13. sz. melléklet

A Kooperatív tanulás című fejezethez

 

 

A társas készségek fejlesztésének módszerei

 

 

A) Probléma-katalógus

B) Irodalmi körök – szerepek gyakorlása

C) Strukturált szimulációs játék

D) Konfliktusmegoldás szimulálása

E) Gordon: a konfliktusmegoldás vereségmentes módszere

F) Önértékelő lap (középiskola)

 
 
A) Probléma-katalógus

 

Egymást ismerő csoport minden tagja írja fel egy papírra egy csoporttaggal kapcsolatos problémáját! Az összegyűjtött cédulákból mindenki húz egyet, és tanácsot ad a lapon található társnak a probléma megoldására, enyhítésére.

A probléma vonatkozhat az együttműködéshez szükséges készségekre (türelem, tolerancia, megértés stb.).

Amennyiben nem ismerik a csoporttagok egymást, mindenki magáról dobhat be egy cédulát, amelyben segítséget, ötletet kér valamilyek problémája megoldásához.

A tanácsadás megoldható az illetékes személyek között vagy az egész csoport előtt is, ebben az esetben ki is lehet egészíteni a javaslatokat.

 

* * *

 

B) Irodalmi körök – szerepek gyakorlása

 

Forrás: Bárdossy Ildikó - Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése – Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Tanulási segédlet pedagógusok és pedagógusjelöltek számára a sajátélményű tanuláshoz, Pécs - Budapest, Pécsi Tudományegyetem, 333-334. p.

 

Tartalma, lényege

 

Az együttműködésen (kooperáció) alapuló tanulás egyik technikája, olyan vita, beszélgetés, amelyben irányító szerepet játszik a tanulóknak a szövegre irányuló kíváncsisága. Minden tanuló azonos szöveggel foglalkozik, ami lehet olyan rövidebb írás, amit már korábban olvastak, de lehet olyan hosszabb mű is, amelynek megbeszélése együtt halad az olvasással. Kulcsfontosságú a szöveg kiválasztása az irodalmi kör számára, hiszen nem mindegyik mű alkalmas érdekes beszélgetés életre hívására. E célra azok a legmegfelelőbbek, amelyek valamilyen dilemmát vagy több értelmezési lehetőséget tartalmaznak, esetleg a tanulókat is foglalkoztató kérdéseket tematizálnak.

Az irodalmi körök strukturált vitacsoportok. A struktúrát azok az előre meghatározott szerepek teremtik meg, amelyeket a csoport tagjai a vita, megbeszélés során felvesznek. A tanulók sokféle szerepet kaphatnak, melyeket a különböző „ülések” alkalmával cserélgethetnek. A tanár szerepe ezekben az irodalmi körökben leginkább az, hogy nyomon kövesse az irodalmi körökben zajló folyamatokat, és esetenként (egy-egy felvetéssel) lendületet adjon beszélgetésnek.

Néhány lehetőség a megbeszélésben, vitában felvehető-kiosztható szerepekre:

 

Szerepkör

Feladat

Idézetkereső

Megtalálni a szövegben azokat a részleteket, amelyeket a csoport hangosan szeretne hallani, vagy amelyek érvként szolgálhatnak a vitában.

Nyomozó

Háttér információkat keres és nyújt minden, a szöveghez kapcsolódó témában.

Nyomkereső

Követi a szövegben egy-egy szereplő helyváltoztatását, utazásait.

Összekötő

Kapcsolatot teremt a szöveg (fikció) és a külvilág (valóság) között.

Kérdésfeltevő

Olyan kérdéseket állít össze, amelyeket a csoport megtárgyalhat, vagy amelyeket ő maga szeretne másokkal megbeszélni.

Szókereső

Érdekes, ismeretlen, rejtélyes, fontos vagy új szavakra hívja fel a csoport figyelmét.

Ellenőrző

Segíti a csoportot abban, hogy témánál maradjanak, mindenki sorra kerüljön, ne lépjék túl az időkereteket.

Karakter-értelmező

A szöveg szereplőinek tulajdonságait gondolja végig, és megbeszéli tapasztalatait a csoportjával (használhatja például a jellemtérképet).

Illusztrátor

Képeket rajzol a legfontosabb szereplőkről, helyszínekről, eseményekről, és a rajzokat megvitatja a többiekkel.

Jegyző

Rövid feljegyzéseket készít a csoport munkájáról, a megbeszélés fontosabb gondolatairól vagy a vitában elhangzó érvekről.

Hírnök

Beszámol az egész osztálynak (esetleg a tanárnak) arról, hogy mi minden történt a csoportban.

Küldönc

Elmehet más csoportokhoz vagy a tanárhoz, hogy a felmerülő kérdéseket tisztázza, véleményt cseréljen.

 

Menete

 

  1. A tanár 4-6 fős csoportokba osztja a tanulókat, a csoporttagok számát a kiosztott szerepek száma határozza meg.
  2. A tanulók felidézik vagy elolvassák a szöveget, illetve a hosszabb, az olvasással együtt haladó megbeszéléshez a tanárral közösen szakaszolják a szöveget.
  3. A kiosztott szerepeknek megfelelően mindenki szabadon kérdezhet, kifejtheti véleményét, vitát kezdeményezhet, vagyis részt vehet a csoportos megbeszélésben.
  4. Mozaik eljárással kombinálva az azonos szerepet játszók szerepspecifikus csoportot alkothatnak az olvasás-értelmezés folyamata előtt, és megbeszélhetik, hogyan fogják felépíteni szerepüket. Majd visszatérnek eredeti csoportjaikba, és ott részt vesznek a megbeszélésben, vitában.

 


Tanács

 

 

* * *

 

C) Strukturált szimulációs játék

 

Forrás: Kagan, S. (2004): Kooperatív tanulás, Budapest, Ökonet Kft., 14:9. p.

 

Új viselkedési módok elsajátításának vagy régi viselkedésmódok megváltoztatásának egyik leghatékonyabb módja a kívánt viselkedés ahhoz hasonló körülmények közti gyakorlása, amilyenekben arra majd a valóságban sor kerül. (…) A strukturált szimulációs játékokban a diákok gyakorolják a különböző helyzeteknek megfelelő viselkedést, mint például egy elveszített tárgy visszaadása vagy engedély kérése a kölcsönvételre. Amikor az egyik csoport a kívánt viselkedésmód szimulációs játékát játssza, jó, ha a másiknak megfigyelési feladatot adunk, hogy biztosítsuk a viselkedés megfigyelését és a visszacsatolást. 

 

* * *

 

D) Konfliktusmegoldás szimulálása

 

Forrás: Kagan, S. (2004): Kooperatív tanulás, Budapest, Ökonet Kft., 14:29. – 14:30. p.

 

A probléma a következő: Egy hallgatói csoport (4-5 fő) pályázaton nyert egy számítógép konfigurációt. Eladni, szétdarabolni nem lehet, mindenképpen egy személynek kell megkapnia. Kié legyen a nyeremény? Alkalmazzák Kagan javaslatát!

 

Cél

 

A diákok bevonása egy szimulált értékproblémába, amely az egyéni értékek és a csoport vagy más egyéni értékek viszonyára vonatkozik. A szimuláció középpontjában az önérdek áll, és feladata a döntéshozatal és a konfliktus kezelése, megoldása. Célok:

·        Az egyének közötti konfliktus tárgyának megállapítása.

·        Alternatív stratégiák és eljárások kialakítása a konfliktus megoldására.

·        Az egyének bevonása a problémamegoldó tevékenységbe.

·        A döntéshozatali készségek mozgósítása.

·        A döntéshozatal folyamatának elemzése.

·        A bemutatott értékek elemzése.

 

Kapcsolódó fogalmak

 

Értékütköztetés, konfliktuskezelő és -megoldó konszenzus, kompromisszum, problémamegoldás, döntés.

 

Eszközök

 

Konfliktusmegoldó forgatókönyv, egy példány minden csoporttag számára.

 

Idő

 

30 perctől 60 percig, amit a tanár előre meghatároz. Tudassuk a diákokkal, hogy esetleg nem mindegyikőjük jut el ez idő alatt a döntésig.

 

Korosztály

 

Felső általános – felnőtt.

 

A tevékenység

 

A jelenet eljátszása a következő kérdésekkel kezdve:

„Mi a konfliktus?”

„Hogyan lehet egy konfliktust kezelni és/vagy megoldani?”

„Melyek az alternatívák?”

„Mi az az érték? Mely információ (adat) alapján lehet az értékeket meghatározni és elemezni?”

 

A forgatókönyv

 

A Taneszköz-javító Társaság ma egy új teher-szerkocsit kapott a társaság meglévő hat régi szerelőkocsija mellé. Amint eddig is szokásban volt, az új kocsi az egyik réginek a helyébe kerül. A társaságnak el kellene döntenie, hogy melyik gépkocsivezető kapja meg az (új) teherautót.

 

A feladat

 

·        Döntsétek el, hogy ki kapja meg az új kocsit!

·        Gondoljátok végig, miként indokoljátok a csoport döntését, … percetek van a döntésre!

·        A csoport minden tagja kap egy szerepet: hat gépkocsivezető (részletesen leírt körülmények, tulajdonságok) + megfigyelő vagy művezető.

 

 


E) Gordon: a konfliktusmegoldás vereségmentes módszere (győztes – győztes megoldás)

 

Forrás: Gordon, Th. (1990): A tanári hatékonyság fejlesztése. A T.E.T.-módszer, Budapest, Gondolat Kiadó, 212-242. p.

 

A konfliktus szereplői egyesült erővel kutatják a mindkettőjük számára elfogadható megoldást – olyat, amely egyikük vereségét sem jelenti. (…) Hat különálló lépése van:

1.      A probléma (konfliktus) meghatározása.

2.      A lehetséges megoldások keresése.

3.      A megoldások értékelése.

4.      A legjobb megoldás kiválasztása (döntéshozatal).

5.      A döntés végrehajtási módjának meghatározása.

6.      A megoldás sikerességének utólagos értékelése.

 

Alkalmazzák a csoportban kitalált vagy valós konfliktusok megoldásában Gordon javaslatát!

 

* * *

 

F) Önértékelő lap (középiskola)

 

Forrás: Kagan, S. (2004): Kooperatív tanulás, Budapest, Ökonet Kft., 14:41. p.

 

Alakítsák át saját korosztályuk, csoportjuk számára, vagy készítsenek önállóan maguknak értékelő lapot!

 

1 Jellemezzük egyetlen szóval, milyen volt ma a csoport!

 

......................................................................................................................................................

 

2. Jellemezzük egyetlen szóval, milyennek szeretnénk látni a csoportot!

 

......................................................................................................................................................

 

3. Mindenki részt vesz a munkában?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

4. Megpróbálsz (megpróbáltok) jó érzést előidézni a többiekben?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

5. Megpróbálsz segíteni a többieknek, hogy úgy érezzék, elmondhatják, mit gondolnak?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

6. Meghallgatjátok egymást?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 


7. Kimutatod-e, hogy figyelsz társadra?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

8. Odaszóltok egymáshoz, hogy „ez jó!!”, amikor tetszik valami?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

9. Szoktátok-e kérdezgetni egymást?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

10. Odafigyeltek-e a kérdésekre, és megpróbáltok-e válaszolni?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

11. Figyeltek egymásra?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha

 

12. Egy és ugyanaz a személy beszél egész idő alatt?

 

igen, mindig

rendszerint

alkalmanként

ritkán

soha