9. sz. melléklet
A Tanulási
stratégia és tanulási stílus című fejezethez
Tanulási
stílus kérdőív II.
Kérdésenként húzza alá az „a”
vagy a „b” választ! Minden esetben csak egy választ jelöljön meg. Ha mind a
kettő illik Önre, válassza azt, amelyik gyakrabban fordul elő!
1. Jobban megértek valamit, ha
a)
kipróbálom.
b)
végiggondolom.
2. Azt hiszem, inkább
a)
ragaszkodom a meglévő, már bevált dolgokhoz.
b)
kitalálok új dolgokat.
3. Ha arra gondolok, hogy mit csináltam az előző nap, leggyakrabban
a)
képeket látok magam előtt.
b)
szavak jutnak az eszembe.
4. Hajlamos vagyok arra, hogy
a)
megértsem a részleteket, de a dolog egészét zavarosnak
találjam.
b)
megértsem a lényeget, ha nem is értek minden részletet.
5. Ha valami újat tanulok,
szívesen
a)
beszélek róla.
b)
gondolok rá.
6. Tanárként olyan tantárgyat
tanítanék szívesebben, ami
a)
tényekkel és kézzel fogható
dolgokkal foglalkozik.
b)
elméletekkel és eszmékkel foglalkozik.
7. Szeretem, ha a tananyagot
a)
képekkel, ábrákkal, grafikonokkal vagy térképekkel
illusztrálják.
b)
részletesen leírják vagy
elmondják.
8. Ha megértem
a)
a részleteket, akkor megértem az egészet is.
b)
az egészet, akkor azt is értem, hogy milyen
részletekből áll.
9. Ha többen együtt dolgozunk,
akkor
a)
szívesen veszek részt a munkában, és ötleteket is adok.
b)
csendben vagyok, és figyelem, hogy a többiek mit csinálnak.
10. Szívesebben tanulom
a)
a tényeket.
b)
az elméleteket.
11. Ha egy könyvben vannak képek
és táblázatok, én inkább
a)
átnézem a képeket és a táblázatokat.
b)
az írott szövegre figyelek.
12. Ha egy problémát kell
megoldanom,
a)
általában lépésről lépésre jutok el a megoldásig.
b) gyakran már az elején látom a megoldást,
de gondot okoz, hogy kitaláljam a megoldáshoz vezető lépéseket.
13. Ha valamilyen tananyagot
olvasok, azt szeretem, ha
a)
új tényeket ismerek meg, vagy megtanulom, hogyan csináljak meg valamit.
b)
új ötleteket, gondolatokat kapok, amelyeket aztán
továbbgondolhatok.
14. Ahhoz, hogy szívesen tanuljak
együtt másokkal,
a)
már előre ismernem kell közülük néhányat,
b)
nem kell ismernem őket.
15. Azokat a tanárokat szeretem,
akik
a)
az órán gyakran szemléltetnek.
b)
érthetően magyarázzák el a dolgokat.
16. Amikor egy történetet vagy
egy regényt olvasok,
a)
a cselekményt figyelem, és olvasás után próbálom
kitalálni, mi is volt a mondanivaló.
b) olvasás
közben általában rájövök, hogy mi a történet tanulsága, és utána már a
részletek nem foglalkoztatnak.
17. Amikor a házi feladattal
foglalkozom,
a)
rögtön hozzákezdek a megoldáshoz.
b)
először végiggondolom a problémát, és csak utána kezdem
a megoldást.
18. Jobban szeretem
a)
a bizonyított dolgokat, mert akkor biztosan tudhatom,
hogy mi az igaz.
b)
ha ugyanarra a kérdésre különböző elméletek léteznek.
19. A legjobban arra emlékszem,
amit
a)
látok.
b)
hallok.
20. Fontosabb nekem, hogy a tanár
a)
lépésről lépésre, aprólékosan magyarázza el a
tananyagot.
b)
átfogó képet adjon az egészről.
21. Jobban szeretek
a)
csoportban tanulni.
b)
egyedül tanulni.
22. Általában azt tartják rólam,
hogy
a)
gondosan ügyelek a részletekre.
b)
találékony vagyok.
23. Ha új helyre kell mennem,
jobban szeretem, ha
a)
magam nézem meg egy térképen.
b)
részletesen elmondják, hogy merre menjek.
24. Általában
a)
ha figyelmesen és kitartóan tanulok, egy idő után
megértem a lényeget.
b) többször
belekezdve tanulok, néha össze is zavarodok, aztán hirtelen megértek mindent.
25. Előbb inkább
a)
kipróbálom az új dolgokat,
b)
végiggondolom, és csak azután látok hozzá.
26. Az olyan írókat kedvelem,
akik
a)
világosan fogalmazzák meg a mondanivalójukat.
b)
érdekesen, újszerűen fogalmaznak.
27. Inkább emlékszem
a)
az órán látott képre, táblai vázlatra.
b)
arra, amit a tanár mondott.
28. Tanulás közben inkább
a)
a részletekre, adatokra, tényekre koncentrálok és nem a
nagyobb összefüggésekre.
b) először
az összefüggéseket próbálom megérteni, és csak utána figyelek a részletekre.
29. Könnyebben emlékszem arra,
a)
amit csináltam.
b)
amire sokat gondoltam.
30. Ha egy feladatot kell megoldani, arra törekszem, hogy
a)
jól bevált módon csináljam.
b)
új megoldásokat találjak.
31. Adatok elemzésénél jobban
szeretem
a)
a táblázatokat vagy a grafikonokat.
b)
az eredményeket összegző
szövegeket.
32. Ha dolgozatot írok, inkább
a)
kidolgozom az egyes részeket, és utána rendezem össze a
dolgozat szövegét.
b)
először átgondolom a mondanivalómat, és csak utána
látok neki az írásnak.
33. Ha többen együtt tanulunk,
akkor jobban szeretem, ha
a)
az elhangzott ötleteket rögtön meg is valósítjuk.
b)
előbb mindenki egyedül gondolja végig a dolgokat, és
csak azután találkozunk és hasonlítjuk össze egymással az ötleteket.
34. Szerintem eredményesebb, ha
az ember a
a)
tapasztalataira épít.
b)
a képzelőerejében bízik.
35. Ha egy bulin találkozom
valakivel, később inkább arra emlékszem,
a)
hogyan nézett ki.
b)
mit mondott.
36. Amikor egy tantárgyat
elkezdek tanulni, jobban szeretek
a)
a feladatra koncentrálni és mindent megtanulni
belőle, amit csak lehet.
b)
kapcsolatot teremteni, a tananyagot összekapcsolni a
más tantárgyakban tanultakkal.
37. Inkább
a)
közösségi embernek tartanak.
b)
visszahúzódó embernek tartanak.
38. Az olyan tantárgyakat
kedvelem, melyekben
a)
konkrét dolgok (tények, adatok) vannak.
b)
elméletek, eszmék, elvek vannak.
39. Ha szórakozni akarok, inkább
a)
TV-t nézek.
b)
olvasok vagy beszélgetek.
40. Ha az órán, mielőtt
megtanulnánk, elmondja a tanár az új anyag lényegét, az
a)
esetleg segíthet.
b)
egészen biztos, hogy nagyon hasznos nekem.
41. Ha csoportban közösen oldunk
meg feladatot, és a csoport minden tagja ugyanazt a jegyet kapja, azt
a)
jónak tartom.
b)
nem értek egyet vele.
42. Ha hosszú számításokat végzek,
és megkapom az eredményt,
a)
általában gondosan ellenőrzöm a számításaimat.
b)
fárasztónak találom az ellenőrzést, kényszeríteni kell
magam arra, hogy megcsináljam.
43. Azokat a helyeket, ahol már
jártam,
a)
könnyen és elég pontosan fel tudom idézni.
b)
erősen kell koncentrálnom, hogy részleteiben magam
előtt lássam.
44. Mikor egy csoportban problémamegoldáson
dolgozunk, inkább
a)
a megoldás menetén gondolkodom.
b)
a megoldás következményein és alkalmazási lehetőségein
gondolkodom.