2. sz. melléklet

A tanulásról és magunkról mint tanulóról alkotott elképzelések
című fejezethez

 

 

Tanulási orientáció

 

 

Feladatok

 

1. Fogalmazza meg saját szavaival, hogy miért ezt a felsőoktatási intézményt és ezt a szakot választotta!

 

2. Olvassa el az alábbi rövid szövegrészletet, és nézze meg a táblázatot a tanulási orientációról! Majd vesse össze a saját maga által megfogalmazott tanulási motívumait, szándékait az alábbi táblázatban látható tanulási orientáció típusaival, s próbálja meg elhelyezni magát saját motívumai, szándékai mentén a táblázat megfelelő cellájában vagy celláiban!

 

Az alábbi részletet a következő könyvből idézzük: Gibbs, G. – Morgan, A. – Taylor, E. (1984): The World of the Learner. In: Marton, F. – Hounsell, D. – Entwistle, N. (szerk.): The Experience of Learning, Edinburgh, Scottish Academic Press, 165-188. p.

 

A tanulási orientáció arra vonatkozik, hogy a tanulók általában milyen személyes célokkal, motívumokkal, elvárásokkal, szándékokkal, attitűddel, kétségekkel indulnak neki a tanulmányaiknak. A tanulási orientációnak négy fő típusát állapították meg brit hallgatók beszámolói alapján. A szakmai, akadémikus, személyes és szociális orientációt a hallgatók érdeklődése, motivációja mentén még további altípusokra osztották.

 

Tanulási orientáció

Érdeklődés/

motiváció

Cél

Ami fontos számára a felsőoktatásban

Szakmai

Belső

Képzés

A kurzusok relevanciája a jövőbeli karrier szempontjából

Külső

Képesítés

A megszerzett képesítés elismertsége

Akadémikus

Belső

Intellektuális érdeklődés követése

Ösztönző előadások választásának lehetősége

Külső

A képzési rendszerben való előrejutás

Osztályzatok, akadémiai karrier

Személyes

Belső

Önfejlesztés

Kihívások, érdekes tananyagok

Külső

Kompenzálás, a képességek kipróbálása

Kurzusok elvégzése, visszajelzések

Szociális

Külső

Kellemes időtöltés

Sportolási és társas tevékenységek lehetősége

 

1. táblázat: A tanulási orientáció típusai (Gibbs, Morgan és Taylor, 1984)

 

A hallgatókra a nyolcféle tanulási orientáció típusból természetesen egyszerre több is jellemző lehet, tehát elképzelhető, hogy például egy hallgató számára a felsőfokú tanulmányainak egyszerre célja, hogy elvégezze ezt a képzést a szakemberré válás érdekében (belső szakmai orientáció), s hogy egyúttal önmagát, személyiségét is fejlessze (belső személyes orientáció).