5. sz. melléklet
A tanulásról és magunkról
mint tanulóról alkotott elképzelések
című fejezethez
Statisztikai adatok a felsőoktatásban tanuló hallgatók
létszámának változásairól
Feladatok
1. A következő oldalakon található táblázatok alapján elemezze, hogyan változott Magyarországon a hallgatók létszáma a felsőoktatásban!
2. Hasonlítsa össze, hogy az egyes tagozatokon (nappali, esti, levelező) egymáshoz viszonyítva milyen arányban tanulnak hallgatók, és hogy mindez hogyan változott!
3. Vizsgálja meg, hogy a hallgatók létszámadatai és az oklevelet szerzettek adatai közt milyen összefüggések találhatók!
4. Vizsgálja meg, hogy az egyes képzési területeken hogyan változtak a hallgatói létszámok! Gondolkozzon el azon, hogy mi állhat a képzési területek kedveltségének megváltozása mögött!
5. Vizsgálja meg, hogy hogyan változott (a) a hallgatók létszáma az egyes évfolyamokon, illetve (b) a nők aránya a hallgatói létszámadatokhoz viszonyítva!
6. Vizsgálja meg, hogy honnan, milyen iskolákból kerülnek ki a felsőoktatás hallgatói!
7. Hasonlítsa össze a
hazai változásokat más országok hallgatói létszámának változásával! Milyen
különbségeket tapasztal, s ezeket mivel magyarázza?
Az adatok az Oktatási Minisztérium Felsőoktatási Statisztikai Tájékoztató 2004/2005 című kiadványából származnak.
1. táblázat: Intézmények,
karok, hallgatók egyetemi és főiskolai képzésben és oktatók száma
Tanév |
Intézmények |
Karok¹ |
Nappali |
Esti |
Levelező² |
Összes |
Oktatók száma³ |
száma |
tagozaton a hallgatók száma |
||||||
1937/1938 |
16 |
37 |
11 747 |
.. |
.. |
11 747 |
1 724 |
1946/1947 |
18 |
.. |
24 036 |
1 216 |
.. |
25 252 |
.. |
1950/1951 |
19 |
43 |
26 509 |
5 992 |
.. |
32 501 |
.. |
1960/1961 |
43 |
60 |
29 344 |
1 314 |
13 900 |
44 558 |
5 635 |
1970/1971 |
74 |
102 |
53 821 |
8 177 |
18 538 |
80 536 |
9 791 |
1980/1981 |
57 |
95 |
64 057 |
8 035 |
29 074 |
101 166 |
13 890 |
1985/1986 |
58 |
100 |
64 190 |
6 203 |
28 951 |
99 344 |
14 850 |
1990/1991 |
77 |
117 |
76 601 |
4 737 |
21 049 |
102 387 |
17 302 |
1991/1992 |
77 |
118 |
83 191 |
4 372 |
19 516 |
107 079 |
17 477 |
1992/1993 |
91 |
132 |
92 328 |
4 298 |
20 834 |
117 460 |
17 743 |
1993/1994 |
91 |
137 |
103 713 |
4 640 |
25 603 |
133 956 |
18 687 |
1994/1995 |
91 |
137 |
116 370 |
5 453 |
32 837 |
154 660 |
19 103 |
1995/1996 |
90 |
138 |
129 541 |
5 764 |
44 260 |
179 565 |
18 098 |
1996/1997 |
89 |
139 |
142 113 |
5 750 |
51 169 |
199 032 |
19 329 |
1997/1998 |
90 |
140 |
152 889 |
6 538 |
74 230 |
233 657 |
19 716 |
1998/1999 |
89 |
141 |
163 100 |
6 866 |
88 349 |
258 315 |
21 323 |
1999/2000 |
89 |
143 |
171 612 |
7 861 |
99 524 |
278 997 |
21 249 |
2000/2001 |
62 |
155 |
176 046 |
8 625 |
110 369 |
295 040 |
22 873 |
2001/2002 |
65 |
156 |
184 071 |
9 665 |
119 502 |
313 238 |
22 863 |
2002/2003 |
66 |
157 |
193 155 |
9 902 |
138 130 |
341 187 |
23 151 |
2003/2004 |
68 |
169 |
204 910 |
10 194 |
151 843 |
366 947 |
23 288 |
2004/2005 |
69 |
170 |
212 292 |
9 356 |
156 818 |
378 466 |
23 787 |
¹
A karokra nem tagozódó intézményeket egy karnak számítva.
²
Levelező tagozat adatai a távoktatásban részesülőkkel együtt értendő.
³
Lektorokkal és testnevelő tanárokkal együtt.
2.
táblázat: Egyetemi és főiskolai szintű oklevelet szerzettek száma
Tanév |
Nappali |
Esti |
Levelező¹ |
Összesen |
tagozaton |
||||
1937 |
2 368 |
.. |
.. |
2 368 |
1948 |
.. |
.. |
.. |
2 082 |
1950 |
.. |
.. |
.. |
4 345 |
1960 |
4 268 |
173 |
1 187 |
5 628 |
1970 |
11 888 |
2 157 |
4 175 |
18 220 |
1980 |
14 859 |
2 265 |
9 739 |
26 863 |
1985 |
14 116 |
1 894 |
9 126 |
25 136 |
1990 |
15 963 |
1 294 |
6 846 |
24 103 |
1995 |
20 024 |
1 269 |
4 944 |
26 237 |
1996 |
22 147 |
1 385 |
7 778 |
31 310 |
1997 |
24 411 |
1 807 |
10 572 |
36 790 |
1998 |
25 338 |
1 696 |
11 575 |
38 609 |
1999 |
27 049 |
1 491 |
13 811 |
42 351 |
2000 |
29 843 |
2 114 |
15 021 |
46 978 |
2001 |
29 746 |
1 986 |
15 804 |
47 536 |
2002 |
30 785 |
2 065 |
17 655 |
50 505 |
2003 |
31 929 |
2 244 |
18 639 |
52 812 |
2004 |
31 633 |
2 159 |
19 722 |
53 514 |
¹
Levelező tagozat adatai a távoktatásban részesülőkkel együtt értendő.
3. táblázat: A hallgatók száma
az egyetemi, főiskolai szintű oktatásban képzési területek szerint
Képzési terület |
1990/91 |
2001/02 |
2002/03 |
2003/04 |
2004/05 |
tanévben a hallgatók száma |
|||||
Tanárképzés,
oktatástudomány |
37 571 |
47 386 |
49 938 |
50 685 |
52 659 |
Művészetek |
1 213 |
4 617 |
4 819 |
4 836 |
5 093 |
Humán tudományok |
1 992 |
23 196 |
23 941 |
25 375 |
26 349 |
Társadalomtudományok¹ |
4 381 |
29 813 |
33 854 |
42 112 |
43 959 |
Gazdaság és irányítás |
9 471 |
66 943 |
78 301 |
87 057 |
90 791 |
Jog |
4 738 |
17 612 |
17 935 |
18 096 |
18 564 |
Természettudományok² |
1 647 |
5 405 |
5 917 |
6 338 |
6 774 |
Informatika |
2 662 |
25 136 |
13 048 |
14 346 |
13 719 |
Műszaki tudományok |
20 223 |
29 443 |
50 590 |
50 368 |
49 945 |
Mezőgazdaság,
állategészségügy |
5 032 |
14 686 |
12 434 |
12 623 |
12 359 |
Egészségügy, szociális
gondoskodás |
9 960 |
25 256 |
27 106 |
30 363 |
30 086 |
Szolgáltatás |
3 497 |
23 745 |
23 304 |
24 748 |
28 168 |
Összesen |
102 387 |
313 238 |
341 187 |
366 947 |
378 466 |
¹ A társadalomtudományok az újságírás és
információkezeléssel összevont terület.
² Az élő természettudományok, a fizika
tudományok, valamint a matematika és statisztika képzési
területek együttesen.
4. táblázat: Egyetemi és főiskolai szintű képzésben
részesülők évfolyamonként (nappali tagozat)
Tanév |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
Összesen |
évfolyamon a hallgatók száma |
|
||||||
1999/2000 |
51 586 |
40 115 |
36 329 |
27 331 |
14 581 |
1 670 |
171 612 |
2000/2001 |
52 578 |
40 940 |
38 129 |
27 672 |
15 155 |
1 572 |
176 046 |
2001/2002 |
56 709 |
41 470 |
38 820 |
28 949 |
16 619 |
1 504 |
184 071 |
2002/2003 |
57 763 |
44 931 |
43 172 |
30 496 |
15 293 |
1 500 |
193 155 |
2003/2004 |
59 699 |
47 658 |
48 251 |
29 217 |
17 713 |
2 372 |
204 910 |
2004/2005 |
59 783 |
46 165 |
53 986 |
30 026 |
19 074 |
3 258 |
212 292 |
5. táblázat: Egyetemi és
főiskolai szintű képzésben a nő hallgatók száma
Tanév |
Nappali |
Esti |
Levelező¹ |
Összesen |
Nappali |
Esti |
Levelező¹ |
Összesen |
tagozaton |
tagozaton |
|||||||
a nő hallgatók száma |
a nő hallgatók %-a |
|||||||
1999/2000 |
91 951 |
5 492 |
55 619 |
153 062 |
53,58 |
69,86 |
55,89 |
54,86 |
2000/2001 |
94 435 |
5 976 |
61 873 |
162 284 |
53,64 |
69,29 |
56,06 |
55,00 |
2001/2002 |
99 111 |
6 713 |
67 798 |
173 622 |
53,84 |
69,46 |
56,73 |
55,43 |
2002/2003 |
104 008 |
6 929 |
82 228 |
193 165 |
53,85 |
69,98 |
59,93 |
56,62 |
2003/2004 |
110 097 |
6 859 |
92 320 |
209 276 |
53,73 |
67,28 |
60,80 |
57,03 |
2004/2005 |
114 957 |
6 425 |
98 940 |
220 317 |
54,15 |
68,67 |
63,09 |
58,21 |
¹
A levelező tagozatos létszám a távoktatásban tanulókkal együtt értendő.
6. táblázat: Az új belépő
hallgatók elővégzettsége az egyetemi, főiskolai képzésben és a felsőfokú
szakképzésben (nappali tagozat)
a)
a hallgatók száma szerint
Tanév¹ |
Gimnáziumi |
Szakközép-iskolai |
Technikumi |
Felsőfokú |
Egyéb² |
Külföldi |
Összesen |
végzettségű hallgatók |
|||||||
1999/2000 |
31 099 |
14 701 |
2 257 |
569 |
550 |
2 410 |
51 586 |
2000/2001 |
28 692 |
15 052 |
1 690 |
149 |
0 |
1 935 |
47 518 |
2001/2002 |
30 251 |
16 117 |
2 035 |
303 |
0 |
2 099 |
50 805 |
2002/2003 |
32 461 |
18 119 |
1 643 |
316 |
0 |
1 943 |
54 482 |
2003/2004 |
32 734 |
18 336 |
951 |
592 |
0 |
2 017 |
54 630 |
2004/2005 |
35 674 |
18 779 |
640 |
468 |
0 |
2 601 |
58 171 |
b)
a hallgatók megoszlása %-ban
Tanév¹ |
Gimnáziumi |
Szakközép-iskolai |
Technikumi |
Felsőfokú |
Egyéb² |
Külföldi |
Összesen |
|
végzettségű hallgatók |
||||||||
1999/2000 |
60,29 |
28,50 |
4,38 |
1,10 |
1,07 |
4,67 |
100,00 |
|
2000/2001 |
60,38 |
31,68 |
3,56 |
0,31 |
0,00 |
4,07 |
100,00 |
|
2001/2002 |
59,54 |
31,72 |
4,01 |
0,60 |
0,00 |
4,13 |
100,00 |
|
2002/2003 |
59,58 |
33,26 |
3,02 |
0,58 |
0,00 |
3,57 |
100,00 |
|
2003/2004 |
59,92 |
33,56 |
1,74 |
1,08 |
0,00 |
3,69 |
100,00 |
|
2004/2005 |
61,33 |
32,28 |
1,12 |
0,80 |
0,00 |
4,47 |
100,00 |
|
¹
Az első évfolyamra beiratkozott hallgatók száma tanévenként.
²
Felsőfokú intézményben legalább egy évet végzett és érettségi nélküli
hallgatók.