Fogalmak
Alaklélektan (Gestalt-pszichológia
Asszociáció (képzettársítás), asszociációképzés
Differentia specifica
Empirizmus (empirista filozófia
Individualizált tanulás, individualizáció (a tanulásban)
Konstruktivizmus, konstruktivista
pedagógia, konstruktivista szemlélet
Önmagát beteljesítő jóslat
(Pygmalion-effektus)
Tanulásról alkotott
elképzelések
Tanulóról alkotott
elképzelések
Tudásról alkotott
elképzelések
(ismeretelméleti nézetek)
Alaklélektan
(Gestalt-pszichológia): a tanulást belső történésekkel leíró,
elsősorban az észlelés törvényszerűségeivel foglalkozó pszichológiai iskola. Jeles
képviselői: Max Wertheimer, Kurt Koffka, Wolfgang Köhler.
Analitikus: (latin:
elemző) a tanulási stratégiák esetében a részletek elemzését, a részletekre
figyelést jelenti.
Asszimiláló: beolvasztó,
önmagához hasonító.
Asszociáció (képzettársítás),
asszociációképzés: képzeteink (érz ékleti, észlelési élmények, gondolatok,
emlékek stb.) közötti kapcsolat, illetve annak létrehozása, mely leggyakrabban
ok-okozati viszonyon, rész-egész viszonyon, hasonlóságon, ellentétességen,
időbeli vagy térbeli közelségen alapul.
Attitűd: tárgyakhoz, személyekhez,
csoportokhoz, helyzetekhez vagy eseményekhez való pozitív vagy negatív
viszonyulás (tehát vélemény, értékelés).
Attribúció: oktulajdonítás,
vagyis a viselkedések és a történések magyarázatára létrehozott elképzelések.
Behaviorizmus: az a pszichológiai iskola, irányzat, amelynek képviselői a viselkedést ingerek és a rájuk adott válaszok kapcsolataként értelmezik, és nem foglalkoznak az egyénben eközben végbemenő folyamatokkal. A behaviorizmus jeles képviselői: John B. Watson, Ivan Pavlov, Edward Tolman, Edward Thorndyke, Burrhus F. Skinner.
Biológiai pszichológia:
pszichológiai irányzat, amely a pszichológiai folyamatokat és a viselkedést az
agyban és az idegrendszerben lezajló elektromos és vegyi eseményekkel írja le.
Célorientáció-elmélet: az
implicit énelmélet-típusok alapján megfogalmazott, tanuláshoz kapcsolódó célok.
A tanulási cél esetében a tanuló a változtatható képességeit akarja
fejleszteni, míg a teljesítési cél esetében a megváltoztathatatlannak hitt
képességeit akarja megmutatni, igazolni.
Csoportmunka: 3-6 fő (ritkán ennél többen) együttműködve tanul, közösen oldják meg a feladatot.
Deduktív: (latin:
levezető) annak a gondolkodásnak a jelzője, amely az általánosból, az
elvontból, ismert fogalmakból kiindulva az egyes dolgokra, konkrét objektumokra
és esetekre, azok kisebb csoportjaira vonatkozó tudást hoz létre.
Differentia specifica: a meghatározandó fogalmat a meghatározásnál használt genusba (genus proximum) tartozó többi fogalomtól megkülönböztető jegyek.
Divergens: (latin:
széttartó) itt a nem szokványos, az eredeti gondolkodásmódot jelöli, illetve az
ilyen gondolkodás eredményeként megszülető tudást. A divergencia a kreativitás
gondolkodási mechanizmusa.
Emlékezet (memória):
az információk, tapasztalatok megőrzése és előhívása. Az információfeldolgozás
folyamatában rövid és hosszú távú memóriát különböztetünk meg.
Empirizmus (empirista
filozófia): az az ismeretelméleti irányzat, amely szerint
ismereteink a tapasztalatból származnak, gondolkodásunk pedig csak kombinálja
ezeket az ismereteket. A megismerés törvényszerűségeinek az asszociációk,
képzettársítások kialakulását tekinti. Az empirizmus főbb képviselői: John
Locke, David Hume, George Berkeley.
Érzékelés: a környezeti
ingerek megtapasztalása. Ha a tanulást információfeldolgozásként értelmezzük,
akkor az érzékelés az emlékezet előszobájának tekinthető.
Extrinzik motivációk: olyan
késztetések, amelyek célja valamilyen kézzelfogható cél, nyereség elérése,
esetleg kár elkerülése. Például ha azért tanulunk, hogy kivívjuk mások elismerését.
Facilitátor: ösztönző.
Fenomenológiai irányzat: a
pszichológiának az a megközelítése, amely a viselkedés magyarázatában a
szubjektív élményeket hangsúlyozza, és azokat a személy egyedi nézőpontjából
igyekszik leírni. Jeles képviselői Carl Rogers és Thomas Gordon.
Figyelem: a környezeti
ingerek érzékelésekor működésbe lépő részben tudatos folyamat, melynek során az
összes inger közül csak néhányra összpontosítunk. A figyelem határozza meg,
hogy mi az, amire a későbbiekben egyáltalán emlékezni tudunk.
Fogalmi váltás: a
tanulási folyamatok egyik típusa. Olyan esetekben következhet be, amikor a
tanuló meglévő tudása ellentmondásban van az elsajátítandó ismeretekkel, a
kialakítandó készséggel, s ez a konfliktus a lehető legradikálisabb módon
oldódik meg: lényegesen átalakul az a kognitív rendszer, amely a tanulás
témájában a tanulóban megkonstruálódott. Fogalmi váltás például, ha
megtanuljuk, hogy a Föld kering a Nap körül, és nem fordítva.
Frontális munka: a
leggyakrabban alkalmazott munkaforma, amikor az együtt tanulók tanulása
párhuzamosan, azonos időben, ütemben és azonos cél érdekében valósul meg.
Genus proximum: a
következő általános szint.
Globális: összefoglaló,
átfogó, egészében tekintett, az egészre vonatkozó.
Implicit énelmélet: A
tanulók nézetei arról, hogy képességeiket állandónak (adottság-elmélet) vagy
változtathatónak (növekedés-elmélet) tartják.
Individualizált tanulás, individualizáció (a tanulásban):
egyéni tanulási szituáció, amelynek során egyéni feladatok saját úton és
ütemben történő megoldásával egyéni teljesítmények, eredmények elérése a cél
Induktív (indukció):
annak a gondolkodásnak a jelzője, amelyik az egyedi és/vagy konkrét esetekből
halad az általános és/vagy absztrakt megállapítások felé. Például a különböző
fajta, különböző tulajdonságokkal rendelkező halak vizsgálatából jut el a „hal”
fogalmához.
Intrinzik motivációk: olyan
késztetések, amelyekben maga a cselekvés, a benne rejlő öröm a cél, így a
tevékenység önmagában hordozza jutalmát. Például ha azért tanulunk vagy oldjuk
meg a házi feladatot, mert magát a témát érdekesnek találjuk.
Intuitív: beleérző, a
lényegesre ráérző.
Ismeretelmélet: a
filozófia egyik ága, amely a tudás és a tudás keletkezése lényegével, természetével
foglalkozik.
Képesség: az egyén
pszichikus sajátossága, tevékenység során alakul ki, fejlődik és magában a tevékenységben nyilvánul meg.
Készség: a tudatos
tevékenység automatizált komponense, működéséhez tudati kontrollra nincs
szükség, gyakorlással érhető el. Például az írás technikája, a helyesírás, így
a fogalmazásra irányulhat a tudati kontroll.
Kognitív: a tudással és a
megismeréssel, a gondolkodással kapcsolatos.
Kognitív feldolgozó stratégia:
Olyan gondolkodási, tanulási tevékenység, melyet a tanulók tanulási céljuk
érdekében a tanulási tartalom feldolgozására használnak.
Kognitív pszichológia: az
a pszichológiai szemléletmód, amely a mentális folyamatok szerepét hangsúlyozza
a viselkedés megértésében. A kognitív pszichológusok a mentális folyamatokat
információfeldolgozási modellekkel írják le, melyeknek működése leginkább a számítógép
működéséhez hasonlítható.
Kompetencia: a pszichikus
képződmények olyan rendszere, amely felöleli az egyénnek egy adott területre
vonatkozó ismereteit, nézeteit, motívumait, gyakorlati készségeit, s ezáltal lehetővé
teszi az eredményes tevékenységet. A kompetencia döntést szolgáló motívumok
(szükségletek, igények, érdeklődések, magatartási szokások, attitűdök,
kötődések, előítéletek, meggyőződések, hitek és hozzájuk tartozó ismeretek), a
jelző, késztető érzelmek, valamint a viselkedést, a tevékenységet lehetővé
tevő, szervező képességek (a hozzájuk tartozó cselekvési szokások, készségek és
ismeretek) összefüggő rendszere.
Kompetencia alapú portfólió:
az összeállító bizonyos kompetenciáit bemutató dokumentumokat tartalmazó
portfólió, a kompetenciát bizonyító dokumentumokat az összeállító választja ki.
Konvergens: (latin:
összetartó) itt a technikai problémák megoldását, a logikusan felépített terveket
és e tervek megvalósítását jelenti.
Konstruktivizmus,
konstruktivista pedagógia, konstruktivista szemlélet: eredetileg
ismeretelméleti, később a pedagógiában és a pszichológiában is meghonosodó
szemléletmód, amely a megismerést, szűkebben a tanulást nem az információk
felvételének, hanem tudásépítésnek, konstrukciónak tartja. A konstruktivista
pedagógiai szemléletmód a tudáskonstruálást aktív, személyes, önszabályozott
folyamatnak tekinti. Alapelve, hogy a tudás konstruálása alapvetően az előzetes
tudás által meghatározott.
Kooperatív tanulás: együttműködésen
alapuló, párban, vagy csoportban történő tanulás.
Kopernikuszi fordulat: a
gondolkodás rendszerében bekövetkező változások, amelyek lényegesen átalakítják
a szemléletmódot, megváltoztatják a fogalmi rendszert egy adott területen.
Kopernikusznak a Naprendszer struktúrájára vonatkozó, a heliocentrikus
világképet megfogalmazó elképzelésének megszületésével kapcsolatban létrejött
megnevezés.
Longitudinális kutatás:
olyan kutatási típus, amely hosszú időn át egyazon csoportot rendszeres
időközönként bizonyos kutatási kérdések, szempontok mentén vizsgál.
Metakogníció: a saját
értelmi működésünkre vonatkozó tudásunk és ennek irányítására (a
tanulási-gondolkodási folyamat tervezésére, szervezésére, ellenőrzésére,
értékelésére) való képességünk. A fejlődésnek egy magasabb fokán, 10-12
éves kor körül alakul ki, és a tanulási tapasztalatok gyarapodásával fejlődik.
Mnemotechnika (mnemonika):
az emlékezést (az információk tárolását és előhívását) mesterségesen
megkönnyítő eljárás, technika. Például a helyek módszere, a fogas módszer, a
kulcsszó módszer, a szerveződési sémák.
Nézet: a világról alkotott személyes, érzelmekkel átitatott, az egyén által igaznak vélt feltételezések, feltevések, amelyek a tapasztalatok és az elméleti oktatás, képzés hatására is formálódnak.
Önmagát beteljesítő jóslat
(Pygmalion-effektus): az a jelenség, amelynek során egy kimondott vélemény,
megfogalmazott vagy más formában kifejezett elvárás növeli a megjósolt vagy
elvárt esemény bekövetkezésének valószínűségét. Például ha azt hiszem magamról,
hogy rossz matekos vagyok, akkor nagy esélyem van rá, hogy rendre el fogom
rontani a matek dolgozataimat, mivel eleve így állok hozzá a matektanuláshoz.
Önszabályozott tanulás:
tágabban minden tanulási folyamat önszabályozott, mert maga a tanuló személyes
aktivitásával hozza létre, építi fel saját tudását. Szűkebben önmagunk tanulási
folyamatának tudatos irányítása, amelyben alapvető szerephez jut a tanulási
célok kitűzése, a tanulás eszközeinek, módszereinek összegyűjtése, a tanulási
motívumok rendszerének tudatos kezelése, a tanulási stílus és stratégiák
tudatos megválasztása, a tanulás eredményeinek önálló értékelése.
Paradigma: egy
elméletrendszert, a hozzá kapcsolt fogalmi struktúrát, az adott témában
jellemző gondolkodásmódot, kutatási módszereket jelent. Paradigma például a
kettős honfoglalás elmélete, Darwin evolúció-elmélete, a modern kvantumfizika.
Párban folyó tanulás: két
tanuló együttműködve tanul, oldja meg a feladatot.
Páros munka: spontán
kialakuló párok együttműködő tanulása.
Pedagógiai kompetenciák:
a tudás, nézetek és gyakorlati készségek ötvözetei, amelyek lehetővé
teszik, hogy a pedagógus egy adott területen sikeresen elláthassa feladatát.
Pedagógiai munkaportfólió:
a pedagógiai munkaportfólió segíti a kognitív önszabályozás kialakulását és
fejlődését, segítségével a hallgató és a tutor rendszeresen megvitatja a
hallgató eredményeit, problémáit, a fejlődésével és a fejlesztésével
kapcsolatos szakmai célkitűzéseit. A környezet számára is láthatóvá,
értékelhetővé teszi, hogy a tanárjelölt hol tart az elméleti ismeretek
elsajátításában, hogyan képes az elméleti- és a gyakorlati ismereteket
integrálni, azt egy-egy gyakorlati probléma értelmezése, megoldása érdekében
alkalmazni.
Portfólió: (olasz: dokumentumdosszié, szakértői dosszié) a tanuló munkáiból összeállított célirányos gyűjtemény, amely bemutatja készítőjének erőfeszítéseit, fejlődését és eredményeit egy vagy több területen. A tanulónak részt kell vennie a tartalom összeállításában; a gyűjteménynek tartalmaznia kell a dokumentumok kiválogatására szolgáló szempontrendszert, az értékelési szempontrendszert és a tanulói önreflexiót.
Pszichoanalitikus irányzat:
a pszichológia Sigmund Freud által megalapozott megközelítése, amely a
viselkedést a tudattalan hiedelmek, félelmek és vágyak segítségével igyekszik
megmagyarázni.
Reflektálás: a saját
nézetek, tapasztalatok, tanulási-tanítási tevékenységek tudatos értelmezése,
elemzése, folyamatos önellenőrzése és ezen alapuló fejlesztése.
Reflektív: (latin:
visszahajlít) itt az eseményekre, információkra adott tudatos választ, tudatos
reagálást jelent.
Reformpedagógia: Európában
és Amerikában a 19. század végén és a 20. század első évtizedeiben kialakult
gyermekközpontú pedagógiai irányzatok és koncepciók összefoglaló elnevezése.
Rendszer, rendszerszemlélet:
egymással specifikus kölcsönhatásba lépni képes elemeknek az összessége,
olyan egység, amely környezetében valamilyen funkciót lát el, s amelynek a
működését a struktúrája, vagyis az elemeinek kölcsönhatása határozza meg..
Speciális kompetenciák: a
szakmai képzés alapozása során fejlesztendő kompetenciák.
Szabályozó stratégia: metakognitív
jellegű tanulási stratégia; a tanulók arról döntenek, hogy kitől és hogyan
várják, hogy megtervezze, folyamatosan ellenőrizze és értékelje a tanulás
folyamatát, módját, a használt tanulási stratégiákat, módszereket.
Szekvenciális: a szerkezeti
részek kapcsolódási sorrendjén alapuló.
Személyiségvonás: a személyiség leírásának egyik fajta megközelítésmódja, ahol azokat az alapvető személyiségdimenziókat, vonásokat határozzák meg, amelyek mentén az emberek különböznek egymástól.
Szenzitív: érzékeny, a
külvilág dolgaira, eseményeire fogékony.
Szokás: automatizált
cselekvéseket tartalmazó, mindig azonos módon ismétlődő viselkedés.
Szupervizor: felügyelő
Tanulás: a tanulás egy rendszerben bekövetkező, hosszabb távon ható, adaptív változás. Ez egy lehetséges, rendkívül általános, rendszerelméleti kategóriákat használó meghatározás. A pszichológia – attól függően, milyen szemléletmódot, paradigmát használ – más meghatározásokat is adhat, ezek általában már megjelölik a fenti definícióban szereplő változás jellegét. Így viszonylag gyakori, hogy pszichológiai értelemben a viselkedésben bekövetkező változásokat tekintjük tanulásnak.
Tanulási mintázat: a
tanulóra jellemző, domináns, változtatható tanulási sajátosság, amely a
következő tényezőkből áll: a tanulásról alkotott elképzelés, a tanulási
orientáció, a tanulás szabályozása és a feldolgozó stratégia.
Tanulási motiváció(k): mindazok
a tényezők, amelyek a tanulásra ösztönöznek minket. A tanulási motiváció
fajtái: kompetenciamotiváció, elsajátítási motiváció, érdeklődés, teljesítménymotiváció.
Tanulási orientáció: a
tanulmányokkal kapcsolatos személyes célok, motívumok, elvárások, szándékok,
attitűd, kétségek összessége.
Tanulásról alkotott elképzelések: olyan nézetek, amelyek a tanulással, a tanulás folyamatával kapcsolatosak; azzal, hogy a tanuló hogyan értelmezi a tanulást, a megszerezhető tudást, a tanulás céljait, feladatait, a tanulási folyamatban a saját és mások (tanár, tanulótársak) szerepét, feladatát.
Tanulópár: az együttműködő két tanuló előzetes tudása, teljesítménye között jelentős különbség van, az egyik tanuló a másik segítségére szorul.
Tanulóról alkotott elképzelések: a tanuló nézetei saját magáról: milyen tanulónak látja magát, miért tanul, hogyan értelmezi tanulószerepét.
Tudásról alkotott elképzelések (ismeretelméleti nézetek): a tanulók nézetei a tudás természetével, sajátosságaival kapcsolatban.
Versengésen alapuló tanulás:
versenyszerű feladatmegoldás, mindig van győztes és vesztes, ennek
következményeként gyakran ellenségeskedés, irigység, stressz alakul ki.