2.3. A konstruktív életvezetés személyiségbeli feltételeinek kialakítása

 

A konstruktív életvezetés alapját, amint arra már utaltunk, a konstruktív magatartás- és tevékenység-repertoár mellett az életvezetés szilárdságát és következetességét, autonóm jellegét biztosító magasrendű ösztönző-motivációs személyiségkomponensek alkotják, amelyek szintén nevelési értékek, s amelyek kifejlesztése ugyancsak a nevelés feladata.

Ilyen magasrendű személyiségkomponenseknek tekinthetők mindenek-előtt a szokások, a példaképek-eszményképek (életvezetési modellek) és a meggyőződések.

A szokás, a példakép-eszménykép, valamint a meggyőződés biztonságosan a bennük tárgyiasult környezeti-pedagógiai hatásrendszer alapján határozható meg, amennyiben a szokások megerősitő-beidegző  hatások, a példakép-eszménykép modellállitás és annak utánzása, a meggyőződés pedig értelmi-tudatosító befolyás nyomán jelentkező belátás útján alakítható ki.

A személyiség ösztönző-reguláló sajátosságcsoportját – tehát a szokást, a példaképet-eszményképet és a meggyőződést – a neveléstudomány már régen definiálta, ezeket hagyományosan mint kialakítandó személyiségvonásokat kezeli, s magatartásszabályozó szerepüket kiemelt jelentőségűnek tartja.

Így a szokások végeredményben beidegzés-begyakorlás útján szükségletté alakult magatartás és tevékenységformáknak tekinthetők; a példaképek és eszményképek meghatározott magatartási-tevékenységi modellek követésének szükségletei; a meggyőződések mint szükségletté vált normák, elvek, eszmék foghatók fel.

Az természetes, hogy mivel a szokások, az életvezetési modellek (példaképek, eszményképek, ideálok, életcélok) továbbá a meggyőződések meghatározó szerepet töltenek be a magatartás, a tevékenység, s ezzel együtt az életvezetés szabályozásában, akkor ezeknek a személyiségkomponenseknek a formálásával a neveléstudomány, de a pedagógiai gyakorlat is kiemelten foglalkozik (Carver, 1998; Gage, 1986; Wittroch, 1978).

Az ezen a területen folyó kutatások és tapasztalat-elemzések eredményeképpen ma már ismerjük a felsorolt személyiségelemek fejlesztésének, alakításának pedagógiai feltételeit.

Ezeknek a pedagógiai feltételeknek a sokaságából a legfontosabbakat emeljük ki és tekintjük át.