A hallgató a kurzus kínálta lehetőségeken belül vagy
ahhoz kapcsolódva önismerete, előzetes tapasztalatai, elméleti és gyakorlati tudása
alapján fogalmazza meg az adott kurzusra vonatkozó egyéni tanulási céljait és
elvárásait.
Egy-egy tanegységhez kapcsolódóan lehetnek mindenki
számára kötelező, ajánlott és a hallgató által javasolt feladatok. A
portfólióban elhelyezhető minden olyan dokumentum, tárgyiasult objektum, amely
alkalmas a pedagógiai kompetenciák fejlődésének bizonyítására. Például:
A portfólióban csak a hallgató és az oktató reflexióival ellátott, az oktató által értékelt dokumentumok helyezhetők el.
Hallgatói reflexió a témára: Minden téma reflexiójából világossá kell, hogy váljon: Mit tartalmaz a téma? Miért választotta ezt a témát? Hogyan mutatja a téma a hallgató kompetenciáinak fejlődését? Keressen olyan elemzésre alkalmas szituációt, amely demonstrálja a különböző tényezők hatását a cselekvésekre! A személyisége hogyan alakult a téma feldolgozása során?
A reflexió lépései:
A tevékenységgel, valamint egy-egy témával kapcsolatban különböző szintű reflexió lehetséges. Az azonnali, elsősorban az élmény szintjén megjelenő reflexiótól fokozatosan tovább kell lépni az átgondolt, majd a szisztematikus, az elméletet is igénybe vevő reflexió irányába (Griffiths és Tann, 1992). Az elsajátított elméleti ismeretek akkor válnak igazán a gyakorlat számára jelentőssé, ha követelményként fogalmazzuk meg az elméletet is igénybevevő reflexiót.