3.2.2.5. A portfólió felépítése

 

Egy-egy képzési ciklus végén szükséges az addig készített dokumentumok áttekintése, a célkitűzéseknek megfelelő rendezése, a fejlődéssel kapcsolatos reflexiók megfogalmazása.

A hallgató a pedagógus pályára történő felkészülés folyamatában dokumentálja a tanári kompetenciák fejlődését, és reflektál a saját szakmai szocializációjára. Egy-egy dokumentum arról szól, hogy a hallgató hogyan tanul, és hogyan reagál a saját tanulási folyamatára.

 

  1. A tanulási célok rangsorolása.
  2. Bizonyítékok gyűjtése.
  3. Munkafüzet, napló vezetése.
  4. A témák átgondolása.
  5. Témánként érvek keresése.
  6. A témák szelektálása.
  7. Az érvek szelektálása.
  8. A témák megbeszélése, megvitatása másokkal.
  9. Bevezető írása.
  10. Következtetések levonása, leírása.
  11. Tartalomjegyzék készítése.

 

A munka során segíthetnek: a barátok, tanulótársak, mentorok és egyéb tanárok.

A dokumentumgyűjtemény szerkezete:

 

  1. Tartalomjegyzék.
  2. Rövid önéletrajz.
  3. Motivációs levél. (Néhány mondat a pályaválasztásról, saját vélemény megfogalmazása az oktatásról és a saját képzéséről. Az alapvető tanári kompetenciák mentén képességeinek rövid elemzése, és saját tanári kompetenciáinak 1-től 5-ig történő értékelése.)
  4. A hallgató által választott tanulási célok és a megvalósítást segítő témák áttekintése.
  5. Reflexiók és következtetések a témákkal kapcsolatban.
  6. Következtetés. (Mi az, amit megtanult? Milyen új tanulási célkitűzései vannak?)
  7. A dokumentumgyűjtemény tapasztalatainak összegzése. (Ebben a fejezetben a hallgató összegezze a dokumentumgyűjtemény egészével kapcsolatos tapasztalatait, hogyan hasznosította azt a saját fejlődése érdekében.)