Feladatok
1. feladat
Válasszon ki egy tantárgyat, amelyet a félév során tanul (természetesen többet is választhat), és próbálja a Mező Ferenc által kidolgozott információfeldolgozási elmélet alapján megtervezni az egyes lépéseket (1. oszlop), meghatározni a problémákat, amelyekkel a tantárgy tanulása közben szembesül (2. oszlop), valamint felsorolni és értékelni a felmerült problémákra alkalmazott megoldásokat (3. oszlop)! Készítsen egy táblázatot az alábbi minta szerint, és a félév során töltse ki az aktuális tanulási lépésnek megfelelő cellákat! Ha hallgatótársa vagy -társai is készítenek ilyen táblázatot, hasonlítsák össze egymás munkáját!
|
Tanulási
terv |
Problémák |
Kipróbált
megoldások és értékelésük |
1. Témaválasztás |
|
|
|
2. Forráskutatás |
|
|
|
3. Információforrások használata |
|
|
|
4. Információfeldolgozás |
|
|
|
5. Memorizálás |
|
|
|
6. Információalkalmazás |
|
|
|
7. Tanulásszervezés |
|
|
|
2. feladat
A vizsgaidőszak végén készítsen
mérleget a félévi tanulásáról a következő tényezők alapján: a befektetett idő
és energia; az előzetes tudása mennyisége, mélysége; érdeklődése foka; a
tanulás során alkalmazott módszerek; az ellenőrzés és értékelés jellege és
tapasztalatai; a tanulás belső (pl. „ezt már tudom és értem” élmény) és külső
(pl. oktatója félévi értékelése) eredményei; a siker és/vagy a kudarc okai
(belső vagy külső, stabil vagy instabil, kontrollálható vagy kontrollálhatatlan
tényezők)! Próbálja az okokat minél részletesebben elemezni! Ha van ötlete,
bátran egészítse ki az elemzési szempontokat, hiszen annál jobb, a saját
tanulásában használhatóbb elemzést tud végezni, minél több olyan szempontot
alkalmaz, amelyeket Ön is fontosnak tart! Ha hallgatótársa vagy -társai is
készítenek ilyen táblázatot, hasonlítsák össze egymás tapasztalatait!
Tantárgy |
Befektetett
idő és energia, |
Előzetes
tudás |
Érdeklődés
foka |
Alkalmazott
módszerek |
Az
ellenőrzés és értékelés jellege és tapasztalatai |
A tanulás
eredménye |
A siker
és/vagy kudarc |
1.
tantárgy |
|
|
|
|
|
|
|
2.
tantárgy |
|
|
|
|
|
|
|
n.
tantárgy |
|
|
|
|
|
|
|
3. feladat
Készítsen egy listát az adott félévben felvett tantárgyairól (ezt akár az első néhány óra után is megteheti), és próbálja beazonosítani, hogy melyik tantárgyat miért tanulja! Ne azt válaszolja, hogy „mert muszáj”, hanem próbáljon meg más ösztönző tényezőket is feltárni! Ne feledje: tanulása akkor lesz igazán hatékony és sikeres, ha kevés, de erős vagy többféle ösztönző tényezővel rendelkezik! Ha van kedve, hasonlítsa össze saját motivációs listáját társai listájával!
4. feladat
Válasszon ki egy tantárgyat azok
közül, amelyeket a félév során tanul, illetve tanulni fog (természetesen többet
vagy akár mindet is választhatja)! Készítsen egy összefoglaló táblázatot arról,
hogy (a) milyen célokat tűz ki maga elé, (b) hogyan tervezi meg a tantárgy
tanulását, milyen időbeosztással szeretne tanulni, (c) milyen feltételeket kell
biztosítania annak érdekében, hogy tanulása hatékony és sikeres legyen és (d)
mennyire elégedett tanulása eredményeivel! Természetesen ezt a táblázatot nem
fogja tudni teljesen kitölteni a félév elején, ezért őrizze meg, és amikor az
adott tantárggyal foglalkozik, egészítse ki a táblázat egyes celláit! Keressen
hallgatótársai között olyat, aki ugyanazt a tantárgyat választotta, mint Ön, és
a félév végén hasonlítsák össze elkészült táblázataikat!