3. sz. melléklet
A tanulásról és magunkról mint tanulóról alkotott
elképzelések
című fejezethez
Önismereti kérdőív
A személyiségvonásokat, a személyiség alapszerkezetét kutató tudósok sokat foglalkoztak, foglalkoznak a személyiség mérésével, melyhez elsősorban önjellemző kérdőíveket használnak. Ezekben a kérdőívekben a személyeknek meg kell jelölniük, hogy bizonyos leíró melléknevek illenek-e rájuk; vagy ellentétes melléknevek által kijelölt dimenzión hova helyeznék önmagukat; vagy hogy egyetértenek-e bizonyos állításokkal. Az önjellemző kérdőívekben egy-egy vonásra több melléknév, állítás is vonatkozik, tehát egy-egy ilyen kérdőív több száz tételből áll. Ezért úgy határoztunk, hogy a Hatékony tanulást tanuló hallgatót nem a személyiségmérés gazdag irodalmába vezetjük be, hanem inkább egy rövidebb, a hallgató önismeretét is fejlesztő kérdőívet mutatunk be, ami épít a kutatók által használt személyiségmérő tesztekre is (bővebben ld. Carver, S. C. – Scheier, M. F. (1998): Személyiségpszichológia, Budapest, Osiris Kiadó, 95-96. p.).
Feladatok
1. Töltse ki a következő oldalon szereplő kérdőívet! Majd beszéljék meg csoportban, hogy ki hogyan és miért úgy jellemezte magát az adott tulajdonságok mentén!
2. Ha már jobban ismerik a csoporttársaikat, hallgatótársaikat, akkor alakítsanak párokat, s mindenki töltse ki a kérdőívet a párjára vonatkozóan is! Majd hasonlítsák össze, és beszéljék meg közösen az önjellemzést és a párjuk által készített jellemzést!
3. Vizsgálják meg, elemezzék, hogy az önjellemzésben bizonyos tulajdonságok erőssége összefügg-e a tanulásról, hallgatóról alkotott elképzeléseikkel! A tanulásról és tanulóról alkotott elképzelések megismeréséhez felhasználhatják: a fogalmi térkép és a metafora módszerét; A tanulásról és magunkról mint tanulóról alkotott elképzelések című fejezet 27. feladatát, melyben egy rövid esszét írtak arról, hogy milyen tanulónak/hallgatónak tartják magukat!
Tulajdonságskála
Karikázza be azt a plusz
jelet, ami Ön szerint legjobban kifejezi, hogy Ön hol helyezkedik el a két
tulajdonság mentén!
1. |
érdekes |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
unalmas |
2. |
hideg |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
meleg |
3. |
tapintatos |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
tapintatlan |
4. |
aktív |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
passzív |
5. |
uralkodó, domináns |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
alárendelődő |
6. |
gyermeki |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
felnőtt |
7. |
merész |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
félénk |
8. |
elutasító |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
elfogadó |
9. |
önállótlan |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
önálló |
10. |
szorgalmas |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
lusta |
11. |
vidám |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
szomorú |
12. |
szabad |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
nem szabad |
13. |
elégedett |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
elégedetlen |
14. |
zárt |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
nyílt |
15. |
bizalomteli |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
gyanakvó |
16. |
nyugodt |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
nyüzsgő, lendületes |
17. |
biztonságot adó |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
biztonságot nem adó |
18. |
gyenge |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
erős |
19. |
befelé forduló |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
kifelé forduló |
20. |
harcos |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
beletörődő |
21. |
barátságos |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
ellenséges |
22. |
feszült |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
oldott |
23. |
világos |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
zavaros |
24. |
valósághoz kötött |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
álmodozó |
A kérdőívet Rudas János által készített Tulajdonságskála alapján
készítettük
Rudas János (2004): Delfi örökösei, Budapest, Dico Kiadó, Új Mandátum
Kiadó, 272-273. p.