2.3.1. A kooperatív tanulás
értelmezése
Kotschy
Beáta a legújabb pedagógiai lexikonban a következőképpen határozza meg a kooperatív tanulást:
a résztvevők együttműködésén
alapuló kiscsoportos tevékenység, mely különböző célok elérésére szerveződhet,
segítheti az egyes tanulók tanulmányi fejlődését, illetve hozzájárulhat az
együttműködéshez szükséges képességek és készségek kialakulásához, a reális
önértékelés és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztéséhez. (…) lehetőséget
nyújt a szociális magatartásformák gyakorlására, a saját gondolatok és érzések
pontos és differenciált kifejezésére, a logikus érvelés és következtetés, a
társak érzelmeit figyelembe vevő vitakészség elsajátítására. A közös célok,
felelősség és az eredményekben való közös osztozás elősegíti a mások iránti
tisztelet és segítőkészség”, a reális énkép kialakulását (Kotschy, 1997, 277-278. p.).
A kooperatív tanulás felkészítés az együttműködni, együttdolgozni tudó felnőttkori életre. Kagan a kooperatív tanulás során olyan feladatadási módszerekre gondol,
amelyek a tanulási
folyamat szerves részeként a diákok együttműködést célzó interakcióját hozzák
létre, (…) például párokban röviden megvitatják a téma legfontosabb kérdéseit,
(…) gyakoroltathatjuk a különböző társas szerepeket, létrehozhatunk különböző
kommunikációs helyzeteket. (Kagan, 2004, 4.1. p.)
Kagan és más szerzők is megfogalmazzák a kooperatív tanulás alapelveit, alapelemeit. Ezek részben fedik egymást. Bárdossy, Dudás, Pethőné és Priskinné könyvében (2002, 249. p.) az együttműködő tanulás „hat kiemelten fontos tényezőjét” olvashatjuk, ezek a következők:
a) Szemtől szembe kommunikáció: Az együttműködő párok, kiscsoportok mindegyikében szükségszerűek a közvetlen – szemtől szembe - interakciók, ennek lehetősége nélkülözhetetlen. Ez egyidejűleg, párhuzamosan biztosítja több/minden résztvevő aktivitását a tanulási folyamatban. Ehhez szükséges, hogy minden tanuló rendelkezzen megfelelő szintű kommunikációs, kölcsönös ráhatáshoz szükséges képességekkel (verbális és nem-verbális kommunikáció, vitakészség, az egymásra figyelés, a másik meghallgatásának képességei, az aktív figyelem technikái stb.). Ezek a képességek tanulhatók, fejleszthetők. (Bárdosi, Dudás, Pethőné és Priskinné, 2002. 13. fejezet; 2003; ld. 11. sz. melléklet), (Kagan, 2004, II./13. fejezet; ld. 12. sz. melléklet).
b)
Kölcsönös függés: A
kooperáló tanulás során a résztvevő egyének és az együttműködő párok/csoportok
fejlődése, eredményessége kölcsönösen összefügg. Az építő egymásrautaltság, a
pozitív kölcsönös függés (pozitív interdependencia) tudatosítását, a „mindenki
egyért, egy mindenkiért,” attitűd
kialakulását a közös cél, a versenyhelyzet, a munkamegosztás, a tananyag, az
információk, a szerepek szétosztása vagy a közös jutalom motiválhatja.
c)
Megosztott felelősség:
Az együttműködő tanulás során mindenki mindenkitől kérhet és kaphat segítséget.
Az egyenlő arányú részvétel, munkamegosztás elengedhetetlen feltétele a közös
sikernek. A feladatokat, szerepeket együtt osztják szét, mindenkinek jut
belőle, senki nem maradhat ki a közös tanulásból. Csak akkor lehet eredményes a
közös munka, ha mindenki felelősen elvégzi a részfeladatát.
d)
Egyéni számonkérhetőség:
A kooperatív tanulásban
minden résztvevő egyénileg felelős azért, hogy a közösen feldolgozott tananyag,
közösen összerakott eredmény egésze megfelelő színvonalon a tudásává váljon. A
jól működő kooperáció során ez megvalósul. A párt/csoportot bármikor egyénileg
is képviselheti bármelyik tagja, így beszámolója mind az egyén, mind a csoport
eredményeként értékelhető. Az egyéni felelősség a részteljesítmények
minőségében is jelentkezik, hiszen azok megmutatkoznak az egészben, ezért
érdemes az egyéni képességek, lehetőségek
maximumát nyújtani az együttműködés során.
e)
Megfelelő szintű szociális készségek minden tanulónál: A tolerancia, az empátia, a
bizalomépítés, a döntéshozás és a konfliktuskezelés megfelelő szintje nélkül
lehetetlen az együttműködés. Ezek fejleszthetők, a kooperatív tanulás alkalmas
szituáció erre. (Kagan, 2004, II./14. fejezet; ld. 13. sz. melléklet)
f)
Időkeretek: Az
együttműködő tanuláshoz szükséges előzetesen meghatározni az időkereteket is,
hogy a tanulók meg tudják tervezni, szervezni, valósítani, bemutatni és
értékelni a vállalt vagy kapott feladatot.
A szociális/társas képességek, készségek
napjaink szakirodalmában a kompetenciák
körében jelennek meg, amelyeknek többféle értelmezése ismert. Csapó Benő „a
tudásnak arra a formájára utal, amelynek elsajátítása természetes közegben,
életszerű tapasztalatok révén történik, és így alkalmazása is természetes
könnyedséggel és hatékonysággal valósul meg” (Csapó, 2002, 40. p.). Elfogadva
ezt a meghatározást, a kooperatív tanulás
remek lehetőség, ideális terep a szociális/társas kompetenciák tanulásához,
fejlődéséhez, fejlesztéséhez. Nagy József (1994, 1997, 2000) megkülönbözteti az
általános és a speciális kompetenciákat. Az általános (az ember mindennapi
egyéni és társas létezéséhez szükséges) kompetenciák között találjuk a szociális kompetenciát, amelynek megléte
esetén képes az ember a saját érdekeit a másik ember, csoport érdekeinek
csorbítása nélkül érvényesíteni. Összetevői a szociális motívumok (pl. az egyén meggyőződései, előítéletei, szokásai, magatartásmintái) és a
fejleszthető szociális képességek
(segítés, együttműködés, vezetés, versengés,
szociális kommunikáció, kontaktuskezelés képességei). A szociális motívumok és
képességek együtt szervezik a társas helyzetbe került egyén viselkedését. A
szociális kompetenciák kialakításához szükséges a kapcsolódó ismeretek birtoklása, vagyis tudni kell
például, hogy mit jelent a csoporthoz, családhoz, hazához való tartozás, az
előítélet, az együttműködés, a tolerancia, a konfliktuskezelés stb. Ezek
függvényében alakulhatnak/alakulnak ki, változhatnak az egyénre jellemző szociális
motívumok (szociális értékrend) és képességek, amelyek döntően befolyásolják az
egyén aktuális társas magatartását. A társas kompetenciák az önszabályozott tanulásban
is szerepet kapnak.
A közelmúltban egy nemzetközi
együttműködés eredményeként született meg egy kötet (Rychen és Hersch Salganik,
2001), amelyben különböző szerzők tanulmányait összegezték a szerkesztők annak
érdekében, hogy áttekintést adjanak az oktatás segítségével kialakítható/kialakítandó
kompetenciák rendszeréről, amelyek meghatározó szerepet játszanak az egyének
személyes és társadalmi, gazdasági sikerességében. A különböző kutatóknál
különböző megnevezésben, de mindenütt megjelennek a szociális kompetenciák (pl.
kooperatív kompetencia, közösségi kapcsolatok megtalálásának és megtartásának
kompetenciái, együttműködés, felelősségvállalás kompetenciái, konfliktuskezelés
és -megoldás kompetenciái). Van olyan kutató (Cecilia Ridgeway), aki a
demokratikus társadalmakban való együttélés keretében a szociális csoportokhoz
való csatlakozást, annak létrehozását és működtetését tartja az egyetlen
egyetemleges kulcskompetenciának. Hozzákapcsolható kulcskompetenciák még
szerinte az érdekütközések kezelésének kompetenciája és a demokratikus
működéssel kapcsolatos kompetenciacsoport, a felelősség-megosztás és a
csoporton belüli egyensúlyra törekvés elvárása együtt az autonóm cselekvés
képességével (Mihály, 2002).