3.2.3. Az önszabályozott tanulás
támogatása
A portfólió a tanárképzésben alkalmas
az önszabályozott tanulás
segítésére, a reflektivitás fejlesztésére, az elmélet és a gyakorlat szintetizálására
és a tanárrá válás eredményének értékelésére. A portfólió a képzés végén a
tanári mesterség tanulásának végeredménye mellett a pályaszocializáció
folyamatát is képes bemutatni. A hallgatók az önszabályozott
tanulás terén különböző fejlettségi szinttel érkeznek a
felsőoktatásba. A tanárképzésben is nélkülözhetetlen a hallgató ismeretére
épülő egyéni segítségnyújtás feltételeinek megteremtése.
A hatékony tanulásra vonatkozóan a kötet legelején megfogalmazott egyik alapelv szerint sem jelentheti az önszabályozott tanulás az individuális tanulás kizárólagosságát.
A tanulás a
társakkal való együttműködésben, a problémák megoldásán, az értelmezéseken,
az elemzéseken való együttmunkálkodásban lehet csak teljes. Meggyőződésünk,
hogy a kooperativitás számára ilyen szerep tulajdonítása nem pusztán
módszertani elv, hanem az ember lényegi sajátosságait figyelembe vevő
alapkövetelmény.
A felsőoktatás átalakulása ma már nem
kedvez annak a hagyományosan jól működő folyamatnak, hogy a hallgatók és a
tanszékek oktatói között stabil szakmai kapcsolat épüljön ki, ugyanakkor a
félévenként változó összetételben működő hallgatói csoportok sem funkcionálnak
azon a szinten, hogy segítsék a pályaszocializáció folyamatát. A
pályaszocializáció azonban továbbra sem vesztett jelentőségéből, ezért ennek
megoldása érdekében új szervezeti és módszertani megoldásokat kell keresni.
Ennek egy lehetséges változata: A hallgatóknak a pedagógusi mesterséggel kapcsolatos
gyakorlati képzését a kezdetektől a képesítő vizsgáig lehetőleg egy (de
legalább minden félévben egy) oktató támogatja. Egy-egy oktató 6-8 hallgató
fejlődését kísérheti figyelemmel, egyénileg beszélget velük eredményeik- ről és
problémáikról, félévenként megbeszélik a portfóliókészítés tanulságait. Több
hallgatót érintő probléma esetén az érintett hallgatók részére közös
foglakozást szervezhet. A tanítási gyakorlat évében a hallgatók munkájának
segítése, a reflektivitás fejlesztése érdekében támogató szeminárium
szervezhető.