2.1.1. A hallgatók
„hangja”
Ebben a fejezetben
kiindulópontunk tehát a felsőoktatásban tanuló hallgatók hangja, hiszen – bár
az előző fejezetekben ismertettünk tudományos elméleteket is – azt mutatjuk be,
hogy a hallgatók, tanulók maguk milyen
személyes elképzelésekkel rendelkeznek a tanulásról és magukról mint
tanulókról, mit hisznek a tanulásról, hogyan gondolkodnak felsőfokú
tanulmányaikról. A hallgatók személyes elképzeléseit elsősorban a hallgatókkal
készített interjúk, kérdőíves felmérések segítségével lehet feltárni, ezért a
fejezet erőteljesen épít ilyen kutatási eredményekre. Mivel a hallgatók
tanulásának kutatása folyamatosan és gyorsan fejlődik, egyre több elemzési
szempont bevonásával, a fejezet csak azt vállalhatja, hogy a ma megértett jelenségeket
s ezzel párhuzamosan a nyitott kérdéseket mutatja be. Talán itt érdemes röviden
kitérni arra, hogy a hallgatók tanulásával és tanításával kapcsolatos kutatások
a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején kezdődtek meg, s
Nyugat-Európában, Amerikában és Ausztráliában azóta folyamatosan nőtt irántuk
az érdeklődés. Eközben, bár a hatvanas évek végén Magyarországon is megalakult
a Felsőoktatási Pedagógiai Kutató Központ (FPK), amely kifejezetten ezzel a
területtel foglalkozott, utána hosszú időre a téma kutatása háttérbe szorult, s
csak az utóbbi időben indult újra virágzásnak.
Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy e fejezet épít a pedagógiai és pszichológiai elméletekkel foglalkozó korábbi fejezetekre, eredményei erőteljesen kötődnek a konstruktivista pedagógiához, s felhasználja a kognitív pszichológia elméleteit (pl. információfeldolgozás) is. Nem törekedtünk viszont arra, hogy minden ismétlődést elkerüljünk, például a tanulás belső feltételeiről szóló alfejezet (ld. A tanulás pszichológiai értelmezése című fejezetet) egyes elemei visszatérnek, ismétlődnek, de egyúttal más összefüggésbe is kerülnek. (Ld. 1., 2., 3., 4. feladat!)