6. sz. melléklet
A tanulásról és magunkról
mint tanulóról alkotott elképzelések
című fejezethez
Finn pszichológia szakos hallgatók tanulással
kapcsolatos nézetei
Egy finn kutatásban (Tynjälä, 1997) pszichológia szakos hallgatók tanulási folyamattal kapcsolatos elképzeléseit vizsgálták interjúk segítségével. Az alábbi feladatok az interjúrészletek elemzéséhez kapcsolódnak.
Feladatok
1. Melyik interjúrészletben, -részletekben megfogalmazott állításokkal ért egyet, illetve melyeket veti el? Az Ön által elfogadott interjúrészletekből, állításokból készítse el saját leírását a tanulásról!
2. Elemezze az egyes
interjúkban megjelenő tanulás-, tanítás- és tudásfelfogásokat, és hasonlítsa
össze A tanulás pedagógiai értelmezése,
valamint A tanulás pszichológiai
értelmezése című fejezetekben található tanuláselméletekkel,
megközelítésekkel!
Az interjúrészletek
Forrás: Tynjälä, P. (1997): Developing Education Students’ Conceptions of the Learning
Process in Different Learning Enviroments, Learning and Instruction, 7(3), 277-292. p.
„A tanulást általában valami cél vezérli, de lehet öntudatlan is.”
„A tanulás többféleképpen mehet végbe. Tanulhatunk olvasással, nézéssel, hallgatással stb.”
„Ha a tanulás hasznos és örömteli, akkor a gyakorlatban is tudod alkalmazni. Továbbá a gyakorlás útján olyan dolgokat is megtanulunk, amit egyébként nem tudnánk megtanulni.”
„A
kutatások különbségeket tártak fel a tanulók tanulással kapcsolatos
megközelítésmódjában. Ez a megközelítési mód lehet: mélyreható és felszínes. A
mélyreható tanulási megközelítésmóddal rendelkező tanuló meg akarja érteni a megtanulandó anyagot, gondolkodik rajta, és más módon is
igyekszik feldolgozni. Érdekli a téma és meg akarja ismerni. Ezért nem esik
nehezére, hogy energiát fektessen a tanulásba. Következtetéseket von le és
megpróbálja a részeket egy egészbe integrálni. A felszínes tanulási
megközelítési móddal rendelkező tanuló magol, hogy a mondatokat szó szerint
memorizálni tudja. A fejében van a közeledő vizsgaszituáció. A tanulás nem megértés,
tehát nem is eredményes. A tanuló addig tartja meg a fejében a tudást, amíg le
nem vizsgázik belőle, utána elfelejti. Ezzel szemben a megértés által értelmet
nyernek a dolgok, és beépülnek a tudásstruktúrába, mint egy értelmes egészbe.”
„A
szituációs faktorok befolyásolják azt, hogy a tanulók mennyire állnak készen az
ingerek befogadására. A péntek délután kettő és négy közti időszak nem a
legalkalmasabb arra, hogy a svéd tudományos szókincset fejlesszük. Az
osztálytermi klíma szintén befolyásolja, hogy az egyén hogyan fogadja az
ingert.”
„Azt hiszem, a tanulás legfontosabb tényezői a tanár és a tanuló. A két ember közti interakció és a tanítási és a tanulási stílus összeillése igen lényeges.”
„A
modellkövetés útján történő tanulás nagyon lényeges, főként a képességek
tanulása során. Valaki egyszerűen csak megmutatja a másiknak, hogyan kell csinálni a dolgot.”
„Egész életünkben tanulunk.
Kezdetben a tanulás ahhoz kapcsolódik, ahogyan a kisbaba megtanulja, hogy a
gondozójáról hogyan váljon le, s hogyan váljon mozgó, beszélő és tudatos
egyénné. Minden nap valami teljesen új történik, és a tanulás nagyon gyorsan
megy végbe.”
„Amikor új dolgokat tanulunk,
kritikusnak kell lennünk. A kritikus attitűd segít abban, hogy elemezzük saját
gondolatainkat, s hogy felfedjük, hogy mi az, amit az adott témában már tudunk.
A kritikus attitűd elősegíti az érvelést, az elméleti vizsgálódást, s ezáltal a megértés hatékonyabbá válik. Nem szabad, hogy a
tanulás csak passzív befogadás legyen. Ehelyett a hatékony tanulás megköveteli
az aktív részvételt, a kritikus attitűdöt és a személyes megközelítést, amelyek
befolyásolják a tanulási szituációt.”
„A tanulás a viselkedés folytonos változása a tapasztalatok által.”
„Én úgy látom, hogy a tanulás nagyon összetett folyamat, amit sok tényező befolyásol. Nehéz a tanulást külön eseményként elemezni, mivel szerintem kreatív tevékenység, amelyet az egyéni gondolkodásmód is jellemez.”
„A tanulás lényegi
része az interakció során megy végbe. Ezért tehát nem elég, ha valaki
strukturálja a régi és az új tudását egy egyesített »hálóba«.
Saját tudásunk mások tudásának és tapasztalatának segítségével növekszik, és
ezáltal fedezhetünk fel új látásmódokat, és találhatjuk szükségesnek, hogy
átgondoljuk a tudásunkat, s hogy kritikusak legyünk. Ez elősegíti azt is, hogy
megértsünk másokat.”
„Megértettem a kritikai attitűd, hozzáállás, a fantázia és a
képzelet használatának mint a tanulást befolyásoló
tényezőknek az értelmét. A kreativitás, a fantázia és a képzelet gazdagítják a
tanulást.”