12. sz. melléklet
A Kooperatív tanulás című fejezethez
B) Kommunikációs gátak
D) Indián beszélgetés
E) Csoport-véleményvonalak
F) Háromlépéses interjú
Fejezzenek ki csak
testbeszéddel (gesztusok, mimika, testtartás stb.) közléseket, érzelmeket. A
csoport tagjainak ki kell találni.
Változat: Lapokra írt helyzetek.
Húzni kell belőle, és el kell játszani (szükség szerint párban, csoportban)
kizárólag nonverbális kommunikációval. Fel kell
ismerni a többieknek.
* * *
Thomas Gordon (1990) A tanári hatékonyság fejlesztése. A T.E.T.-módsze című könyvében olvasható: „az elutasítás nyelve: a kommunikáció tizenkét gátja”, amelynek segítségével leállítható, lehetetlenné tehető a további kétirányú kommunikáció. Ezek a következők:
Alkalmazzák a változatokat a következő szituációkban:
1. A tanár előadása zavaros, érthetetlen volt. Az előadó tudomására akarják hozni a csoport véleményét.
2. Az egyik csoporttárs nem vesz részt a csoportmunkában. A feladat megoldásához mindenkire szükség van.
Oldják meg konstruktívan a problémákat!
Olvassa el a javasolt módszereket
Spencer Kagan (2004)
Kooperatív tanulás című könyvének 13. fejezetéből (13:1-13.21.
p.), amelyiket szükséges, illessze saját korosztályához, és alkalmazza
csoporttársai, barátai, kollégiumi társai körében!
C) Beszélő korongok (13:1. p.)
Ha
egy téma megbeszélésekor beszélő korongokat használunk, egy csoportban minden
diáknak külön „korongja” legyen (a saját tolluk is tökéletesen megteszi)! Az
utasítások egyszerűek: „Ha valaki hozzá szeretne szólni a beszélgetéshez, tegye
a korongját az asztal közepére! Addig senki sem kap újra szót, amíg a csoport
minden tagjának korongja az asztal közepére nem kerül. Amikor már minden korong
középen van, akkor azokat el lehet venni, és újra csak az kap szót, aki
korongját az asztal közepére helyezi.”
(…) Nagy előnye, hogy egyszerre jelent
megoldást a visszahúzódó és a magukat túlságosan előtérbe toló diákok
problémájára is. Szabályi biztosítékot jelentenek arra, hogy mindenki
megszólal, ugyanakkor senkinek sincs alkalma teljesen magához ragadni a szót. E
módszer alkalmazásával a diákok egy idő után megtanulják, hogy mindannyian
egyenlő mértékben vegyenek részt a tevékenységekben.
Változatok
·
Színes
korongok (13:2. p.): Ha minden csoporttag több különböző színű korongot
kap, akkor szemléletesebb lesz az egyének részvételi aránya. A korongok
vizuálisan jelenítik meg, hogy egy-egy csoporttag hányszor kapcsolódott be egy
beszélgetésbe.
·
Nincs
sok időd (13:2. p.): Senki nem beszélhet egyszerre egy percnél többet.
Minden csoport kiválaszt tagjai közül valakit, aki méri az időt.
* * *
Az indián beszélgetés olyan módszer, amelyben a diákok úgy
juthatnak szóhoz, hogy saját szavaikkal újra megfogalmazzák azt, amit az
előttük szóló mondott. (…) Két nagy előnye van. Először is kizárja az olyan
csoportok létrejöttét, ahol „mindenki csak mondja a magáét, másokra viszont
senki sem figyel.” Másodszor a diákok visszajelzést kapnak arról, hogy
gondolataik megfogalmazásakor sikerült-e pontosan azt a tartalmat kifejezni amit szerettek volna, így fel tudják mérni, hogy
kommunikációs készségeik milyen szinten állnak.
Változat
A diákok azt az utasítást kapják, hogy egy adott témával
kapcsolatban kérdezgessék egymást. Miután valaki elmondta az erre vonatkozó
gondolatait, az elhangzottakat egy másik diák megkísérli úgy összefoglalni,
hogy semmit se hagyjon ki. Ezt követően vagy egy harmadik diák, vagy pedig maga
az első beszélő mondja el, hogy szerinte mennyire volt teljes és pontos a
második diák összefoglalója.
* * *
E) Csoport-véleményvonalak (13:7. p.)
Húzzunk egy vonalat, melynek egyik vége teljes egyetértést, a másik vége pedig teljes elutasítást képvisel! A diákok ennek a vonalnak a mentén helyezik el saját jelüket. Ezzel a többiek számára láthatóvá teszik, hogy az adott kérdésben milyen álláspontot képviselnek. Miután mindenki állást foglalt, a diákok meghallgatják egymás indoklásait. …
A kedvező csoportlégkör mindenképen erősödik, ha a diákoknak lehetőségük van tisztázni, hogy mit tartanak értékesnek, és alkalmunk nyílik arra, hogy megértsék, elfogadják társaik véleményét. A véleményvonalak világos képet adnak az egyéni értékekről, remek alkalmat teremtenek a csoportbeszélgetésre vagy a Háromlépcsős interjúra (ld. a következő módszer), amely segíti a diákokat abban, hogy a másságot megértsék.
További lehetséges lépések:
A véleményvonalak alkalmazása akkor eredményes, ha a csoportok úgy érzik, a felszínre kerülő vélemény különbségek sokszínűbbé, kreatívabbá teszik beszélgetéseiket, s ha az egyén azt tapasztalja, hogy személyét egyéni véleményével és elveivel együtt elfogadják a többiek is. Ha megfelelő hozzáállást sikerül kialakítani, akkor a csoportok „üdvözlik a sokféleséget”, azaz úgy érzik, hogy közösségük éppen tagjai különbözőségétől értékesebb.
* * *
Forrás: Bárdossy
Ildikó - Dudás Margit - Pethőné
Nagy Csilla -
Priskinné Rizner Erika
(2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése – Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Tanulási segédlet
pedagógusok és pedagógusjelöltek számára a sajátélményű tanuláshoz, Pécs -
Budapest, Pécsi Tudományegyetem, 327. p.
Tartalma, lényege
Olyan, a tanóra mindhárom fázisában használható technika, amelyben a partnerek egy adott témáról egymással készítenek interjút kijelölt szerepek szerint.
Az alkalmazás menete
Tanács
A kérdések megfogalmazásánál a tanár az alábbi szempontokra hívhatja fel diákjai figyelmét:
Az interjúkészítés idején párban dolgozzanak! Először A teszi fel kérdéseit B-nek, majd szerepet cserélnek.
A technika minden iskolafokozatban alkalmazható. Középiskolásoknál az interjú tapasztalatainak megbeszélésekor megkérhetjük a tanulókat, gondolják át, hogy milyen típusú kérdéseket tettek fel egymásnak. (Domináltak-e a ténykérdések, volt-e nyitott végű kérdés, keresték-e az okokat, következményeket stb.)