2.3.1. A szokás-rendszer
megalapozása
Ami a szokások, a
konstruktív szokásrendszer megerősítését, kifejlesztését illeti, ebben a
folyamatban két feltételnek van kiemelkedő jelentősége.
Az egyik
feltétel a tevékenység.
A szokások
különböző tevékenységformák keretében
alakulnak ki és erősödnek meg. A szociálisan értékes tevékenység
folyamatában adódik lehetősége a gyerekeknek konstruktív magatartás- és tevékenységformák
begyakorlására, beidegzésére, szokásrendszerükbe történő
beépítésébe.
A
szokásrendszer fejlesztésében a tanulmányi tevékenység
mellett az önkormányzati tevékenység,
az önkiszolgáló tevékenység,
a kulturális és sport tevékenység,
valamint az alkotó és termelő tevékenység
is fontos szerepet tölt be.
Minél szélesebb
tevékenységi kínálatot nyújt az iskola és a
család a gyerekeknek, annál hatékonyabban járul hozzá a szokásrendszer
fejlesztéséhez. Ugyanakkor, a tevékenységi
kínálat csökkenése a szokásformálás hatásfokának csökkenésével jár együtt.
A
szokásformálásnak azonban a széles skálájú tevékenységi
kínálat biztosítása csak az egyik feltétele.
A másik
kiemelt fontosságú feltétel a tevékenység
motiválása.
A motiváció
jelentősége abban áll, hogy megszünteti a tevékenység
kényszer-jellegét, s azt vonzóvá teszi a gyerekek számára. Így a gyerekek nem
törekszenek kilépni a tevékenységi
folyamatból, ellenkezőleg abban fokozott aktivitással vesznek részt. Ennek
eredményeként a szokások fejlődési folyamata sem áll le, sőt fel is gyorsul.
A motiváció
lényege nagyon röviden leírható. Eszerint a motiválás során a gyerekek
szükségleteit kapcsoljuk be a tevékenység
folyamatába. Ez azt jelenti, hogy ezeket a szükségleteket érvényesülni
engedjük. Ezáltal az adott tevékenység nem
válik kényszer-jellegűvé, a gyerekek megkedvelik, elfogadják, s az adott tevékenységforma
beépül saját tevékenységrepertoárjukba.
A motivációs céllal leggyakrabban felhasználható
szükségletek a következők: játékszükséglet, mozgásszükséglet, a változatosság
iránti szükséglet, a szellemi aktivitás szükséglete, az alkotás szükséglete, a
társas együttlét és véleménycsere szükséglete, a látványosság iránti
szükséglet, az eredményesség iránti szükséglet, a figyelem előterébe kerülés
szükséglete, a személyes presztízs iránti szükséglet.