7. sz. melléklet

A Tanulási stratégia és tanulási stílus című fejezethez

 

 

Tanulási stílus kérdőív I.

 

Minden betűvel jelölt csoportban négy állítást talál. Csoportonként rangsorolja ezeket: 4 pontot írva ahhoz az állításhoz, amelyet magára nézve leginkább megfelelőnek tart, 1-et ahhoz, amelyet a legkevésbé. Minden csoportban mind a négy sorszámot ki kell osztania!

 

 

A

 

1) Nagyon alaposan végiggondolom, hogy miről szeretnék tanulni.

___pont

2) Tanuláskor vigyázok arra, hogy nehogy túlságosan elmerüljek a tananyagban.

___pont

3) Csak úgy szeretek tanulni, ha teljesen a tanulásnak adhatom magam.

___pont

4) Akkor tudok igazán haladni a tanulásban, ha annak valamilyen praktikus célja van.

___pont

 

B

 

1) Úgy érzem, nagyon könnyen befogadom, amit hallok vagy olvasok.

___pont

2) Tanuláskor az új ismereteket állandóan szembesítem a valósággal.

___pont

3) Csak elmélyülve és a dolgokat gondosan elemezve szeretek tanulni.

___pont

4) Ha tanuláskor ellentmondó állításokkal találkozom, nem akarom azonnal kideríteni, melyik az igaz.

___pont

 

C

 

1) Tanulás közben fontos számomra a nyugodt, harmonikus környezet.

___pont

2) Tanuláskor figyelem a többieket is. Érdekel, hogy mit csinálnak.

___pont

3) Mielőtt belekezdenék a megoldásba, először szeretek elgondolkozni a problémán.

___pont

4) Legeredményesebbnek a cselekedve tanulást tartom.

___pont

 

D

 

1) Tanuláskor szívesen elfogadom a tapasztaltabbak tanácsait.

___pont

2) A tanulás vállalkozás. Nem mindig tudható előre, hogy a befektetett energia megtérül-e.

___pont

3) A tanulás előtt mérlegelni kell a lehetőségeket és következményeket.

___pont

4) Jó érzés, hogy érdekel és értem is a körülöttem lévő világot.

___pont

 

E

 

1) Alapvetően intuitív vagyok. Gyakran találok rá a megoldásra, anélkül hogy tudnám, hogy csináltam.

___pont

2) A tanulás eredményét nagyon fontosnak tartom. Csak úgy tudok tanulni, ha előre tudom, mit és miért csinálok.

___pont

3) Szeretem logikusan felépíteni a dolgokat. A problémamegoldás legérdekesebb része, amikor meghatározom a lépéseket.

___pont

4) Tanuláskor nem fogadok el állításokat. Kérdéseket teszek fel, hogy megértsem a dolgokat.

___pont

 

F

 

1) A tanulásnak az elvont, intellektuálisabb szakaszait jobban kedvelem, mint a konkrét feladatokat.

___pont

2) Tanulás közben alaposan megfigyelem magam is, a többieket is.

___pont

3) Az olyan tanulási helyzeteket kedvelem, amelyekben konkrét, a valóságból vett,

pontosan meghatározott teendőim vannak.

___pont

4) Szeretem, ha a tanulás megmozgatja minden képességemet, tulajdonságomat.

___pont

 

G

 

1) Akkor érzem igazán eredményesnek a tanulást, ha a tanultakat rögtön alkalmazni is tudom.

___pont

2) Akkor érzem igazán eredményesnek a tanulást, ha már kellő távolságból tudom szemlélni a dolgokat.

___pont

3) Akkor érzem igazán eredményesnek a tanulást, ha tudom, amit tanulok, a jövőben hasznosíthatom.

___pont

4) A tanulásnak belső szükségleteimet kell kielégítenie.

___pont

 

H

 

1) Azt gondolom, hogy a tapasztalatokból lehet a legtöbbet tanulni.

___pont

2) Az eredményes tanulás legfontosabb feltétele a pontos, alapos megfigyelés.

___pont

3) A legeredményesebb a döntően intellektuális elemekből felépülő tanulás.

___pont

4) A legeredményesebb az a tanulás, amelyik a kézenfekvő helyett új megoldásokat keres.

___pont

 

I

 

1) Akkor a legeredményesebb a tanulásom, ha rendkívül intenzíven foglalkozom

egy dologgal, szinte teljesen elmerülök benne.

___pont

2) Akkor legeredményesebb a tanulásom, ha már távolságból szemlélem a dolgokat.

___pont

3) A racionálisan megközelíthető dolgokat tudom a legeredményesebben megtanulni.

___pont

4) A tanulás folyamatában fontos annak tudata, hogy tanulásomért egyedül én

vagyok a felelős, más nem végezheti ezt el helyettem.

___pont

 

 

Kolb, D. (1984) nyomán