3.1.1. Könyvtártípusok, konkrét könyvtárak

 

A következőkben röviden ismertetjük, hogy mely könyvtártípusok milyen altípusokkal rendelkeznek, mely gyűjteményrészeik, szolgáltatásaik kapcsolódnak szorosabban az elméleti és/vagy a gyakorlati pedagógiai tevékenységhez. A legfontosabb konkrét intézményeket is megemlítjük, de részletes bemutatásukra itt nincsen mód. Ebben segítenek az elektronikus mellékletek és adott intézmények információs kiadványai, honlapjai.

A nemzeti könyvtár funkciójával és alapszolgáltatásaival már a középiskolában megismerkedhetett, így itt most csak a konkrét, a pedagógia számára különösen érdekes szolgáltatásokat emeljük ki. De arra még felhívjuk a figyelmet, hogy nemzeti könyvtára minden országnak van, így a korábban megismert szolgáltatásokat más országokra vonatkoztatva azokon keresztül érhetjük el.

Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) (http://www.oszk.hu), Korábbi könyvtárhasználati tanulmányaink során tanulhattuk, hogy a nemzeti könyvtár gyűjti az összes sajtótermék kötelespéldányát. Ez általánosságban véve igaz is, de pedagógiával foglalkozóknak hasznos tudni, hogy a közoktatás tankönyveinek és a gyermek-és ifjúsági irodalom kötelespéldányainak gyűjtése és szakszerű feldolgozása az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum feladata, így azokat ne keressük az OSZK-ban! Az OSZK Hírlaptára az ország legnagyobb és legteljesebb folyóirat-gyűjteménye, így különösen a korai korszakok iránt érdeklődő neveléstörténészek alapvető kutatási helyszíne. Szintén elsősorban a történeti kutatások szempontjából jelentős az iskolai értesítő állomány, mely nem a legnagyobb, de sok ritka példányt tartalmaz.

Szakkönyvtárak. Bár a nemzeti könyvtárban elvileg a teljes szakirodalom is hozzáférhető, mégis a kutatóknak szükségük van a szakkönyvtárakra. Több oknál fogva is. A szakkönyvtárakban megtalálhatók a kötelespéldány-szolgáltatás alá nem tartozó szakmai források is, és a szakmai kapcsolatok útján azok a kiadványok is, melyek gyakran elkerülik a kötelespéldányok beszolgáltatási csatornáit (pl.: konferenciakiadványok, szakmai hírlevelek). Mindezek mellett pedig válogatva ugyan, de gyűjtik a szakterület nem magyar vonatkozású külföldi szakirodalmát is. Az állománybeli többlet mellett a szakkönyvtárak részletesebb, a szakmai szempontokhoz, kutatási igényekhez jobban igazodó tartalmi feltárást végeznek, így pontosabb és részletesebb, a gyakorlati igényekhez jobban igazodó visszakeresési lehetőségeket nyújtanak a szakemberek számára. Mindezek mellett  pedig sokféle szakmai szolgáltatást nyújthatnak még. A szakkönyvtárak közt találhatunk országos, helyi és intézményi szintű feladatokat ellátó, szolgáltatásokat nyújtó intézményeket, intézményegységeket.

Országos szakkönyvtárat minden szakterületen egyet találhatunk. A pedagógia területén az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) (http://www.opkm.hu) tölti be ezt a funkciót. Gyűjtőköre nevével ellentétben nemcsak a pedagógiai vonatkozású szakirodalmi forrásokat foglalja magában, hanem országos jelentőségű különgyűjteményeket is gondoz a közoktatási tankönyvek, a gyermek- és ifjúsági irodalom műveinek és az iskolai értesítők (évkönyvek) tekintetében. A pedagógiai főgyűjtőkör a következőket jelenti: a szakkönyvtár a teljesség igényével gyűjti a neveléstudományi, a magyar oktatáspolitikai, a nevelés- és ifjúságszociológiai forrásokat és szorosan vett társtudományainak (pszichológia, szociológia) a pedagógiával érintkező területeinek szakirodalmát. Az OPKM nemcsak könyvtári állományát tekintve egyedülálló a hazai pedagógiai információs intézmények között, hanem sok a későbbiek során konkrétan is megemlített szolgáltatásával és kiadványával is törekszik a pedagógusok és a kutatók munkáját segíteni.

A szakkönyvtárak közt sok a (nemcsak pedagógiai) kutatóintézeti könyvtár, melyekben sok értékes és széles körben nem publikált információt találhatunk például a kutatási jelentésekben. Emellett értékesek a külföldről beszerzett idegen nyelvű forrásaik, melyek sok esetben csak ezekben a könyvtárakban találhatók meg. Mivel ezeknek a könyvtáraknak az elsődleges feladatuk az intézetben dolgozó kutatók szakirodalommal és információforrásokkal való ellátása, így az állomány és a szolgáltatások általában korlátozottan nyilvánosak. Vagyis a használat engedélyhez kötött és/vagy nem minden forrás és szolgáltatás használható.

A pedagógiai szakkönyvtárak egy sajátos típusa a pedagógiai intézeti könyvtár, melynek elsődleges feladata a gyakorló pedagógusok elméleti és módszertani szakirodalommal való ellátása, a tankönyvválaszték bemutatása. Ilyen pedagógiai intézeteket általában megyénként találunk hazánkban.

A pedagógiai szakkönyvtárak mellett különösen kutatók számára hasznosak a határterületi, társtudományi szakkönyvtárak. Ezek országos képviselői: pszichológia: Magyar Tudományos Akadémia, Pszichológiai Intézetének Könyvtára; szociológia: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Központi Könyvtár, Szociológiai Gyűjtemény. A sort természetesen folytathatja ki-ki saját szűkebben vett szakterületének határterületeivel.

A felsőoktatási könyvtárak közül pedagógusok számára elsősorban a pedagógusképzést (is) folytató intézmények nyújtanak jól hasznosítható szolgáltatásokat. Ennek a könyvtártípusnak az oktatás-tanulás kiszolgálása mellett a felsőoktatási intézményben folyó kutatásokhoz szükséges információk biztosítása is feladata. Így pedagógiai vonatkozású gyűjtemények széleskörű és jelentős az elméleti és a gyakorlati források tekintetében is. Így egyszerre tartoznak használóik közé a pedagógusi pályára készülő hallgatók, az őket oktatók, a pedagógiai kutatásokat végzők és a környék gyakorló pedagógusai, hiszen a felsőoktatási könyvtárak nemcsak az intézmény hallgatói, oktató számára nyilvánosak.

Iskolai könyvtárak az adott konkrét nevelési-oktatási intézmény tanulói és dolgozóit szolgálják ki, elsődlegesen nevelési-oktatási célokat szolgálnak. Míg a tanulóknak elsősorban tanulmányaikkal összefüggésben nyújtanak forrásoknak, addig a pedagógusoknak az felkészülésben segítenek és alapvető szakirodalmat nyújtanak az önképzéshez, továbbképzéshez. Mindemellett pedig az iskolavezetés munkáját is segítik az alapvető oktatáspolitikai, jogi, közigazgatási forrásokkal. (A pedagógusok és iskolavezetők szélesebb körű információkkal való ellátása a pedagógiai intézeti szakkönyvtárak feladata.) Az iskolai könyvtárak típusai igazodnak a nevelési-oktatási intézmények típusaihoz. Leggyakoribb csoportosításuk: óvodai, iskolai, szakképző iskolai, kollégiumi.

Gyakorló pedagógusok számára az iskolai könyvtárak jelentik a legkönnyebb elérési pontot a könyvtári rendszerhez. Itt tájékozódhat szakszerű könyvtárosi támogatással a rendszer állományáról és szolgáltatásairól. Itt férhet hozzá a legalapvetőbb módszertani irodalomhoz, itt tájékozódhat a tanulók által (más tantárgyakban, más évfolyamokon) használt tankönyvekről, itt kereshet a többkönyvű oktatáshoz, a differenciáláshoz további forrásokat tanulói számára, itt tájékozódhat a tanulóknak szánt információforrásokról, olvasmányokról. Az iskolai könyvtárak szülőknek is nyújtanak szolgáltatásokat. Ennek leggyakoribb formája az iskolai alapvető dokumentumainak szolgáltatása (tantervek, szabályzatok …)

Az elektronikus könyvtárak már nem kötődnek épületekhez, állományuk és szolgáltatásaik az interneten keresztül érhetők el. Hazánkban kifejezetten pedagógiai gyűjtőkörrel működő változata nincsen, de a nagy általános gyűjtőkörű elektronikus könyvtárakban sok tudományunkhoz kapcsolódó forrást találhatunk. Abban nyújtanak többet az internet általános szolgáltatásaitól, hogy a gyűjteményükbe bekerülő források minőségileg, jogilag ellenőrzöttek, feltártak és archiváltak, aminek következtében hosszú távon elérhetőek dokumentumaik. Az elektronikus könyvtárak általában egyaránt tartalmaznak kizárólag elektronikusan megjelent és digitalizált dokumentumokat is.

A MEK (Magyar Elektronikus Könyvtár) jelenleg az OSZK keretein belül működik, de fejlesztésében, tartalmi feltöltésében bárki részt vehet, szolgáltatásai ingyenesek. Az 1994-ben indult könyvtár 2006-ban már több mint 3500 művet tartalmaz, melyből 167 kifejezetten pedagógiai témájú. Állományában sok kizárólag itt fellelhető forrást találhatunk. Gyűjtőköre: tudományos, oktatási és kulturális célokra alkalmas digitális dokumentumok, melyeket archivál és szolgáltat ingyenesen az Interneten. Dokumentumai sok szempontból feltártak formailag és tartalmilag is, emellett lehetőséget nyújt a teljes szövegekben való keresésre is, így visszakeresési felületein keresztül nagyon részletes kereséseket is kezdeményezhetünk. Állományában nemcsak tanulmányokat, hanem sok indirekt tájékoztatási eszközt és kézikönyvet is megtalálhatunk. A MEK-nek kiterjedt könyvtári szolgáltatásai vannak. Többek közt megtalálhatjuk benne a világ legnagyobb elektronikus könyvtárainak elérhetőségét.

.