3.1.3. A szorongás és a tanulás kapcsolata
A szorongás mindig valamilyen
bizonytalanságérzet alapján keletkezik; a tanulással kapcsolatban leggyakrabban
abban kételkedünk, hogy tudásunk elegendő-, illetve megfelelő-e a tananyag és a
tanárunk által támasztott elvárások szempontjából. Aki sokszor tapasztalta már
ezt az érzést, annak valószínűleg önértékelési problémái vannak, tehát
következetesen nem hisz abban, hogy tanulása a kívánt eredménnyel fog járni.
Legtöbbünknél ez a kishitűség csak bizonyos tantárgyak vagy tananyagrészek
esetében jelentkezik, mivel úgy érezzük, azokon a területeken nem rendelkezünk
elég tudással és kompetenciával. Ha ez reális
önértékelésből származik, tehát valóban nem vagyunk mesterei annak a témának
vagy tantárgynak, akkor ezzel a szorongással megtanulunk együttélni. Amennyiben
azonban valójában semmi gond nincs a tudásunkkal és a képességeinkkel,
akkor irreális szorongásunk a teljesítmény romlásához vezethet, és végül
valóban igazolást kapunk arra, amitől korábban alaptalanul féltünk: tehát nem
tudunk beszámolni arról, amit megtanultunk.
Mit tehetünk
abban az esetben, ha amiatt szorongunk, mert bizonytalanak vagyunk a tanulásunk
sikerességét illetően? Univerzális, minden ember esetében bevált megoldás
nincsen, ezért akkor járunk el a legjobban, ha többféle „trükköt” kipróbálunk.
Lássunk néhányat ezekből!
- Készítsünk önellenőrző kérdéseket az adott témához!
Sok könyvben már szerepelnek ilyenek, de előfordulhat, hogy nincsenek,
vagy nem egy könyvből tanulunk, vagy egyáltalán nem is könyvből tanulunk.
Igazából mindig azokból a kérdésekből tudunk a legtöbbet tanulni,
amelyeket magunk fogalmazunk meg, tehát még akkor is érdemes kitalálnunk
ilyeneket, ha rendelkezésünkre áll az általunk használt taneszközökben.
Fontos, hogy azokra a kérdésekre feltétlenül térjünk vissza, amelyekre
elsőre nem tudtunk választ adni!
- Szervezzünk „beszélgetőkört” tanulótársainkkal!
Akár vitát is kezdeményezhetünk egy-egy témában, ha az anyag lehetővé
teszi. Fontos, hogy ezekre az alkalmakra előre készülnünk kell: alaposan
át kell olvasnunk az anyagot, sőt, lehetőleg meg is kell tanulnunk, és
kérdésekkel kell készülnünk a csoportos beszélgetésre. Aki azt hiszi, hogy
majd a beszélgetés során megtanulja azt, amihez korábban nem volt kedve,
az sajnos tévedni fog, és ráadásul ezzel valószínűleg már az „igazi”
ellenőrzés és értékelés alkalmával fog szembesülni.
- Írjunk próbadolgozatot a témából, vagy kérjünk meg
valakit, hogy felmondhassuk neki az adott anyagot! Kérjük meg, hogy
dolgozatunkat/feleletünket értékelje is (jeggyel és szöveggel egyaránt)!
Az objektív, pártatlan vélemény mindenkit megnyugtat, és ezért
biztonságérzettel tölt el.
- Találjunk ki olyan címeket, amelyekről egy-egy
rövid dolgozatot lehetne írni, vagy a szóbeli vizsga alkalmával meg
lehetne kérdezni! A legegyszerűbb formája ennek, ha a tananyag egyes
részeit fogalmazzuk át címekké. Nem nehéz belátnunk, hogy egyetemi vagy
főiskolai hallgatóként rendszerint nem ilyen könnyű feladatokat kapunk.
Igazán akkor segítünk magunknak a tanulásban, ha olyan címeket fogalmazunk
meg, amelyekkel a tananyagon belüli, gondolkodást igénylő (pl.
összehasonlításokra, vitatható területekre irányuló) kapcsolatokat kell megkeresni.
Bármilyen címeket találunk is ki, ne álljunk meg itt, hanem
felsorolásszerűen, a kulcsfogalmakat megkeresve dolgozzuk ki az egyes
témákat, és ezeket rögzítsük írásban is! Kiváló segítség lehet az egyes
témákról készített jegyzet a vizsgákra való készülés során.