5. sz. melléklet

A tanulásról és magunkról mint tanulóról alkotott elképzelések
című fejezethez

 

 

Statisztikai adatok a felsőoktatásban tanuló hallgatók
létszámának változásairól

 

 

Feladatok

 

1. A következő oldalakon található táblázatok alapján elemezze, hogyan változott Magyarországon a hallgatók létszáma a felsőoktatásban!

 

2. Hasonlítsa össze, hogy az egyes tagozatokon (nappali, esti, levelező) egymáshoz viszonyítva milyen arányban tanulnak hallgatók, és hogy mindez hogyan változott!

 

3. Vizsgálja meg, hogy a hallgatók létszámadatai és az oklevelet szerzettek adatai közt milyen összefüggések találhatók!

 

4. Vizsgálja meg, hogy az egyes képzési területeken hogyan változtak a hallgatói létszámok! Gondolkozzon el azon, hogy mi állhat a képzési területek kedveltségének megváltozása mögött!

 

5. Vizsgálja meg, hogy hogyan változott (a) a hallgatók létszáma az egyes évfolyamokon, illetve (b) a nők aránya a hallgatói létszámadatokhoz viszonyítva!

 

6. Vizsgálja meg, hogy honnan, milyen iskolákból kerülnek ki a felsőoktatás hallgatói!

 

7. Hasonlítsa össze a hazai változásokat más országok hallgatói létszámának változásával! Milyen különbségeket tapasztal, s ezeket mivel magyarázza?

 

 

Az adatok az Oktatási Minisztérium Felsőoktatási Statisztikai Tájékoztató 2004/2005 című kiadványából származnak.


 

1. táblázat: Intézmények, karok, hallgatók egyetemi és főiskolai képzésben és oktatók száma

 

Tanév

Intézmények

Karok¹

Nappali

Esti

Levelező²

Összes

Oktatók

száma³

száma

tagozaton a hallgatók száma

1937/1938

16

37

11 747

..

..

11 747

1 724

1946/1947

18

..

24 036

1 216

..

25 252

..

1950/1951

19

43

26 509

5 992

..

32 501

..

1960/1961

43

60

29 344

1 314

13 900

44 558

5 635

1970/1971

74

102

53 821

8 177

18 538

80 536

9 791

1980/1981

57

95

64 057

8 035

29 074

101 166

13 890

1985/1986

58

100

64 190

6 203

28 951

99 344

14 850

1990/1991

77

117

76 601

4 737

21 049

102 387

17 302

1991/1992

77

118

83 191

4 372

19 516

107 079

17 477

1992/1993

91

132

92 328

4 298

20 834

117 460

17 743

1993/1994

91

137

103 713

4 640

25 603

133 956

18 687

1994/1995

91

137

116 370

5 453

32 837

154 660

19 103

1995/1996

90

138

129 541

5 764

44 260

179 565

18 098

1996/1997

89

139

142 113

5 750

51 169

199 032

19 329

1997/1998

90

140

152 889

6 538

74 230

233 657

19 716

1998/1999

89

141

163 100

6 866

88 349

258 315

21 323

1999/2000

89

143

171 612

7 861

99 524

278 997

21 249

2000/2001

62

155

176 046

8 625

110 369

295 040

22 873

2001/2002

65

156

184 071

9 665

119 502

313 238

22 863

2002/2003

66

157

193 155

9 902

138 130

341 187

23 151

2003/2004

68

169

204 910

10 194

151 843

366 947

23 288

2004/2005

69

170

212 292

9 356

156 818

378 466

23 787

 

¹ A karokra nem tagozódó intézményeket egy karnak számítva.

² Levelező tagozat adatai a távoktatásban részesülőkkel együtt értendő.

³ Lektorokkal és testnevelő tanárokkal együtt.

 


2. táblázat: Egyetemi és főiskolai szintű oklevelet szerzettek száma

 

Tanév

Nappali

Esti

Levelező¹

Összesen

tagozaton

1937

2 368

..

..

2 368

1948

..

..

..

2 082

1950

..

..

..

4 345

1960

4 268

173

1 187

5 628

1970

11 888

2 157

4 175

18 220

1980

14 859

2 265

9 739

26 863

1985

14 116

1 894

9 126

25 136

1990

15 963

1 294

6 846

24 103

1995

20 024

1 269

4 944

26 237

1996

22 147

1 385

7 778

31 310

1997

24 411

1 807

10 572

36 790

1998

25 338

1 696

11 575

38 609

1999

27 049

1 491

13 811

42 351

2000

29 843

2 114

15 021

46 978

2001

29 746

1 986

15 804

47 536

2002

30 785

2 065

17 655

50 505

2003

31 929

2 244

18 639

52 812

2004

31 633

2 159

19 722

53 514

 

¹ Levelező tagozat adatai a távoktatásban részesülőkkel együtt értendő.

 

 

 

3. táblázat: A hallgatók száma az egyetemi, főiskolai szintű oktatásban képzési területek szerint

 

Képzési terület

 

1990/91

2001/02

2002/03

2003/04

2004/05

tanévben a hallgatók száma

Tanárképzés, oktatástudomány

37 571

47 386

49 938

50 685

52 659

Művészetek

1 213

4 617

4 819

4 836

5 093

Humán tudományok

1 992

23 196

23 941

25 375

26 349

Társadalomtudományok¹

4 381

29 813

33 854

42 112

43 959

Gazdaság és irányítás

9 471

66 943

78 301

87 057

90 791

Jog

4 738

17 612

17 935

18 096

18 564

Természettudományok²

1 647

5 405

5 917

6 338

6 774

Informatika

2 662

25 136

13 048

14 346

13 719

Műszaki tudományok

20 223

29 443

50 590

50 368

49 945

Mezőgazdaság, állategészségügy

5 032

14 686

12 434

12 623

12 359

Egészségügy, szociális gondoskodás

9 960

25 256

27 106

30 363

30 086

Szolgáltatás

3 497

23 745

23 304

24 748

28 168

Összesen

102 387

313 238

341 187

366 947

378 466

 

¹ A társadalomtudományok az újságírás és információkezeléssel összevont terület.

² Az élő természettudományok, a fizika tudományok, valamint a matematika és statisztika képzési területek együttesen.


4. táblázat: Egyetemi és főiskolai szintű képzésben részesülők évfolyamonként (nappali tagozat)

 

Tanév

I.

II.

III.

IV.

V.

VI.

Összesen

évfolyamon a hallgatók száma

 

1999/2000

51 586

40 115

36 329

27 331

14 581

1 670

171 612

2000/2001

52 578

40 940

38 129

27 672

15 155

1 572

176 046

2001/2002

56 709

41 470

38 820

28 949

16 619

1 504

184 071

2002/2003

57 763

44 931

43 172

30 496

15 293

1 500

193 155

2003/2004

59 699

47 658

48 251

29 217

17 713

2 372

204 910

2004/2005

59 783

46 165

53 986

30 026

19 074

3 258

212 292

 

 

 

5. táblázat: Egyetemi és főiskolai szintű képzésben a nő hallgatók száma

 

Tanév

Nappali

Esti

Levelező¹

Összesen

Nappali

Esti

Levelező¹

Összesen

tagozaton

tagozaton

a nő hallgatók száma

a nő hallgatók %-a

1999/2000

91 951

5 492

55 619

153 062

53,58

69,86

55,89

54,86

2000/2001

94 435

5 976

61 873

162 284

53,64

69,29

56,06

55,00

2001/2002

99 111

6 713

67 798

173 622

53,84

69,46

56,73

55,43

2002/2003

104 008

6 929

82 228

193 165

53,85

69,98

59,93

56,62

2003/2004

110 097

6 859

92 320

209 276

53,73

67,28

60,80

57,03

2004/2005

114 957

6 425

98 940

220 317

54,15

68,67

63,09

58,21

 

¹ A levelező tagozatos létszám a távoktatásban tanulókkal együtt értendő.

 

 


6. táblázat: Az új belépő hallgatók elővégzettsége az egyetemi, főiskolai képzésben és a felsőfokú szakképzésben (nappali tagozat)

 

a)      a hallgatók száma szerint

 

Tanév¹

Gimnáziumi

Szakközép-iskolai

Technikumi

Felsőfokú

Egyéb²

Külföldi

Összesen

végzettségű hallgatók

1999/2000

31 099

14 701

2 257

569

550

2 410

51 586

2000/2001

28 692

15 052

1 690

149

0

1 935

47 518

2001/2002

30 251

16 117

2 035

303

0

2 099

50 805

2002/2003

32 461

18 119

1 643

316

0

1 943

54 482

2003/2004

32 734

18 336

951

592

0

2 017

54 630

2004/2005

35 674

18 779

640

468

0

2 601

58 171

 

b)      a hallgatók megoszlása %-ban

 

Tanév¹

Gimnáziumi

Szakközép-iskolai

Technikumi

Felsőfokú

Egyéb²

Külföldi

Összesen

végzettségű hallgatók

1999/2000

60,29

28,50

4,38

1,10

1,07

4,67

100,00

 

2000/2001

60,38

31,68

3,56

0,31

0,00

4,07

100,00

 

2001/2002

59,54

31,72

4,01

0,60

0,00

4,13

100,00

 

2002/2003

59,58

33,26

3,02

0,58

0,00

3,57

100,00

 

2003/2004

59,92

33,56

1,74

1,08

0,00

3,69

100,00

 

2004/2005

61,33

32,28

1,12

0,80

0,00

4,47

100,00

 

 

¹ Az első évfolyamra beiratkozott hallgatók száma tanévenként.

² Felsőfokú intézményben legalább egy évet végzett és érettségi nélküli hallgatók.