11. sz. melléklet
A Kooperatív tanulás című fejezethez
Vitatechnikák
A) Akadémikus vita
B) Konstruktív vita
C) Sarkok
D) Rövidített disputa
E) Vitaháló
Forrás: Bárdossy
Ildikó - Dudás Margit - Pethőné
Nagy Csilla -
Priskinné Rizner Erika
(2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése – Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Tanulási segédlet
pedagógusok és pedagógusjelöltek számára a sajátélményű tanuláshoz, Pécs -
Budapest, Pécsi Tudományegyetem, 383 p.
A) Akadémikus vita (316.
p.)
Tartalma, lényege
A vita olyan együttműködésen
alapuló tanulási tevékenység, amely kialakítja a résztvevőkben a saját
álláspont melletti érvelés, a mások álláspontjának figyelmes meghallgatása, a
mérlegelés, az empátia képességét. Vita közben fejlődnek az együttműködési
készségek, a konszenzusra való hajlam.
Az akadémikus
vita eleven részvételre és körültekintő gondolkodásra ösztönzi a tanulókat egy
ellentmondásos téma több szempontú vizsgálatában.
Az alkalmazás menete
Ismertessük egy ellentmondásos
témát az osztállyal, és fogalmazzunk meg egy eldöntendő (igen-nem,
mellette-ellene) kérdést a témával kapcsolatban!
- A tanulók négyes csoportokban dolgoznak. Minden
csoporton belül az egyik pár támogató, a másik pár ellenző álláspontra
helyezkedjék!
- A kérdés megvitatása párokban. Minden pár az általa
képviselt álláspont szerint listát készít az érvekről, illetve
ellenérvekről (7-8 perc).
- A pár egyik tagja egy másik hasonló pár egyik
tagjával ül össze, tehát olyannal, aki szintén azonos feladaton dolgozott.
Az új pár összeveti nézeteit/érveit (4-5
perc).
- Az eredeti párok ismét összeülnek, összevetik
jegyzeteiket, részletesebb listát állítanak össze az álláspontjukat
erősítő érvek alapján (4-5 perc).
- Az eredeti négyes megvitatja a kérdést. Mindkét
oldal ismerteti meggyőződését, ezt vita követi ( 8-10
perc).
- Mindkét oldal zárónyilatkozatot készít a vita
lezárásaként, vagy konszenzusos álláspontot alakítanak ki a megelőző vita
leghatásosabb érvei alapján.
Lehetséges variációként
- a tanulók valódi meggyőződésükről számolhatnak be
társaiknak;
- tízperces kötetlen írásban nyilatkozhatnak arról,
amit az adott kérdésről éppen gondolnak.
Tanács
- Az eljárás a probléma, kérdés komplexitásától
függően bármely szinten alkalmazható.
* * *
B) Konstruktív vita (349. p.)
Tartalma, lényege
Ez a vitatechnika segítséget
nyújt a diákoknak saját érveik kidolgozásában, előadásában, az érvek különböző
szempontok szerinti sorrendjének megfigyelésében és előadásában, illetve alapos
magyarázatában, valamint mások érveinek figyelmes meghallgatásában.
Az alkalmazás menete
- A téma ismertetése és eldöntendő kérdés formájában
történő megfogalmazása.
- Az osztály két felének kijelölése a két lehetséges
álláspont képviseletére. A két táboron belül párok alkotása.
- A párok együtt olvassák el az anyagot, és listát
készítenek az álláspontjukat támogató, általuk legerősebbnek ítélt
érvekről.
- A párok megosztják listájukat a csoportjukon belüli
más párokkal.
- Az egyik csoport tagjai előadják érveiket a másik
félnek, akik tisztázó kérdéseket tehetnek fel, de ezen a ponton még nem
vitatkozhatnak az érvekkel. A másik fél is ismerteti álláspontját.
- A tanulók saját csoportjaikban megvitatják a másik
fél által előadott érveket, majd eldöntik, hogy melyik volt a másik fél
által felhozott öt legfontosabb érv.
- A két csoport egymás után adja elő a másik fél
leghatásosabb érveit. A diákok csupán tisztázó jellegű kérdéseket tehetnek
fel.
- Az egész osztály számára megnyitjuk a vitát. A
tanulók felsorolják a két fél által ismertetett legmeggyőzőbb érveket,
ezeket a tanár a táblán rögzítheti. A tanulók megvitatják minden érv erős
és gyenge pontjait.
- Minden egyes tanuló megfogalmazza
és papírra veti saját véleményét érveivel együtt. A fogalmazás az alábbi
formát öltheti:
·
nyilatkozat az álláspontról;
·
az álláspontot alátámasztó érvek;
·
záró nyilatkozat (miért támasztják alá a
fölsorolt érvek az álláspontot).
Tanács
- Olyan témák megvitatását ajánljuk, ahol az
álláspontok nem egyformán könnyen vállalhatók.
- Az álláspontok cseréje megkönnyíti az érzelmi
azonosulást, illetve a távolságtartást.
C) Sarkok (361-362. p.)
Tartalma, lényege
A sarkok olyan együttműködésen
alapuló tanulási eljárás, vitatechnika, amely egy téma kapcsán különféle
állásfoglalás megfogalmazására, az álláspontok melletti érvelésre vagy
cáfolásra, tehát a vélemények ütköztetésére késztet. Fejleszti a tanulók
érvelni tudását, ugyanakkor a vitapartner érveinek meghallgatására,
átgondolására, elfogadására nevel. Magában foglalja a véleményváltoztatás
lehetőségét is, amennyiben mások gondolatai, érvei elég meggyőzőnek
bizonyulnak. A feladat a diáktól elkötelezettséget, a véleménye melletti
kiállást követel, ugyanakkor rugalmasságot, az érvrendszer folyamatos újragondolását
is, ami akár álláspontja megváltoztatását is eredményezheti. Az eljárás
általában a reflektálási szakaszban használatos, de maga a folyamat a
ráhangolódásra (előzetes ismeretek mozgósítása) és a jelentésteremtésre (az
érvrendszer újraértelmezésének kényszere, újabb és újabb jelentések
megteremtése) jellemző elemeket is tartalmaz.
Az alkalmazás menete
- A téma kiválasztása után (amely kapcsolódhat
olvasott szöveghez, előadáshoz, filmhez vagy a közvéleményt foglalkoztató
valamilyen aktuális kérdéshez) a résztvevők egyénileg gondolkodjanak el a
problémán, és háttértudásukat felhasználva alakítsák ki a tételmondatot,
amely saját álláspontjukat tartalmazza! Az önálló véleményalkotás a
folyamat fontos része, bár a tanár is meghatározhatja a tételmondatot és a
lehetséges álláspontokat.
- A résztvevők egyénileg írásban rögzítsék érveiket,
majd az ugyanazon véleményt képviselők foglalják el a terem egy sarkát!
Így alakulnak ki a szembenálló sarkok.
- A sarkokba rendeződött egyének megosztják érveiket
csoporttársaikkal, és közös érvrendszert építenek fel saját álláspontjuk
mellett, a többiek meggyőzése érdekében.
- A csoport választott szóvivője előadja a csoport
álláspontját, tehát minden csoport megtartja a maga vitaindítóját.
- Miután minden szóvivő elmondta vitaindítóját, a
csoportok többi tagja is kifejtheti a véleményét. (Lehetőleg minél többen
szólaljanak meg; a tanár is tehet fel a vitát
élénkítő kérdéseket, például: Milyen pontokon támadható A vagy B csoport
véleménye? Melyek voltak azok az érvek, amelyek egyértelműbb
vélemény felé mozdítottak benneteket? Miért nem győzte meg az A csoportot a B csoport véleménye? Mi a helyzet a
tartózkodó csoporttal? stb.)
- Ha egy csoporttagot sikerült a másik csoportnak
meggyőznie, helyváltoztatással jelzi álláspontjának módosulását: azaz
átmegy a másik sarokba, de indokolnia kell, melyek azok az érvek, amelyek
eredeti álláspontjának megváltoztatására késztették.
- Az eredeti csoport tagjai újabb érvekkel
igyekezhetnek megtartani társukat, ugyanezen érveléssel újabb tagokat is
szerezhetnek maguknak.
- A végleges csoportok kialakulása után a résztvevők
feljegyzéseket készítenek a vitáról, összefoglalják álláspontjaikat,
érveiket.
- Végül minden tanuló önállóan lejegyzi egyéni
véleményét és érvrendszerét.
Tanács
- Ha a vitafolyamatot esetenként hosszúnak ítéljük,
belátásunk szerint módosítsuk az eljárást!
- Bátorítsuk diákjainkat helyváltoztatásra, ha
álláspontjuk megingott vagy megváltozott, mert gyakori tapasztalat, hogy a
csoportban végzett közös gyűjtőmunka (érdek) felerősíti az egyén
csoporthoz tartozását, ami sokszor erősebb kötődés, mint a meggyőződés
változásának vállalása!
* * *
D) Rövidített disputa (362. p.)
Egy vitatkozó csoportot 10 fő
alkot: két háromfős csapat, egy időmérő, három bíró. Az egyik csapatnak egy
kérdésre adandó tagadó válasz, a másiknak igenlő válasz bizonyítása a feladata
az alábbiak szerint:
A csapatok 10 percet kapnak az
előzetes felkészülésre.
A/1: értelmezi a tételmondatot,
és megkezdi az érvelést, erre 3 perce van.
B/3: kérdéseket intézhet A/1-hez, amelyekkel megkísérli érveit támadni, megzavarni.
A/1 röviden válaszolhat a kérdésekre. Erre 2 percük van.
B/1: saját csapata szemszögéből
értelmezi a tételmondatot, és megkezdi érvelését, erre 3 perce van.
A/3: kérdéseket intézhet B/1-hez,
amelyekkel megkísérli érveit támadni, megzavarni. B/1 röviden válaszolhat a
kérdésekre. Erre 2 percük van.
A csapatok 5 perc időt kapnak az
egyeztetésre, újabb érvek, válaszok gyűjtésére.
A/2: folytatja a válaszadást, újabb
érveket sorjáz és összegez. Erre 3 perce van.
B/2: folytatja a válaszadást,
újabb érveket sorjáz és összegez. Erre 3 perce van.
Az időmérő végig nyomon követi az
időkereteket, és jelzi, ha leteltek.
A három bíró jegyzeteket készít,
majd dönt, mindenkinek egy szavazata van. Nem arról döntenek, kinek van igaza,
hanem arról, hogy melyik csapat vitatkozott jobban, ügyesebben.
Javaslat: ismételjük meg a vitát
szerepcserével: amelyik csapat az előbb állított, most tagadjon, és fordítva!
* * *
E) Vitaháló (374. p.)
Tartalma, lényege
Olyan kooperatív vitatechnika,
amely a tanulók aktív részvételét ösztönzi a vita folyamatában. A diákok
párokban dolgozva, táblázatba gyűjtik érveiket: a tanár által felvetett kérdés
mellett és ellen. A kibontakozó vita során a tanulóknak érvelniük kell. Ez a
tevékenység fokozott gondolkodásra készteti őket, hiszen a kinyilvánított
érvekkel valódi ellenlábasokat győzhetnek meg.
Az alkalmazás menete
- A tanulók párban dolgoznak egy függőlegesen
kettéosztott papírlapon. Az eldöntendő kérdés vagy probléma középre kerül,
míg a kérdésre adandó igenlő válaszok az IGEN szó alá, a lap bal oldalára,
a nemleges válaszok a NEM szó alá, a lap jobb oldalára kerüljenek!
- A tanulók megvitatják párjukkal a kérdést, érveiket
és ellenérveiket a megfelelő oszlopba jegyzik.
- Mindegyik pár csatlakozik egy másik párhoz, és
megosztják egymással mind az IGEN, mind a NEM alatt felsorakoztatott
érveket. Megvitatják mindkét érvcsoportot, és bővíthetik a saját
listájukat.
- Minden tanuló egyénileg eldönti, miként érez az
adott kérdéssel vagy problémával kapcsolatban.
- Ezt követően az osztályterem bal oldalára álljanak
azok a tanulók, akik az IGEN mellett, a jobb oldalára azok, akik a NEM
mellett foglaltak állást! A bizonytalanok a hátsó falnál gyülekezzenek!
- A csoport együtt megbeszéli és kiválasztja a
legnyomósabb érveket álláspontjuk védelmére (7-8
perc).
- Ezután vita következik a két csoport között: egy
önkéntes minden csoportból ismerteti csoportja álláspontját. A
határozatlanok csoportja is hangot ad kételyeinek. A hozzászólásoknak a
tanár szabjon időhatárt!
- A tanulók a hallottak alapján még egyszer alaposan
átgondolhatják álláspontjukat, és meggyőződésük szerint csoportot válthatnak vagy megmaradhatnak eredeti csoportjukban.
- 10-12 perces vita után egy-egy,
a csoport által kijelölt személy megteszi a csoport zárónyilatkozatát.
Tanács
- Alkalmazható bármilyen felvetett kérdés, probléma
vagy dilemma vizsgálatára. Elsősorban a tizenöt főt meghaladó csoportoknak
ajánljuk.
- Bármilyen oktatási szinten alkalmazható a kérdés
vagy dilemma komplexitásától függően.
- Számoljunk azzal, hogy a folyamat időigényes, ám
hatékony és élményszerű technika.
* * *
A vitához kapcsolódó tudás értékelésének
(önértékelésének) néhány szempontja (298. p.)
( + )
|
( 4…..)
|
( – )
|
A vita témájához kapcsolódó
– megalapozott, strukturált –
háttértudással rendelkezik.
|
A vita témájához kapcsolódó
háttértudással
rendelkezik.
|
Nem nyilvánítja ki a vita
témájához kapcsolódó háttértudást.
|
Van kialakult véleménye,
határozott álláspontja.
|
Van bizonytalan,
esetlegesen megfogalmazott véleménye.
|
Nincs megfogalmazott
véleménye.
|
A vitában képviseli,
érvekkel, összefüggő érvrendszerrel alátámasztja álláspontját.
|
A vitában néhány érvet
fogalmaz meg.
|
Nincsenek közzétett érvei.
|
A pontosabb megértés
érdekében jól strukturált kérdéseket tesz fel.
|
Esetenként kérdéseket intéz
a vita résztvevőihez.
|
Nincsenek feltett kérdései.
|
Jellemző rá, hogy a nyelvi
és nem nyelvi kifejezőeszközöket hatékonyan állítja a meggyőzés szolgálatába.
|
A meggyőzésben él nyelvi és
nem nyelvi kifejező eszközökkel.
|
Nem kívánja – se nyelvi, se
nem nyelvi - kifejezőeszközökkel meggyőzni a vita
résztvevőit.
|
Nyitott a vitapartnerek
érveire s azok lehetséges beépítésére saját érvrendszerébe.
|
Nem elég nyitott a
vitapartnerek érveire, nehezen építi be a sajátjától eltérő érveket.
|
Nem derül ki a vitában
megszólaló partnerek érveihez való viszonya.
|