2. Hogyan
tanuljunk?
2.1 A tanulásról és magunkról
mint tanulóról alkotott elképzelések (Kálmán Orsolya)
A Hatékony tanulás első két fejezete azzal foglalkozott, hogy a
pedagógia és a pszichológia tudománya segítségével adjon választ arra, mi is a
tanulás, hogyan lehet minél jobban leírni, megérteni. Ez a fejezet ugyanezt a
kérdést más szempontból teszi fel: nem azt keresi, hogy mit válaszol a
tudomány, hanem hogy mit gondol erről a tanuló – mégpedig abból a felismerésből
kiindulva, hogy a tanulásunk hatékonyságát, eredményességét és a tanuláshoz
való viszonyunkat jelentős mértékben határozza meg a tanulásról alkotott elképzeléseink rendszere (vö. a harmadik
alapelvvel). Az elképzelések rendszerén belül ez a fejezet elsősorban a
tanulással, tudással és a tanulóval kapcsolatos elképzelésekre tér ki. S hogy
miért is fontos mindezzel külön foglalkoznunk? Mert kutatási eredmények sora
bizonyítja, s mi magunk is abban hiszünk, hogy „az elsajátítható, begyakorolható tanulási módszerek – legyenek bármily
korszerűek is – csak a tanuláselképzelések „szűrőjén” keresztül
érvényesülhetnek. Tehát az a fontos, hogy mit gondolok, mit tartok a
tanulásról, s ennek minősége szabja meg, hogy az általam ismert tanulási
módszerek miképpen érvényesülnek.” (ld. a harmadik alapelv).
A fejezet célja tehát, hogy ne csak bemutassa a hallgatók tanulásról alkotott elképzeléseit, hanem feltárja azokat az összefüggéseket is, ahogyan egyes tanulási elképzelések befolyásolják a tanulás módját; illetve, hogy érveljen a tanulási elképzelések tudatosításának előnyei mellett, és segítséget nyújtson abban, hogy hogyan, milyen szempontok mentén, milyen módszerekkel lehet a saját személyes tanulási elképzelésekre reflektálni, és azokat a felsőfokú tanulmányok során adaptívan változtatni. Mindezzel szándékunkban áll a hallgatók tanulással, magukkal mint tanulókkal kapcsolatos önismeretét is fejleszteni.