjelenik például – gyakran éppen a drámák, a pedagógiai regények, fejlődésregények, ifjúsági regények „megfilmesítése” miatt – az öröklött vagy tanult viselkedés dilemmája, az intézmények megannyi erénye és hibája stb.

 

Autant-Lara: Vörös és fekete

Ardolino: Apácashow II.

Bácskai-Lauro István: Keménykalap és krumpliorr

Benigni:Az élet szép

Bergmann, I.: Fanny és Alexander

Colombus: Reszkessetek, betörők

Dárday István: Jutalomutazás

Fábri Zoltán: A Pál utcai fiúk

Fellini, F.:Amarcord

Felvidéky Judit: Életke

Forman, M.: Hair

Gazdag Gyula: Sípoló macskakő

Gelman: Hurrá, nyaralunk

Gothár Péter: Csók, anyu

Gothár Péter: Megáll az idő

Gyöngyösi Imre: Jób lázadása

Hagman, G.:Eper és vér

Handke, F.: Rossz mozdulet

Harmon: Gummo

Hudson: Tűzszekerek

Jancsó Miklós: Fényes szelek

Kabay Barna: Jób lázadása

Kaye: Amerikai história X

Kende Márta: Az utolsó padban

Klimov: Hurrá, nyaralunk

Klimov: Láss és nézz!

Koltai Lajos: Sorstalanság

Kusturica, E.: Cigányok ideje

Ljubimov,J.: Bűn és bűnhődés

Lynch: Az elefántember

Magni: Legyetek jók, ha tudtok

Mátis Lilla: Mély kútba tekinték

Medák: Copperfield, David

Mész András: Bebukottak

Mészáros Márta: Örökbefogadás

Mészáros Márta: Kisvilma (ill. a Napló-sorozat)

Mihályfy Sándor: Kertész-utcaiak

Mihályfy Sándor: Indul a bakterház

Mihályfy Sándor: Gyerekrablás a Palánk utcában

Mihalkov-Koncsalovszkij: Az első tanító

Mihalkov: Csalóka napfény

Norbu, Khyentje: Isteni  játék

Papp Gábor Zsigmond: A kollégium végnapjai

Papp Gábor Zsigmond: Sihedernyi koromban – Gorkij Iskola, 1948-1956.

Papp Gábor Zsigmond: A birodalom iskolája

Palásthy György: Hahó, Öcsi!

Palásthy György: Az égigérő

Péterffy András: Iskolapélda

Peter Brook: A legyek ura

Pergaud: Gombháború

Pirjev: Karamzov testvérek

Polanski:Twist Oliver

Postino: Neruda postása

Ranódy László: Aranysárkány

Ranódy László: Árvácska

Ranódy László: Légy jó mindhalálig

Ralph Nelson:Virágot Algernonnak

Richardson: A hosszútávfutó magányossága

Richardson: Tom Jones

Rózsa János: Gyermekbetegségek

Rózsa János: Vasárnapi szülők

Rózsa János: Pókfoci

Rózsa János: Álmodó ifjúság

Schlöndorf: Az ifjú Törless

Smith: Veszélyes kölykök

Szabó István: Álmodozások kora

Szabó István: Apa

Szabó István: Tűzoltó utca 25

Szabó István: Szerelmesfilm

Szabó István: Redl ezredes

Szabó István: Édes Emma, drága Böbe

Szőcs István: Valahol Európában

Takács Vera: Kölyökidő

Török Ferenc: Moszkva tér

Truffaut: Négyszáz csapás

Vass Judit: Módszerek

Weir: Holt költők társasága

Zemeckis, R.: Forest Gump

 

Érdemes e hosszú listát rendszerezni, csoportosítani!

 

-           Játékfilmek, melyekben a gyermeki látásmód a „rendező szemüvege”, olykor nem is a gyermekvilág a téma, hanem átfogó világmagyarázatok, világjelképek (Szerelmesfilm, Gyermekbetegség, Csalóka napfény stb.).

-           Játékfilmek, melyekben a gyermek, kisgyermek, kamasz, eszmélő ifjú sorsa, fejlődése a film tárgya (teljes életutat beteljesítő film is lehet, de jellegzetes, hogy ezekben a gyerekkor emlékei a leginkább megrajzoltak, érzékeny pszichológia érvényesül (Árvácska, Gombháború, Redl ezredes, Örökbefogadás, Napló, Jób lázadása stb.).

-           Játékfilmek, melyek az ifjúsági csoportok, bandák, hordák belső szerkezete, külső világhoz fűződő viszonya, a csoportvezető és a csoporttagok viszonya kerül középpontba, olykor a közvetlenül szociálpszichológiai tartalom, jelentés, ábrázolás mellett  konkrét történelmi korszak világáról is számvetés, vagy parabolisztikusan világmodellként jelenik meg (Fényes szelek, Valahol Európában, Gombháború, A Pál utcai fiúk, A legyek ura stb.).

-           Játékfilmek, melyekben különleges képességű (zseniális vagy fogyatékos) gyerek útját követhetjük, olykor a sci-fi fantasztikumáig (Forest Gump, Virágot Algernonnak, Az elefántember, Cigányok ideje, Hair stb.).

-           Játékfilmek, melyekben az iskola világa jelenik meg, mint a kritizálandó világ modellje (Holt költők társasága, A hosszútávfutó magányossága, Gyerekbetegségek, Aranysárkány stb.).

-           Játékfilmek, melyek egy-egy jeles – létező vagy fiktív – pedagógusfigurát állítanak mintául vagy éppen a nehéz emberi sors példájául konkrét történelmi viszonyok közt vagy a maga „örök” modell-voltában (Legyetek jók, ha tudtok, Édes Emma, drága Böbe, Veszélyes kölykök, Az első tanító stb.).

-           Dokumentumfilmek, melyek az iskola, a nevelési intézmény világát mutatják fel vagy úgy, hogy általános modellként szerepel az iskola világa, vagy az ábrázolás tárgya maga az iskola, a nevelés (Iskolapélda, Kertész utcaiak, Tanítókisasszonyok, A birodalom iskolája, Életke, Bebukottak stb.).

-           Gyerekfilmek, melyek elsősorban gyerekek vagy családok számára készülnek, de a szerzők „pedagógiai vénája” akár a cselekmény, a szereplők világában jelenik meg, akár a konfliktuskezelés, -megoldás árulkodik a nevelési, pedagógiai szándékról (Gyerekrablás a Palánk utcában, Keménykalap és krumpliorr, Az utolsó padban. Bizonyos értelemben a Harry Potter filmek is ide sorolhatók.).