2.2.2.
Tanulási stílus
A Tanulási stratégia című alfejezet
vizsgálata során azt tapasztalhatta, hogy vannak általános, mindenki tanulására
vonatkozó sajátosságai, és vannak egyéni jellegzetességei is. Általánosnak mondható például, hogy mindenki stratégiájában
szerepet kap a tananyagnak mind globális,
mind analitikus megközelítése, de az
már egyéni sajátosság, hogy e kettőnek az adott stratégiában milyen az aránya.
Ennek a
fejezetnek a témája a tanulási stílus, amely a stratégiáknál megkezdett
gondolatsort folytatja, de már csak azokra a tanulási tulajdonságokra
összpontosít, amelyekben az egyes emberek különböznek egymástól. A tanulási stílusok csoportjába tehát,
legáltalánosabb megközelítésben, a tanulás egyéni jellemzői tartoznak. A
fogalomnak többféle értelmezése ismert. Ha a tanuló szempontjából vizsgáljuk,
akkor ez egyfajta hajlam, fogékonyság egy sajátos, az egyénre
jellemző tanulási stratégia alkalmazására. Ha a tanulás folyamata
oldaláról közelítünk, akkor a tanulási stílusba azok az egyén által leginkább előnyben részesített
külső és belső feltételek, tanulási módok tartoznak, amelyek között a tanulás
végbemegy (Mező, 2004). A külső feltételek együttesen a tanulás
körülményeit alkotják. Van, aki élénk megvilágítás mellett szeret tanulni, és
van, aki jobban kedveli az irányított fényt. Van, akinek a tanulása melegben
eredményesebb, és van, aki inkább a kissé hűvösebb környezetben tud jobban
koncentrálni. De lehet tanulni fekve, ülve, állva, tanulás közben sétálva,
tanulhatunk együtt másokkal, és lehetnek köztünk olyanok is, akik inkább
egyedül szeretnek tanulni. Hogy kinek milyen külső tényezők biztosítanak
leginkább megfelelő körülményeket, az viszonylag könnyen megállapítható abból,
ahogy tanulni szokott. A belső feltételek számbavétele már pontosabb,
szisztematikusabb vizsgálatokat igényel. De ennek a könyvnek az olvasója
számára nem teljesen ismeretlenek ezek a feltételek. Találkozott velük A tanulás pszichológiai értelmezése
című fejezetben.
A tanulási
stílusokkal való ismerkedést érdemes az itt következő két kérdőív kitöltésével,
majd a kérdőívekből nyert adatok elemzésével kezdeni. Így a tanulási stílusra
vonatkozó információkat azonnal össze tudja majd vetni az Olvasó a saját
stílusára levonható következtetésekkel. Az adatok elemzésénél ne felejtkezzen
meg arról, hogy a tanulási stratégia és a tanulási stílus egyes elemei olyan
szoros kapcsolatban állnak egymással, hogy azokat nem is mindig lehet, és nem is
mindig érdemes elkülöníteni! Gondoljon csak ennek az alfejezetnek az első
bekezdésében említett globális-analitikus
fogalompárról írtakra!