3.1.4. A vizsgadrukk
A vizsgadrukk a tanulással
kapcsolatos szorongásnak az a fajtája, amely során a tanuló egyén abban
kételkedik, hogy a korábban megtanultakról számot
tud-e adni. Tehát az előbbiekkel ellentétben elsősorban nem attól fél, hogy nem
tudja eléggé az anyagot, hanem attól, hogy a vizsgán nem tudja majd produkálni
a korábban megtanultakat. Azaz magától a cselekvéstől
fél, és gyakran elővételezi a kudarcot: azt mondogatja magában, hogy úgysem fog
sikerülni. Tipikus reakció ilyen esetekben a vizsgahalogatás.
A
vizsgaszorongást csak a minél több pozitív tapasztalat képes csökkenteni.
Sajnos azonban az a paradox jelenség jellemzi a szorongásnak ezt a fajtáját
(is), hogy akár egy-két negatív élmény is romboló hatást tud gyakorolni az
önértékelésre, a tanuló egyén saját képességeibe vetett hitére. A legnagyobb
gondot az okozza, hogy vizsgahelyzetben a szorongó egyént vagy izgulásának
fizikai tünetei (pl. remegés, tenyérizzadás, fejfájás, hányinger) teszik
képtelenné a megnyilvánulásra, vagy a fejében kavargó negatív gondolatok
térítik el a tanultak felidézésétől. Sőt, vannak, akik amiatt
aggódnak, hogy mit gondol róluk a vizsgáztató, hogy így reszketnek stb., és
mivel állandóan ez jár a fejükben, emiatt lesznek képtelenek visszaemlékezni
arra, amit egyébként megtanultak.
Mit tehetünk,
hogy minél kevésbé izguljunk a vizsgán? (Ne várjunk el túl sokat magunktól:
elégedjünk meg azzal is, ha csak egy kicsi javulást sikerül elérnünk saját
vizsgaszorongásunkkal kapcsolatban!) Néhány javaslat:
- Ne hagyjuk, hogy negatív gondolataink uralkodjanak
rajtunk a vizsgán! Gondoljunk ki előre néhány olyan pozitív mondatot,
amelyet majd akkor fogunk magunknak, magunkban mondani, ha valami rossz
dolog jár a fejünkben a vizsga előtt vagy alatt! Például „sokat tanultam a
vizsgára, megbukni biztos nem fogok”, vagy „na és mi van akkor, ha nem
sikerül: legfeljebb eljövök még egyszer”, vagy „de egy óra múlva már túl
leszek az egészen, és mehetek fagyizni a
barátaimmal”. A lényeg tehát, hogy ezek a mondatok az esetleges negatív
következmények súlyosságát csökkentsék, sőt, lehetőleg eltereljék a
gondolatainkat azokról.
- Jutalmazzuk magunkat a vizsga után! Egy baráti
beszélgetéssel, egy kávéval, sütivel, egy jó
filmmel vagy egyszerűen csak egy korlátlan (ébresztőóra nélküli) alvással.
Bármivel, ami jutalmat jelent számunkra, és ami a vizsgára való készülés
előtt, a vizsga előtt és alatt a szemünk előtt lebeghet.
- Szervezzünk próbavizsgát tanulótársainkkal! Ezt
akár össze is kapcsolhatjuk a fentiekben már ismertetett „beszélgetőkör” és címkitalálás módszerével: miután
otthon, önállóan megtanultuk az anyagot, üljünk össze barátainkkal,
szervezzünk vitát, készítsünk tételcímeket, majd vizsgáztassuk le egymást
(ilyenkor a többiek vizsgabizottságot alkothatnak)! Amellett, hogy ez
alatt gyakoroljuk a tanultakat, élvezetessé is tesszük tanulásunkat, és
azzal a biztonságérzettel is gyarapodunk, hogy nem vagyunk egyedül, más is
hibázik. Egymás tévedéseinek kijavításából egyébként is sokat tanulhatunk,
és ezekre a korrigálásokra, esetleg a vitás pontokra jobban is fogunk
emlékezni. Fontos, hogy a próbavizsgára is előre kell készülnünk, tehát
bármilyen formáját is találjuk ki egymás vizsgáztatásának, sose úgy
álljunk hozzá, hogy „most meglátom, mit nem tudok még, és utána majd
megtanulom”! Ez a hozzáállás biztosan nem vezet eredményre.
- Ha a vizsga előtti várakozásban olyan
hallgatótársaink közelében tartózkodunk, akik hangosan aggodalmaskodnak és
pánikolnak amiatt, hogy nem fog sikerülni a
vizsgájuk, azonnal menjünk hallótávolságon kívülre, vagy ha többünket
zavar az idegeskedése, akkor kérjük meg, hogy ő menjen el máshova! Mások
szorongása, különösen, ha az látható vagy
hallható formát is ölt, nagyon rossz hatással lehet ránk, hiszen megerősít
minket abban, hogy van miért izgulni. Sokan éppen emiatt szeretnek az
elsők között bemenni a vizsgára, mert már megtapasztalták, hogy a vizsga
előtti közös izgulás csak tovább fokozza saját idegeskedésüket.
- A vizsga előtti várakozásban ne kezdjük el újra
átolvasni az egész anyagot, hiszen erre valószínűleg úgysem lesz elég idő,
illetve ha megtanultuk, akkor úgyis felesleges! Ha jobban érezzük magunkat
attól, hogy még belenézhetünk vizsga előtt a jegyzeteinkbe, kizárólag úgy
tegyük, hogy az egyes címekre és kulcsszavakra összpontosítunk, és ezeket
próbáljuk felidézni magunkban! A szövegszerű részben megfogalmazott
ismeretek, gondolatok, ha a címszavak a fejünkben vannak, eszünkbe is
fognak jutni a vizsgán.
- A szóbeli vizsga előtt rendszerint kapunk időt
arra, hogy vázlatot készíthessünk az adott tételről vagy témáról. Használjuk
ki ezt az időt gazdaságosan! Ne is próbáljuk egész mondatokban
megfogalmazni az adott témát, mert erre nem lesz elég időnk! Először
határozzuk meg a főbb pontokat, amelyekről beszélni szeretnénk, majd – ha
szükséges – rendeljünk azok alá alcímeket, és gyűjtsük össze az egy-egy
részhez tartozó kulcsfogalmakat!
- Ha a szóbeli vizsgán valami nem jut az eszünkbe, ne
vágjuk rá rögtön, hogy nem tudjuk! És az is nagyon „átlátszó” stratégia,
hogy gyorsan egy más területre evezünk, és arról kezdünk beszélni. Persze,
ha a vizsgáztatót nem zavarja, folytassuk ott, de valószínűleg le fogja
állítani a beszédünket. Sokkal jobb ennél, ha elakadunk, rögtön elkezdünk
beszélgetni a tanárral, esetleg megoszthatjuk kételyeinket is az adott
témával kapcsolatban. A legtöbb vizsgáztató szereti, ha a betanult anyagon
kívül saját gondolatokat is hall, ne féljünk tehát saját véleményünket is
megosztani a tanárral!
- Ha olyan írásbeli vizsgán kell részt vennünk, ahol
tesztet vagy feladatlapot kell kitöltenünk, alaposan olvassuk át az egyes
feladatokat! Lehetőleg mindent inkább kétszer olvassunk át, mert az
izgulás miatt nem biztos, hogy minden részletre oda tudunk figyelni! Amit
még kétszeri elolvasás után sem értünk meg, azt ugorjuk át, majd később
visszatérünk rá! Alapvetően arra törekedjünk, hogy először azokkal a
feladatokkal készüljünk el, amelyekre biztosan tudjuk a választ, és ne
időzzünk el azokon a kérdéseken, amelyeken még sokat kell gondolkodnunk!
- Törekedjünk arra, hogy a vizsga előtti éjszaka
eleget aludjunk! Ez persze általában nem sikerül (illetve csodáljuk
azokat, akik sokat és nyugodtan alszanak a vizsga előtti éjszaka), de ne
essünk abba a hibába, hogy alvás nélkül futunk neki egy vizsgának! Így
ugyanis a saját esélyeinket rontjuk, mert kialvatlanul az egyébként megtanult ismeretek sem fognak eszünkbe jutni,
legalábbis minden nem. A vizsga napja előtti elegendő mennyiségű alvást
úgy tudjuk a leginkább biztosítani, ha jó időbeosztással készülünk fel
vizsgára, tehát ha nem az utolsó napra hagyjuk a tanulást. Az alvás
mellett ne feledkezzünk meg az elegendő evésről és ivásról sem! Az agyunk
nem fog úgy működni, ahogy szeretnénk, ha nem adjuk meg a működéséhez
szükséges „hajtóanyagokat”.
A vizsgákra
való felkészülésről, a vizsgadrukk leküzdéséről részletesebben olvashat az
alábbi művekben:
Duncalf, B. (2001): Vizsgázz
te is sikeresen!,
Budapest, Képzőművészeti Kiadó, 222 p.
Mundsack, A., Deese,
J. és Deese, E. K. (2006): Hogyan tanuljunk? Kulcs a sikeres tanuláshoz,
Budapest, Panem, 228 p.
Schuster, M. (2005): Vizsgadrukk.
A vizsgára történő felkészülés legeredményesebb módszerei, Budapest,
Medicina, 148 p.
A dolgozatíráshoz a következő
irodalmat ajánljuk:
Fercsik Erzsébet (2003): Dolgozatírás – felsőfokon. Második kiadás, Budapest, Krónika Nova
Kiadó, 91 p.