2. sz. melléklet
A tanulásról és magunkról
mint tanulóról alkotott elképzelések
című fejezethez
Tanulási orientáció
Feladatok
1. Fogalmazza meg saját szavaival, hogy miért ezt a felsőoktatási intézményt és ezt a szakot választotta!
2. Olvassa el az alábbi
rövid szövegrészletet, és nézze meg a táblázatot a tanulási orientációról! Majd
vesse össze a saját maga által megfogalmazott tanulási motívumait, szándékait
az alábbi táblázatban látható tanulási orientáció típusaival, s próbálja meg
elhelyezni magát saját motívumai, szándékai mentén a táblázat megfelelő
cellájában vagy celláiban!
Az alábbi részletet a következő
könyvből idézzük: Gibbs, G. – Morgan,
A. – Taylor, E. (1984): The
World of the Learner. In: Marton, F. – Hounsell, D. – Entwistle, N.
(szerk.): The Experience of
Learning, Edinburgh, Scottish
Academic Press, 165-188.
p.
A tanulási orientáció arra vonatkozik, hogy a tanulók általában milyen személyes célokkal, motívumokkal, elvárásokkal, szándékokkal, attitűddel, kétségekkel indulnak neki a tanulmányaiknak. A tanulási orientációnak négy fő típusát állapították meg brit hallgatók beszámolói alapján. A szakmai, akadémikus, személyes és szociális orientációt a hallgatók érdeklődése, motivációja mentén még további altípusokra osztották.
Tanulási orientáció |
Érdeklődés/ motiváció |
Cél |
Ami fontos számára a
felsőoktatásban |
Szakmai |
Belső |
Képzés |
A kurzusok relevanciája a
jövőbeli karrier szempontjából |
Külső |
Képesítés |
A megszerzett képesítés
elismertsége |
|
Akadémikus |
Belső |
Intellektuális érdeklődés
követése |
Ösztönző előadások
választásának lehetősége |
Külső |
A képzési rendszerben való
előrejutás |
Osztályzatok, akadémiai
karrier |
|
Személyes |
Belső |
Önfejlesztés |
Kihívások, érdekes
tananyagok |
Külső |
Kompenzálás, a képességek
kipróbálása |
Kurzusok elvégzése,
visszajelzések |
|
Szociális |
Külső |
Kellemes időtöltés |
Sportolási és társas
tevékenységek lehetősége |
1. táblázat: A tanulási orientáció típusai (Gibbs, Morgan és Taylor, 1984)
A hallgatókra a nyolcféle tanulási orientáció típusból természetesen egyszerre több is jellemző lehet, tehát elképzelhető, hogy például egy hallgató számára a felsőfokú tanulmányainak egyszerre célja, hogy elvégezze ezt a képzést a szakemberré válás érdekében (belső szakmai orientáció), s hogy egyúttal önmagát, személyiségét is fejlessze (belső személyes orientáció).