4.3. Egyéb információforrások

 

A neveléstörténeti kutatások azon túl, hogy a fenti információforrásokat mind hasznosíthatják a kutatás témájától, céljától, módszereitől függően, további nagyon sokféle forrást dolgozhatnak fel. A neveléstörténeti források köre szinte végtelen. Ide sorolhatjuk a tárgyi források közül különösen a korabeli taneszközöket, gyermekjátékokat, ruházatot, épületeket, bútorzatot, művészeti alkotásokat, fényképeket. A szóbeli források közül a népköltészetet, a korabeli hang- és filmfelvételeket, a dokumentum és fiktív alkotásokat. De neveléstörténeti kutatások vonatkozásában az írásos források köre is tágabb a fentieknél. Például ide sorolhatjuk a levéltári forrásokat, jegyzőkönyveket, naplókat, emlékiratokat, leveleket, iskolai dokumentumokat (pl.: órarend, bizonyítvány, tételsor, füzet, napló …), iskolai dolgozatokat, filozófiai, szépirodalmi, egyházi, orvosi műveket, aprónyomtatványokat. (Kéri, 2001, 31-44. p.) A neveléstörténeti kutatások során a szakirodalmi másodlagos források is válhatnak elsődlegessé, ha a kor tudományosságát, a korszak jellemzőit vizsgáljuk bennük.