13. sz. melléklet
A Kooperatív tanulás című fejezethez
A) Probléma-katalógus
B) Irodalmi körök – szerepek
gyakorlása
C) Strukturált szimulációs játék
D) Konfliktusmegoldás szimulálása
F) Önértékelő lap (középiskola)
Egymást ismerő csoport minden tagja írja fel egy papírra egy csoporttaggal kapcsolatos problémáját! Az összegyűjtött cédulákból mindenki húz egyet, és tanácsot ad a lapon található társnak a probléma megoldására, enyhítésére.
A probléma vonatkozhat az együttműködéshez szükséges készségekre (türelem, tolerancia, megértés stb.).
Amennyiben nem ismerik a csoporttagok egymást, mindenki magáról dobhat be egy cédulát, amelyben segítséget, ötletet kér valamilyek problémája megoldásához.
A tanácsadás megoldható az illetékes személyek között vagy az egész csoport előtt is, ebben az esetben ki is lehet egészíteni a javaslatokat.
* * *
B)
Irodalmi körök – szerepek gyakorlása
Forrás: Bárdossy
Ildikó - Dudás Margit - Pethőné
Nagy Csilla -
Priskinné Rizner Erika
(2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése – Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Tanulási segédlet
pedagógusok és pedagógusjelöltek számára a sajátélményű tanuláshoz, Pécs -
Budapest, Pécsi Tudományegyetem, 333-334. p.
Tartalma, lényege
Az együttműködésen (kooperáció) alapuló tanulás egyik technikája, olyan vita, beszélgetés, amelyben irányító szerepet játszik a tanulóknak a szövegre irányuló kíváncsisága. Minden tanuló azonos szöveggel foglalkozik, ami lehet olyan rövidebb írás, amit már korábban olvastak, de lehet olyan hosszabb mű is, amelynek megbeszélése együtt halad az olvasással. Kulcsfontosságú a szöveg kiválasztása az irodalmi kör számára, hiszen nem mindegyik mű alkalmas érdekes beszélgetés életre hívására. E célra azok a legmegfelelőbbek, amelyek valamilyen dilemmát vagy több értelmezési lehetőséget tartalmaznak, esetleg a tanulókat is foglalkoztató kérdéseket tematizálnak.
Az irodalmi körök strukturált vitacsoportok. A struktúrát azok az előre meghatározott szerepek teremtik meg, amelyeket a csoport tagjai a vita, megbeszélés során felvesznek. A tanulók sokféle szerepet kaphatnak, melyeket a különböző „ülések” alkalmával cserélgethetnek. A tanár szerepe ezekben az irodalmi körökben leginkább az, hogy nyomon kövesse az irodalmi körökben zajló folyamatokat, és esetenként (egy-egy felvetéssel) lendületet adjon beszélgetésnek.
Néhány lehetőség a megbeszélésben, vitában felvehető-kiosztható szerepekre:
Szerepkör |
Feladat |
Idézetkereső |
Megtalálni a szövegben
azokat a részleteket, amelyeket a csoport hangosan szeretne hallani, vagy
amelyek érvként szolgálhatnak a vitában. |
Nyomozó |
Háttér információkat keres
és nyújt minden, a szöveghez kapcsolódó témában. |
Nyomkereső |
Követi a szövegben egy-egy
szereplő helyváltoztatását, utazásait. |
Összekötő |
Kapcsolatot teremt a szöveg
(fikció) és a külvilág (valóság) között. |
Kérdésfeltevő |
Olyan kérdéseket állít
össze, amelyeket a csoport megtárgyalhat, vagy amelyeket ő maga szeretne
másokkal megbeszélni. |
Szókereső |
Érdekes, ismeretlen,
rejtélyes, fontos vagy új szavakra hívja fel a csoport figyelmét. |
Ellenőrző |
Segíti a csoportot abban,
hogy témánál maradjanak, mindenki sorra kerüljön, ne lépjék túl az
időkereteket. |
Karakter-értelmező |
A szöveg szereplőinek
tulajdonságait gondolja végig, és megbeszéli tapasztalatait a csoportjával
(használhatja például a jellemtérképet). |
Illusztrátor |
Képeket rajzol a legfontosabb
szereplőkről, helyszínekről, eseményekről, és a rajzokat megvitatja a
többiekkel. |
Jegyző |
Rövid feljegyzéseket készít
a csoport munkájáról, a megbeszélés fontosabb gondolatairól vagy a vitában
elhangzó érvekről. |
Hírnök |
Beszámol az egész osztálynak
(esetleg a tanárnak) arról, hogy mi minden történt a csoportban. |
Küldönc |
Elmehet más csoportokhoz
vagy a tanárhoz, hogy a felmerülő kérdéseket tisztázza, véleményt cseréljen. |
Menete
Tanács
* * *
C)
Strukturált szimulációs játék
Forrás: Kagan,
S. (2004): Kooperatív tanulás, Budapest, Ökonet
Kft., 14:9. p.
Új viselkedési módok elsajátításának vagy régi viselkedésmódok megváltoztatásának egyik leghatékonyabb módja a kívánt viselkedés ahhoz hasonló körülmények közti gyakorlása, amilyenekben arra majd a valóságban sor kerül. (…) A strukturált szimulációs játékokban a diákok gyakorolják a különböző helyzeteknek megfelelő viselkedést, mint például egy elveszített tárgy visszaadása vagy engedély kérése a kölcsönvételre. Amikor az egyik csoport a kívánt viselkedésmód szimulációs játékát játssza, jó, ha a másiknak megfigyelési feladatot adunk, hogy biztosítsuk a viselkedés megfigyelését és a visszacsatolást.
* * *
D) Konfliktusmegoldás szimulálása
Forrás: Kagan,
S. (2004): Kooperatív tanulás, Budapest, Ökonet
Kft., 14:29. – 14:30. p.
A probléma a következő: Egy hallgatói csoport (4-5 fő)
pályázaton nyert egy számítógép konfigurációt. Eladni, szétdarabolni nem lehet,
mindenképpen egy személynek kell megkapnia. Kié legyen a nyeremény? Alkalmazzák
Kagan javaslatát!
Cél
A diákok bevonása egy szimulált
értékproblémába, amely az egyéni értékek és a csoport
vagy más egyéni értékek viszonyára vonatkozik. A szimuláció középpontjában az
önérdek áll, és feladata a döntéshozatal és a konfliktus kezelése, megoldása. Célok:
· Az egyének közötti konfliktus tárgyának megállapítása.
· Alternatív stratégiák és eljárások kialakítása a konfliktus megoldására.
· Az egyének bevonása a problémamegoldó tevékenységbe.
· A döntéshozatali készségek mozgósítása.
· A döntéshozatal folyamatának elemzése.
· A bemutatott értékek elemzése.
Kapcsolódó fogalmak
Értékütköztetés, konfliktuskezelő és -megoldó konszenzus, kompromisszum, problémamegoldás, döntés.
Eszközök
Konfliktusmegoldó forgatókönyv, egy példány minden csoporttag számára.
Idő
30 perctől 60 percig, amit a tanár előre meghatároz. Tudassuk a diákokkal, hogy esetleg nem mindegyikőjük jut el ez idő alatt a döntésig.
Korosztály
Felső általános – felnőtt.
A tevékenység
* * *
F) Önértékelő lap (középiskola)
Forrás: Kagan,
S. (2004): Kooperatív tanulás, Budapest, Ökonet
Kft., 14:41. p.
Alakítsák át saját
korosztályuk, csoportjuk számára, vagy készítsenek önállóan maguknak értékelő
lapot!
1 Jellemezzük egyetlen szóval, milyen volt ma a csoport!
......................................................................................................................................................
2. Jellemezzük egyetlen szóval, milyennek szeretnénk látni a csoportot!
......................................................................................................................................................
3. Mindenki részt vesz a munkában?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
4. Megpróbálsz (megpróbáltok) jó érzést előidézni a többiekben?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
5. Megpróbálsz segíteni a többieknek, hogy úgy érezzék, elmondhatják, mit gondolnak?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
6. Meghallgatjátok egymást?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
7. Kimutatod-e, hogy figyelsz társadra?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
8. Odaszóltok egymáshoz, hogy „ez jó!!”, amikor tetszik valami?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
9. Szoktátok-e kérdezgetni egymást?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
10. Odafigyeltek-e a kérdésekre, és megpróbáltok-e válaszolni?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
11. Figyeltek egymásra?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |
12. Egy és ugyanaz a személy beszél egész idő alatt?
igen, mindig |
rendszerint |
alkalmanként |
ritkán |
soha |