Személyiségfejlesztés
A foglalkozások során a tanulók
mintát kaphatnak ahhoz, hogy hogyan viszonyuljanak önmagukhoz, társaikhoz,
tanáraikhoz, tágabb társadalmi környezetükhöz.
Mely célok eléréséhez járul hozzá?
Célul tűztük
ki a tanulók személyiségének fejlesztését, az önfejlesztés képességének
elsajátítását, a társas kapcsolataik felmérését, azok fejlesztését.
Igényelt idő
6 tanóra. Nem igényel tanórán kívüli tevékenységet.
Felhasználási terület
Tanulásmódszertan tantárgy, mindkét félévben egy-egy alkalom.
Háttér
Az iskolai élet, a sikerek és a kudarcok, a közösségi hatások, a tanulási és teljesítménybeli elvárások, az otthoni légkör mind meghatározzák a gyermek személyiségfejlődését. A személyiség fejlesztése során a tanuló saját pszichikai működésének feltárása és megtapasztalása után a vezető segítségével, saját személyiségében lehetőségként adott készségeire lehet építeni. Ezen folyamat eredménye, hogy a gyermek rávezethető tulajdonságainak felismerésére, elfogadására, vagy szükségszerű elhagyására. A gyermek maga tapasztalja meg biztonságos, elfogadó légkörben, hogy mire képes valójában. Az önismeret és a személyiség fejlesztésével stabilabb tájékozódási pontot szerezhetnek a tanulók, hiszen az ismereteik önmagukról, viselkedésükről, mind a sikerek, mind a kudarcok elviselését is megkönnyítik. Kapcsolataikban magabiztosabbak, sikeresebbek lesznek. Külön említést igényel az iskolai konfliktusok kezelése. A tanulók egy része nem képes jól teljesíteni, s ennek oka nem mindig ismert. Ilyenkor konfliktus támadhat a gyermek magáról alkotott képe és a környezet értékelése között. A két szemléletet közelíteni kell egymáshoz, a tanulónak fel kell tárnia saját lehetőségeit, tartalékait, át kell formálnia tanulási szokásait, a tanulásról alkotott szemléletét. A biztos ismeretek megszerzése magunkról, tehát az önismeret egyrészt képességvizsgálatok, tanulás módszertani elemek, teljesítmény és intelligencia tesztek révén, másrészt a közösség formáló erejének segítségével lehetséges.
Ajánlott feldolgozási mód
Amennyiben iskolapszichológus áll rendelkezésünkre, akkor mindenképpen érdemes ezt a modult vele feldolgoztatni, vagy segítséget kérni olyan kollégától, aki tartott már tréninget hasonló témában.
Az „önismeret-társismeret” órák szerkezeti egységei:
- Az önképp, önismeret és társismereti készségek megszerzése
- A kreativitás fejlesztése
- A nem verbális kifejezőképességek fejlesztése
Ajánlatos csoportbontásban dolgozni!
1. A játék neve: Találd ki, ki vagyok! A gyerekeknek írniuk kell magukról névtelenül legalább 5, de maximum 8 tulajdonságot, vagy bármilyen információt. Amikor ez megtörtént, a lapokat összegyűjtjük, s a csoportvezető felragasztja a táblára az egyenként felolvasott tulajdonságokat. A gyerekeknek el kell dönteni, hogy kiről szól (lehet több ötlet is), s a név is felkerül a tulajdonság fölé. A végén konszenzusra kell jutnia a csoportnak. Ezután összevetjük az eredeti nevekkel.
Mindenki mondja el, hogy hogyan érezte magát, kit volt legkönnyebb felismerni, kit volt a legnehezebb, miért. A végén mindenki adjon magának és társainak becenevet (nem gúnynevet!!!!)!
A cél, hogy az osztály összemelegedjen, jobban megismerjék egymást. Azok, aki jól tudják magukat jellemezni, mások számára is könnyen felismerhetőek. A perifériára szorult gyerekek jól kiszűrhetőek, a baráti csoportok is feltárhatóak ( Ők könnyen felismerik egymást, könnyen találnak becenevet), s az esetleges konfliktusok is megsejthetők.
Ha mindkét csoporttal megtörtént külön-külön a tréning, érdemes az egész osztállyal is ismertetni a tulajdonságokat, a beceneveket.
2. A második félévben a kreativitás és a csoportfolyamatok összehangolásának fejlesztése a cél.
A játék neve: Elnök választás. Az egész osztály együtt van, s 5 fős csoportok alakulnak. A feladat minden csoportban a következő:
1. Válasszanak elnökjelöltet
2. Írjanak választási programot, szórólapokat, jelmondatokat
3. Írják meg az elnök politikai önéletrajzát, karrierjét
Közben két vállalkozó gyerek félrevonul, s megszerkesztik a Mónika, vagy Balázs Show kérdéseit. Végül a jelöltek a vita-show keretén belül mutatkoznak be, ahol meglepő, érdekes kérdéseket kapnak.
Ezután nem választunk, mert valószínű, hogy minden csapat a saját jelöltjére szavazna, hanem közösen megbeszéljük, hogy ki hogyan érezte magát, kiből lenne a legjobb elnök.
A játék megerősíti a kapcsolatokat, kreatív közösségeket hoz létre, a közösség meghatározó emberei kiszűrhetők, a baráti kapcsolatok feltérképezhetők.
Eszközök, anyagok
Papírlapok, ragasztó