2.3.1. A szokás-rendszer megalapozása

 

Ami a szokások, a konstruktív szokásrendszer megerősítését, kifejlesztését illeti, ebben a folyamatban két feltételnek van kiemelkedő jelentősége.

Az egyik feltétel a tevékenység.

A szokások különböző tevékenységformák keretében alakulnak ki és erősödnek meg. A szociálisan értékes tevékenység folyamatában adódik lehetősége a gyerekeknek konstruktív magatartás- és tevékenységformák begyakorlására, beidegzésére, szokásrendszerükbe történő beépítésébe.

A szokásrendszer fejlesztésében a tanulmányi tevékenység mellett az önkormányzati tevékenység, az önkiszolgáló tevékenység, a kulturális és sport tevékenység, valamint az alkotó és termelő tevékenység is fontos szerepet tölt be.

Minél szélesebb tevékenységi kínálatot nyújt az iskola és a család a gyerekeknek, annál hatékonyabban járul hozzá a szokásrendszer fejlesztéséhez. Ugyanakkor, a tevékenységi kínálat csökkenése a szokásformálás hatásfokának csökkenésével jár együtt.

A szokásformálásnak azonban a széles skálájú tevékenységi kínálat biztosítása csak az egyik feltétele.

A másik kiemelt fontosságú feltétel a tevékenység motiválása.

A motiváció jelentősége abban áll, hogy megszünteti a tevékenység kényszer-jellegét, s azt vonzóvá teszi a gyerekek számára. Így a gyerekek nem törekszenek kilépni a tevékenységi folyamatból, ellenkezőleg abban fokozott aktivitással vesznek részt. Ennek eredményeként a szokások fejlődési folyamata sem áll le, sőt fel is gyorsul.

A motiváció lényege nagyon röviden leírható. Eszerint a motiválás során a gyerekek szükségleteit kapcsoljuk be a tevékenység folyamatába. Ez azt jelenti, hogy ezeket a szükségleteket érvényesülni engedjük. Ezáltal az adott tevékenység nem válik kényszer-jellegűvé, a gyerekek megkedvelik, elfogadják, s az adott tevékenységforma beépül saját tevékenységrepertoárjukba.

A motivációs céllal leggyakrabban felhasználható szükségletek a következők: játékszükséglet, mozgásszükséglet, a változatosság iránti szükséglet, a szellemi aktivitás szükséglete, az alkotás szükséglete, a társas együttlét és véleménycsere szükséglete, a látványosság iránti szükséglet, az eredményesség iránti szükséglet, a figyelem előterébe kerülés szükséglete, a személyes presztízs iránti szükséglet.