Az egyik legtöbbet említett, leggyakrabban használt tanulási stratégia, melyben természetesen megtalálható mind a kétféle eddig említett tanulási taktika: az SQ4R. Ez a stratégia, amely elnevezését az egyes lépések angol nyelvű nevének kezdőbetűi után kapta, a hatékony tananyag-elsajátítási folyamatot hat taktikai lépésből építi fel:
1. Scan |
= letapogatás, előzetes áttekintés. |
2. Query |
= kérdezés. |
3. Read |
= elolvasás. |
4. Reflect |
= átgondolás. |
5. Recite |
= felidézés. |
6. Review |
= ismételt áttekintés. |
1. Letapogatás, előzetes áttekintés: A szöveg egészének letapogatása. A szerkezet
(fejezetek, pontok, alpontok, bekezdések) áttekintése, annak megállapítása,
hogy mi az, ami ebből ismert és mi az, ami ismeretlen. Az ismeretlen részek
körülbelül milyen jellegűek, milyen már meglévő tudás mozgósítását igénylik. A
letapogatás taktikai lépésének eredményeként átfogó összkép alakul ki a
megtanulandó tartalomról.
Az első
tanulási taktika tehát globális
jellegű, a megtanulandó tananyag egészének áttekintésére vonatkozik. Ebben a
lépésben még nem törekszik a tanuló az alapos, részletekre is figyelő
olvasásra.
2. A kérdések megalkotása: A tananyagként megfogalmazott szövegek
általában kijelentő mondatokat, leírásokat, magyarázatokat tartalmaznak. Ez
tehát önmagában egy olyan monológ, melynek elsajátítása inkább a passzív
befogadó szerepére kárhoztatja a tanulót. Kérdésekkel a monológ szöveg
dialógussá alakítható. És ezek a dialógusok passzív befogadóból aktív alkotóvá,
a tartalmak, a tudás létrehozójává teszik az olvasót.
3. A szöveg alapos elolvasása: Ennek a taktikai lépésnek a lényege az
információfelvétel, mely lehetővé teszi, hogy az előzőben feltett kérdéseire
választ adjon a tanuló.
4. Az információk átgondolása: Ennek a taktikai lépésnek leglényegesebb
jellemzője a megértés. Az átgondolás
eredményeként látja meg a tanuló azokat az összefüggéseket, fogalmi
viszonyokat, a különböző helyről és különböző időben szerzett tudás
kapcsolatait, amelyek lehetővé teszik, hogy elhelyezze a frissen szerzett
ismereteit a már meglévők rendszerében.
5. Az átgondolt tartalmak felidézése: Ebben a szakaszban mind a kérdezés taktikai
lépésénél megfogalmazott, mind az átgondolás során esetleg felvetődött
kérdésekre adott válaszokat idézi fel a tanuló. Kettős funkció teljesül ezzel:
a) a részleteken való végighaladás egyúttal ismétlés jellegű is, így segít a
tananyag minél tartósabb elsajátításában; b) a felidézés ugyanakkor lehetővé
teszi a tanuló számára, hogy ellenőrizze saját tanulása hatékonyságát (önszabályozott tanulás,
metakogníció).
6. Ismétlő áttekintés: Visszatérve a globális szintre, a
stratégia utolsó taktikai lépésében még egyszer áttekinti a tanuló a tartalmak
logikai rendszerét, az egyes szerkezeti részek főbb csomópontjait, a
tananyagban elsajátított leglényegesebb fogalmakat.
2. ábra: A taktikai lépések globális és analitikus
jellege az SQ4R stratégiában
A tanulási stratégiáról itt olvasottakból
talán már nyilvánvaló, hogy sem az SQ4R stratégia, sem más leírás nem
tekinthető mintának, minden elemében követendőnek. Inkább csak példa arra,
milyen taktikai lépéseken keresztül alakítjuk ki saját tanulási stratégiáinkat.
Nem találhatók ugyanis mindenki számára egyformán megfelelő megoldások, mint
ahogy nincsenek minden tananyagtartalomra egyformán érvényes megoldások sem. A
példa, esetünkben az SQ4R stratégia, csupán arra jó, hogy a benne található
taktikai lépések megismerése után, és felhasználva belőlük mindazt, amit ki-ki
saját tanulása hatékonyságának növelésére célszerűnek tart, átalakítva azokat
az elemeket, amelyektől idegenkedik, kialakítsa a saját céljainak leginkább
megfelelő tanulási stratégiáit.