3.2.2.2. A kompetencia alapú képzés
A kompetencia
alapú képzésben a fejlesztendő pszichikus rendszerek meghatározó szerepet
játszanak a képzési célok, feladatok meghatározásában, az ismeretek (tartalmak)
és a tevékenységek megválasztásában.
Az alapképzésben
szereplő, a szaktárgyi, a pedagógiai és a pszichológiai tudást megalapozó
elméleti tantárgyak alkalmasak a pedagógiai kompetenciák alkotóelemeiként
megjelenő ismeret- és nézetrendszerek fejlesztésére. A gyakorlati tárgyak a
tudomány műveléséhez, a szaknyelv használatához, a többcsatornás
kommunikációhoz, az önismerethez és a társas léthez szükséges kompetenciák
fejlesztésére alkalmasak.
Az alapképzésben
célirányosan fejlesztett kompetenciák kezdetben olyan általános
kompetenciákként írhatók le, mint kognitív, személyes és szociális kompetencia.
A kognitív kompetenciát a kognitív
motívum- és képességrendszerek alkotják (Nagy,
1996, 15. p.). Falus Iván (2005) a pedagógiai
nézeteknek és hiteknek kiemelt jelentőséget tulajdonít (ld. még A tanulásról és
magunkról mint tanulóról alkotott elképzelések című fejezet), a nézetek
és a hitek a kognitív szerveződés elemei, vagyis úgy tűnik, a kognitív
kompetencia a pedagógiai tevékenységhez szükséges egyik meghatározó
komponensrendszer (hogy Nagy József fogalomalkotását használjuk). A hatékony
tanulásra vonatkozóan e kötet elején megfogalmazott egyik alapelv szerint is
alapvetőek a tanulásról kialakított elképzelések:
A tanuláshoz való viszonyt, illetve a tanulás
eredményességét és hatékonyságát is jelentős mértékben meghatározza továbbá a tanulásról kialakított elképzelések
rendszere. Az elsajátítható, begyakorolható tanulási módszerek – legyenek
azok bármily korszerűek is – csak a tanuláselképzelések „szűrőjén” keresztül
érvényesülhetnek. Az a fontos, hogy mit gondolok, mit tartok a tanulásról, s
ennek minősége szabja meg, hogy az általam ismert tanulási módszerek miképpen
érvényesülnek.
Természetesen a személyes és a szociális kompetenciának is fontos szerepe van
mind a már pályán lévő pedagógusok tevékenységében, mind a pedagógussá válás
folyamatában. Ismét Nagy József meghatározásait idézzük:
A személyes
kompetencia sajátos motívumok, képességek, ismeretek rendszere, amelynek
fejlettsége meghatározza a személyes életmód eredményességét és igényességét,
vagyis azt, hogy a személyes életmód milyen mértékben egészséges és kulturált.
(Nagy, 1996, 135. p.)
A szociális
kompetencia az öröklött és tanult komponensek (szociális motívumok,
hajlamok, szokások, készségek, minták, ismeretek), a szociális értékrend és a
szociális képességek működő rendszere. (Nagy, 1996, 81-82. p.)
Tudatos pedagógiai tevékenység
eredményeként azonban az általános és a speciális (pedagógiai) kompetenciák
kölcsönhatásban fejlődnek. A pedagógiai tér bővülésével, az iskolai gyakorlat
megjelenésével azonban lehetőség nyílik arra, hogy a kellő fejlettségi szintet
elért kompetenciák pedagógiai kompetenciákként
funkcionáljanak.
Az alapkompetenciák struktúráját
vázlatosan bemutató ábrák (ld. 15. sz. melléklet) jól szemléltetik,
hogy a kompetenciák csak bonyolult
összefüggésben értelmezhetők és fejleszthetők. Ugyanakkor egy-egy részterületen
bekövetkezett változás hatással lehet a kompetencia funkcionálására.