3.2. Portfólió és tanulás (Hajdú Erzsébet)
3.2.1. Az önszabályozott tanulás
szerepe a pedagógussá válás folyamatában
A pedagógia szak felvételéről a legtöbb hallgató – felkészültsége, képességei és lehetőségei alapján – többnyire önállóan dönt. Ugyanez érvényes a tanárképzés választására a mesterképzés szintjén. Az alapképzésben megjelenő pedagógiai, pszichológiai tárgyak, valamint a tanári mesterség irányába orientáló szakmai képzés a pedagógia melletti végső elkötelezettséghez kíván megfelelő alapot biztosítani.
Egy diplomás, értelmiségi szakember számára ma már természetes kell legyen, hogy a mesterségbeli tudást egy életen át kell fejleszteni, a szakma fejlődését követni, kutatni, esetleg új eredményekkel gazdagítani. A tudományos gondolkodás elemeinek elsajátítása a közoktatásban kezdődik, legfeljebb a tanulók nem tudják, hogy ez az első komoly lépés a szellemi önállóság felé vezető úton.
Mai pedagógiai gyakorlatunkban a tanulók a tanulási feladatokat a saját egyéni sajátosságaiknak, a feladatmegoldással kapcsolatos kompetenciáiknak megfelelően értelmezik, ugyanakkor a feladatok megoldása többnyire a tanár által kijelölt úton történik. Ritkán van arra lehetőségük, hogy önismeretükre, ismereteikre, képességeikre alapozva önmaguk által választott stratégiák és módszerek alkalmazásával tervezzék és oldják meg feladataikat.
A pedagógiai kutatás és a reformpedagógia gyakorlata egyaránt bizonyította, hogy a tanulók közvetlen irányítás nélkül is képesek eredményesen tanulni. Az önszabályozott tanulás fejlődését akadályozhatja a tanulási folyamatban túl nagy szerephez jutó direkt irányítás.
Önszabályozott tanulásról akkor
beszélünk, ha egy személy önmagát motiválja, és a tanulási tevékenységet
önállóan, önmagáért felelősen tervezi, strukturálja, vezérli és kontrollálja.
(Réthy, 2003, 47. p.)
Az alapképzés bevezetése lehetőséget
teremt arra, hogy a közoktatás és a felsőoktatás közötti átmenet minél
zökkenőmentesebb legyen, a hallgató fokozatosan tudjon alkalmazkodni a
felsőoktatás munkamódszereihez és követelményrendszeréhez.
Az önszabályozás
motivációs és kognitív szférája
egymással kölcsönhatásban fejleszthető, a motiváció önszabályozása és a
tanulási stratégiák kialakításának képessége képezheti az önszabályozott
tanulás alapját.
A felsőfokú tanulmányok
sikere múlhat azon, hogy a hallgató tud-e, képes-e, akar-e az új célok
érdekében kötelezettséget vállalni, az új feladatokhoz alkalmazkodni, ennek
érdekében erőfeszítéseket tenni, a céloknak megfelelő tanulási stratégiákat és
módszereket kialakítani. A képzés eredményét nagymértékben befolyásolja az a
tény, hogy a hallgató képes-e a felsőoktatás kínálta szabadsággal és
önállósággal élni, a saját képzésébe aktívan bekapcsolódni.
A felsőoktatási
intézmények feladata, hogy már a beiratkozáskor (vagy a szorgalmi időszak
kezdetén) a hallgató elé tárják a választott szakterület teljes képzési
struktúráját, megismertessék a képesítési követelményekkel.
Az első stúdiumok
keretében olyan helyzetet kell teremteni, hogy a hallgató az induló követelmények
tükrében értékelje felkészültségét, s a második félévtől már ezen ismeretek
birtokában döntsön képzése intenzitásáról (milyen és hány tanegységet képes
eredményesen teljesíteni). A félév során az önmaga számára kitűzött fejlődési
céloknak megfelelően választhat tanegységet, s azon belül a célok
megvalósulását segítő feladatokat.
A tanári mesterség
alapozása során lehetőség van az önismeret fejlesztésére, hogy kellő
biztonsággal tudja megítélni a hallgató, milyen fejlettségi szinten vannak a
pedagógus mesterség tanulásához szükséges alapvető személyiségvonásai és kompetenciái,
amelyek a képzés eredményeként tanári kompetenciákká fejleszthetők. A pedagógiai kompetenciák
elemeinek fejlesztésére valamennyi tanegység alkalmas.
A pedagógiai kompetenciák a tudás,
nézetek és gyakorlati készségek ötvözetei, amelyek lehetővé teszik, hogy a
pedagógus egy adott területen sikeresen elláthassa feladatát. Gyakran
szükségesnek tartják a kompetencia fogalmába beleérteni a diszpozíciót is, a
szónak abban az értelmében, hogy a kompetencia birtokosának nem elegendő
rendelkeznie a nézetekkel, tudással, képességekkel, de elkötelezettnek is kell
lennie azok megfelelő alkalmazása iránt. (Falus, 2005, 7. p.)
Fontos, hogy az oktató és a hallgató
egyaránt tudatosan tervezze és valósítsa meg a tanegység oktatásával összefüggő
fejlesztési célokat. Az alapképzésben azokra a személyiségvonásokra és képességekre célszerű koncentrálni,
amelyek az értelmiségi életvitel kialakítását szolgálják és a pedagógiai kompetenciák
alapját képezhetik. Ezek az általános kompetenciák pedagógiai terepen,
megfelelő szakmai tartalommal megtöltve speciális, szakmai kompetenciákként
működtethetők.