Feladatok
1. feladat
Olvassa el a 14. sz. mellékletben található tanulói/hallgatói
beszámolókat a kooperatív tanulással megvalósított órákról/tanegységekről!
Beszélje meg társaival!
2. feladat
Olvassa el a csoportalakítás különböző változatait a következő szakirodalmakban: Kagan, 2004, 9. fejezet; Bárdossy, Dudás, Pethőné és Priskinné, 2002, 251., 361. p.; 2004, 224-227. p.! Próbáljanak együttműködő társakat keresni, ismerjék meg egymás sajátosságait (ld. A tanulás pszichológiai értelmezése, A tanulásról és magunkról mint tanulóról alkotott elképzelések és a Tanulási stratégia és tanulási stílus című fejezeteket)!
3. feladat
Bárdossy Ildikó, Dudás Margit, Pethőné Nagy Csilla és Priskinné Rizner
Erika a Kooperatív pedagógiai stratégiák az iskolában (2003) című könyvükben
egy magyar és egy történelem téma 10. évfolyamos gimnazista osztályban
megvalósított kooperatív tanulásáról számol be. Petriné Feyér Judit (2004) egy
egyetemi csoportokkal megvalósított csoportos projektet ismertet. Olvassák el
többen valamelyiket, és beszéljék meg! Ha van saját tapasztalatuk, vessék össze
az olvasottakkal!
4. feladat
Ha sikerült párt, csoportot alakítani, válasszanak a tanegységek feladatai közül egyet, és dolgozzák fel közösen!
5. feladat
Olvassa el Bárdossy Ildikó, Dudás Margit, Pethőné Nagy Csilla és
Priskinné Rizner Erika A kritikai gondolkodás fejlesztése – Az interaktív és
reflektív tanulás lehetőségei. Tanulási segédlet pedagógusok és
pedagógusjelöltek számára a sajátélményű tanuláshoz (2002) című könyvének 13.
fejezetéből a javasolt vitatechnikákat! Amelyiket szükséges, illessze saját
korosztályához, és alkalmazza csoporttársai, barátai, kollégiumi társai
körében!
6. feladat
Próbáljanak megvalósítani egy projektet! Ha tanegység keretében nem sikerül, választhatnak maguknak témát, problémát (iskolai emlékek megbeszélése alapján következtetések levonása, közös kirándulás pl. a martonvásári Óvodamúzeumba, az OPKM kiállításainak megtekintése, közös tanulásmódszertan órák, szakos klub megszervezése, megemlékezés valamelyik nagy neveléstörténeti elődről, évfolyamújság, fotóalbum, videofilm készítése, iskolák, pedagógusok megismerése, kapcsolat kialakítása, fenntartása más ország hasonló szakos hallgatóival stb.)!
7. feladat
Olvassa el Kagan középiskolai értékelő táblázatát (Kagan, 2004, 14:21.
vagy ld.
13. sz. melléklet F) pontja)! Beszéljék meg párban, csoportban,
hogy alkalmazható-e a felsőoktatásban! Amennyiben nem, alakítsák át! Az
elfogadott kérdőív segítségével értékeljék a kooperatív tanulások eredményeit!