Tanulási stratégiák, módszerek

 

Az egyik záró modul, összefoglaljuk mindazt, amit megtanultunk a tanulásról a módszerek vonatkozásában.

 

Mely célok eléréséhez járul hozzá?

Tanulási módszerek, stratégiák tudatosítása.

 

Igényelt idő

2 tanóra.

 

Felhasználási terület

Tanulásmódszertan tantárgy.

 

Háttér

A bevezető modulban leírtuk, hogy a program végrehajtása közben, a tanév során érdemes gyűjteni a tanulási módszereket, stratégiákat, ötleteket. Most összefoglaljuk ezeket, illetve bizonyos kategóriákba soroljuk a halmazt. A koncepcióban megadtuk a kérdéskör elméleti hátterét, s ott szerepelnek is azok a kategóriák, amelyekbe való besorolás érdekes lehet, illetve új gondolatokat inspirálhat. Így a háttér a koncepcióban szerepel.

 

Ajánlott feldolgozási mód

1. Vegyük elő azt a listát, amelyet a tanév során a tanulás módszereivel, ötletekkel kapcsolatban készítettünk. Mutassuk meg a gyerekeknek a koncepcióban leírt listát, az egyes elemeket lássuk el magyarázatokkal, majd kérjük a gyerekeket, hogy csoportokban próbálják meg a gyűjtemény elemeit a kategóriákban elhelyezni. A végén beszéljük meg a csoportok eredményeit.

 

2. Nézzük meg közösen a „Tanulásmódszertan” c. filmet, amelyen elsősorban a tanulási módszerekkel kapcsolatban szerepel sok információ. Kérjük a gyerekeket, hogy a film nézése közben készítsenek jegyzeteket a módszerekről. A filmet követően kategorizáljuk ezeket a módszereket is (valószínűleg sokat nem kell, mert már korábban szerepeltek). Vitassuk meg, hogy mi a különbség a filmet jellemző, valamint az e programban követett szemléletmód a tanulás kérdéseit illetően.

 

Eszközök, anyagok

A „Tanulásmódszertan” c. film (megvásárolható, kölcsönözhető), videó, televízió (esetleg projektor).

 

Változatok

Itt nem adunk.

 

Kiegészítés

A tanulási stratégiák megismerése inspirálhatja a gyerekeket a gyűjtöttekhez viszonyítva is újabb tanulási módszerek leírására. Szervezhetünk ötletrohamot is, még azt is tehetjük, hogy csoportoknak adunk ki 2-4 stratégiát, hogy ötletrohammal azokhoz gyűjtsenek tanulási módszereket, ötleteket.

 

 

Értékelés

Elsősorban a módszerek lényegének értésére és a stratégiák (nem minden esetben egyszerű) megértésére figyeljünk az értékelés során, az ezzel kapcsolatos tapasztalatainkat fogalmazzuk meg egy kvalitatív értékelésben.

Kérjük meg a gyerekeket, mondják el, hogyan értékelik az egész osztály munkáját a módszerek, ötletek gyűjtésében. Erre az ad lehetőséget, hogy a stratégiák egy jó keretet adnak a legkülönbözőbb tanulási módszerek megfogalmazására, és a saját gyűjteményt ezzel összehasonlítva tarthatjuk nagyszerűnek, közepesnek, vagy nagyon hiányosnak is.