2.3.5.
Az egyén és a csoport értékelése a kooperatív tanulás keretében
Az értékelés nélkülözhetetlen velejárója a tanulásnak. A
közoktatásban leggyakoribb a tanár értékelése, de találkozhatnak a tanulók az önértékelés
lehetőségével is tanulmányaik során. A felsőfokú oktatásban is szükséges az
elsajátított tudás értékelése. Az értékelés minden szinten egyszerre lezár
(mit, mennyit tudok most) és a jövőbe nyit (a megtanultakra épülhet/épülhet-e a
további tanulás). A kooperatív tanulás keretében mind a csoport, pár közös
produktuma, mind a résztvevők egyéni teljesítménye, valamint a tanulás módja,
az együttműködés megvalósulása értékelhető, értékelendő.
A csoport- és az egyéni teljesítmény értékelése
kooperáció esetén közösen történik. A résztvevők a következő kérdések
megválaszolásával kapcsolódhatnak a kooperatív tanulás értékelési folyamatába:
·
Elégedett-e a közös eredménnyel/produktummal?
·
Hogyan sikerült a tervezett célokat, a munka- és
szerepmegosztást megvalósítani?
·
Elégedett-e a pár, csoporttagok együttműködésével?
·
Miben változtatna, hogy jobban sikerüljön a
feladatmegoldás?
·
Elégedett-e a saját teljesítményével (beszámoló,
vizsga, dolgozat, gyakorlati feladat)?
·
Elégedett-e a saját részvételével a közös tanulásban,
feladatmegoldásban? Ennél a szempontnál értékelhetők a kooperációhoz
nélkülözhetetlen egyéni és társas/szociális képességek: önállóság, kitartás a
munkában, önbizalom, saját ötlet/annak érvényesítése; szabad véleményalkotás
képessége; indokokkal alátámasztott ítéletalkotás képessége; vitakészség, az
együttműködés képességei, elfogadás, tapintat, tolerancia, konfliktuskezelés a bírálat/kudarc/elutasítás feldolgozása stb.
·
Miben fejlődött?
·
Mit tenne másképpen?
A szakirodalomban találhatók szempontsorok, táblázatok,
kérdőívek a kooperatív tanulás értékeléséhez is (Bárdossy,
Dudás, Pethőné és Priskinné,
2002, 298., 299., 300. p.; Bárdossy,
Dudás, Pethőné és Priskinné,
2003, 64-68., 80-81.,
115-116.
p.; Kagan, 2004, 14:21. p. és 16. fejezet). Az egyéni
teljesítmények jegyek szerzésére is alkalmasak.
Egy problémaközpontú csoportmunkában részt vett egyetemi
hallgató véleménye a kooperatív tanulásról:
Ezen a szemináriumon otthon
éreztem magam. Szerettem ide járni, és fontos lenne, hogy több ilyen óra legyen
a tanár szakosoknak. Nem igazán vagyok aktív alkat, tehát nem beszélek túl
sokat, a közös gondolkodás segítésében nem igazán vagyok „segítőkész”, de a
feladatok során be kellett
kapcsolódnom. Maximálisan el vagyok varázsolva, sokat tanultunk, hasznos volt,
nagyon jól éreztük magunkat az együttdolgozásban.
A hallgatói csoport összproduktuma egy nyolc órás tanulásmódszertani tanfolyam önálló összeállítása, megszervezése és megtartása volt egy külső gimnáziumi csoportban (Petriné, 2004, 72. p.).