Fogalmak

 

Nevelési érték

Konstruktív életvezetés

Az Európai Unió emberképe

Morális magatartás – és tevékenységformák

Önfejlesztő magatartás – és tevékenységformák

Szokás

Életvezetési modellek

Meggyőződés

Modell-tanulás

Norma-tanulás

Magatartás- és tevékenység-repertoár

Szelektív hatásrendszer

Harmónia-modell

Konfliktus-modell

 

 

Nevelési érték: olyan magatartás- vagy tevékenységforma, illetve személyiségkomponens, amelynek szerepe van a konstruktív életvezetés megalapozásában és stabilizálásában.

 

Konstruktív életvezetés: olyan életvezetés, amely szociálisan értékes, vagyis közösségfejlesztő jellegű és egyben önfejlesztő, azaz nem önromboló irányultságú.

 

Az Európai Unió emberképe: a morális és ugyanakkor szociálisan életképes állampolgár.

 

Morális magatartás – és tevékenységformák: a konstruktív életvezetést megalapozó tényezők; közülük a legfontosabbak az életvezetés stabilizálódása szempontjából: a munka, az értékóvó magatartás, a karitativitás, a toleráns magatartás, a fegyelmezettség.

 

Önfejlesztő magatartás – és tevékenységformák: a szociális életképesség, az egyéni eredményesség feltételei; közülük a szociális életképesség fenntartása szempontjából a legfontosabbak és nemzetközileg is legelismertebbek: az ismeretszerző tevékenység (élethosszigtartó tanulás), az egyének önmagára és környezetére irányuló esztétikai tevékenysége, a mozgás, a higiéniai szabályok betartására irányuló magatartás.

 

Szokás: begyakorlás (beidegzés) útján szükségletté vált magatartás – vagy tevékenységforma.

 

Életvezetési modellek: mintakövetési vagy utánzási szükségletek, valamely magatartási, döntési, életvezetési minta követésének szükségletei; a konkrét, személyhez kötött minta követésének szükségletét nevezzük példaképnek, az elvont, hosszú távú életvezetési modellt nevezzük élettervnek, életcélnak, életideálnak, életeszménynek is.

 

Meggyőződés: belső szükségletté vált norma, nézet vagy eszme.

 

Modell-tanulás: egy mintakövetési, utánzási szükséglet kialakulása.

 

Norma-tanulás: valamely norma, nézet interiorizációja, vagyis a személyiség szükségletévé, meggyőződésévé alakulása.

 

Magatartás- és tevékenység-repertoár: a személyiség morális és önfejlesztő magatartás- és tevékenységformáinak készlete.

 

Szelektív hatásrendszer: konstrutív magatartás- és tevékenységformákat megerősítő, illetve a destruktív megnyilvánulásokat leépítő hatások együttese.

 

Harmónia-modell: a valóság megszépített, a negatívumokat elfedő, félrevezető bemutatása.

 

Konfliktus-modell: reális, a pozitívumok mellett a negatívumokat is feltáró valóságábrázolás.