3.2.2.5. A portfólió felépítése
Egy-egy képzési ciklus végén szükséges
az addig készített dokumentumok áttekintése, a célkitűzéseknek megfelelő
rendezése, a fejlődéssel kapcsolatos reflexiók megfogalmazása.
A hallgató a pedagógus
pályára történő felkészülés folyamatában dokumentálja a tanári kompetenciák
fejlődését, és reflektál a saját szakmai szocializációjára. Egy-egy dokumentum
arról szól, hogy a hallgató hogyan tanul, és hogyan reagál a saját tanulási
folyamatára.
- A tanulási célok rangsorolása.
- Bizonyítékok gyűjtése.
- Munkafüzet, napló vezetése.
- A témák átgondolása.
- Témánként érvek keresése.
- A témák szelektálása.
- Az érvek szelektálása.
- A témák megbeszélése, megvitatása másokkal.
- Bevezető írása.
- Következtetések levonása, leírása.
- Tartalomjegyzék készítése.
A munka során segíthetnek: a
barátok, tanulótársak, mentorok és egyéb tanárok.
A dokumentumgyűjtemény szerkezete:
- Tartalomjegyzék.
- Rövid önéletrajz.
- Motivációs levél. (Néhány mondat a
pályaválasztásról, saját vélemény megfogalmazása az oktatásról és a saját
képzéséről. Az alapvető tanári kompetenciák mentén képességeinek
rövid elemzése, és saját tanári kompetenciáinak 1-től 5-ig történő
értékelése.)
- A hallgató által választott tanulási célok és a
megvalósítást segítő témák áttekintése.
- Reflexiók és következtetések a témákkal
kapcsolatban.
- Következtetés. (Mi az, amit megtanult? Milyen új
tanulási célkitűzései vannak?)
- A dokumentumgyűjtemény tapasztalatainak összegzése.
(Ebben a fejezetben a hallgató összegezze a dokumentumgyűjtemény egészével
kapcsolatos tapasztalatait, hogyan hasznosította azt a saját fejlődése
érdekében.)