Személyiségfejlesztés

 

A foglalkozások során a tanulók mintát kaphatnak ahhoz, hogy hogyan viszonyuljanak önmagukhoz, társaikhoz, tanáraikhoz, tágabb társadalmi környezetükhöz.

 

Mely célok eléréséhez járul hozzá?

Célul tűztük ki a tanulók személyiségének fejlesztését, az önfejlesztés képességének elsajátítását, a társas kapcsolataik felmérését, azok fejlesztését.

 

Igényelt idő

6 tanóra. Nem igényel tanórán kívüli tevékenységet.

 

Felhasználási terület

Tanulásmódszertan tantárgy, mindkét félévben egy-egy alkalom.

 

Háttér

Az iskolai élet, a sikerek és a kudarcok, a közösségi hatások, a tanulási és teljesítménybeli elvárások, az otthoni légkör mind meghatározzák a gyermek személyiségfejlődését. A személyiség fejlesztése során a tanuló saját pszichikai működésének feltárása és megtapasztalása után a vezető segítségével, saját személyiségében lehetőségként adott készségeire lehet építeni. Ezen folyamat eredménye, hogy a gyermek rávezethető tulajdonságainak felismerésére, elfogadására, vagy szükségszerű elhagyására. A gyermek maga tapasztalja meg biztonságos, elfogadó légkörben, hogy mire képes valójában. Az önismeret és a személyiség fejlesztésével stabilabb tájékozódási pontot szerezhetnek a tanulók, hiszen az ismereteik önmagukról, viselkedésükről, mind a sikerek, mind a kudarcok elviselését is megkönnyítik. Kapcsolataikban magabiztosabbak, sikeresebbek lesznek. Külön említést igényel az iskolai konfliktusok kezelése. A tanulók egy része nem képes jól teljesíteni, s ennek oka nem mindig ismert. Ilyenkor konfliktus támadhat a gyermek magáról alkotott képe és a környezet értékelése között. A két szemléletet közelíteni kell egymáshoz, a tanulónak fel kell tárnia saját lehetőségeit, tartalékait, át kell formálnia tanulási szokásait, a tanulásról alkotott szemléletét. A biztos ismeretek megszerzése magunkról, tehát az önismeret egyrészt képességvizsgálatok, tanulás módszertani elemek, teljesítmény és intelligencia tesztek révén, másrészt a közösség formáló erejének segítségével lehetséges.

 

Ajánlott feldolgozási mód

Amennyiben iskolapszichológus áll rendelkezésünkre, akkor mindenképpen érdemes ezt a modult vele feldolgoztatni, vagy segítséget kérni olyan kollégától, aki tartott már tréninget hasonló témában.

 

Az „önismeret-társismeret” órák szerkezeti egységei:

-  Az önképp, önismeret és társismereti készségek megszerzése

-  A kreativitás fejlesztése

-  A nem verbális kifejezőképességek fejlesztése

Ajánlatos csoportbontásban dolgozni!

 

1. A játék neve: Találd ki, ki vagyok! A gyerekeknek írniuk kell magukról névtelenül legalább 5, de maximum 8 tulajdonságot, vagy bármilyen információt. Amikor ez megtörtént, a lapokat összegyűjtjük, s a csoportvezető felragasztja a táblára az egyenként felolvasott tulajdonságokat. A gyerekeknek el kell dönteni, hogy kiről szól (lehet több ötlet is), s a név is felkerül a tulajdonság fölé. A végén konszenzusra kell jutnia a csoportnak. Ezután összevetjük az eredeti nevekkel.

Mindenki mondja el, hogy hogyan érezte magát, kit volt legkönnyebb felismerni, kit volt a legnehezebb, miért. A végén mindenki adjon magának és társainak becenevet (nem gúnynevet!!!!)!

A cél, hogy az osztály összemelegedjen, jobban megismerjék egymást. Azok, aki jól tudják magukat jellemezni, mások számára is könnyen felismerhetőek. A perifériára szorult gyerekek jól kiszűrhetőek, a baráti csoportok is feltárhatóak ( Ők könnyen felismerik egymást, könnyen találnak becenevet), s az esetleges konfliktusok is megsejthetők.

Ha mindkét csoporttal megtörtént külön-külön a tréning, érdemes az egész osztállyal is ismertetni a tulajdonságokat, a beceneveket.

 

2. A második félévben a kreativitás és a csoportfolyamatok összehangolásának fejlesztése a cél.

A játék neve: Elnök választás. Az egész osztály együtt van, s 5 fős csoportok alakulnak. A feladat minden csoportban a következő:

1.   Válasszanak elnökjelöltet

2.   Írjanak választási programot, szórólapokat, jelmondatokat

3.   Írják meg az elnök politikai önéletrajzát, karrierjét

 

Közben két vállalkozó gyerek félrevonul, s megszerkesztik a Mónika, vagy Balázs Show kérdéseit. Végül a jelöltek a vita-show keretén belül mutatkoznak be, ahol meglepő, érdekes kérdéseket kapnak.

Ezután nem választunk, mert valószínű, hogy minden csapat a saját jelöltjére szavazna, hanem közösen megbeszéljük, hogy ki hogyan érezte magát, kiből lenne a legjobb elnök.

A játék megerősíti a kapcsolatokat, kreatív közösségeket hoz létre, a közösség meghatározó emberei kiszűrhetők, a baráti kapcsolatok feltérképezhetők.

 

Eszközök, anyagok

Papírlapok, ragasztó