2.4.1. A tanulási tevékenységtípusok átfogó bemutatása
Felsoroljuk, és csak az
érzékeltetés, a hozzávetőleges értelmezés érdekében néhány szóval jellemezzük
az általunk javasolt tanulási tevékenységtípusokat!
- Problémamegoldás:
a tanulnivaló problémába ágyazása, a probléma megoldása, eközben
tudáskonstrukció, annak tudatosítása, a folyamat végén a szerzett tudás
áttekintése, írásos rögzítése.
- Feladatmegoldás:
amikor a tanulás alapvető célja már létező tudás bevésése, megszilárdítása
vagy készségszintre emelése.
- Problémakitűzés,
feladatkitűzés: problémák, feladatok kitűzése, akár mások számára való
felajánlása, miközben én másoktól kapok hasonlókat.
- Társas
tanulás: egy probléma, egy feladat csoportos megoldása, diszkusszió,
diskurzus, viták, a tudás együttes konstrukciója.
- Előzetes
tudás elemzése: az előzetes tudás megfogalmazása, tudatosítása
valamilyen témában, itt is a társas tanulás lehetőségeinek felhasználása.
- Elméletalkotás:
jelenségekkel, folyamatokkal vagy feladatokkal, problémákkal kapcsolatban
elméletek felállítása, ezekből hipotézisek kialakítása, a hipotézisek
tesztelése.
- Többféle
megközelítés: egy kérdéskör több oldalról való megközelítése, például
különböző, de egy irányba mutató feladatok megoldásával.
- Tanítás mint tanulás:
prezentációk előállítása, mások tanítása.
- Vita:
ellentétes konstrukciók vizsgálata többféle módszerrel: vita, megbeszélés,
az álláspontok bemutatása és összevetése.
- Gyakorlati
feladat: általában valamilyen gyakorlati feladatba való befoglalás
(van rá példa már előbb is), terv készítése, tárgy, modell, szimuláció
megalkotása, de ilyen volt korábban a probléma megoldása, a
prezentációkészítés, a tanítás is.
- Fogalmi
váltás: maga a fogalmi váltás is egy tanulási
tevékenységtípus.
- Játék:
tanulás játékkal, ami lehet egyedül vagy kooperációban játszható játék,
használhatunk közben eszközt, de sok esetben még az sem szükséges hozzá.
Az itt felsorolt, általunk
fontosnak vélt tanulási tevékenységtípusok természetesen nem jelentik az
egyáltalán lehetséges tanulási helyzetek, tanulási tevékenységek szigorú
osztályozását. Gondoljunk bele! Számtalan eset van, amikor egy konkrét tanulási
tevékenység egyszerre több, itt felsorolt típusba is tartozhat. Könnyű kitalálni
olyan feladatot, amely egyszerre problémamegoldás és elméletalkotás, ugyanakkor
csoportmunkában
zajlik a feladat megoldása, tehát még a társas tanulás típusába is
beletartozik. Ha úgy tetszik, a fenti „listában” tiszta, modell jellegű
tevékenységtípusok találhatók, amelyekből a valóságos, a ténylegesen
megvalósuló tanulási tevékenységek, tanulási szituációk mintegy kikeverhetők.
Továbbá azért sem lehet osztályozás ez a felsorolás, mert valószínűleg nem
teljes, lehetnek olyan tanulási tevékenységek, amelyek nem sorolhatók be
megfelelően semelyik típusba sem, s felmerülhet újabb típusok alkotásának
szükségessége.
Mindezek
ellenére úgy véljük, érdemes megismerkedni ezekkel a tevékenységtípusokkal,
megvizsgálni, milyen gyakorlati megvalósulásaik lehetnek, milyen tanácsokat
adhatunk megszervezésükhöz.