Neveléstudomány
és társtudományai
Neveléstudomány: a
neveléstudomány az akadémiai tudományok egyike, ezek körén belül
társadalomtudomány és embertudomány. Mint minden akadémiai tudománynak, a
neveléstudománynak is megvan a sajátos kutatási területe: a nevelés, képzés,
oktatás folyamata, módszertana, intézményrendszere és ezek története; s
rendelkezik e társadalmi valóságterület kutatására megfelelő módszerekkel és
eszközökkel.
Neveléstudomány és társtudományai: a neveléstudomány a nevelés-képzés-oktatás folyamatának szabályszerűségeit rokon- és társtudományokkal szoros együttműködésben és kölcsönhatásban kutatja, legyenek ezek akár alap-, akár pedig alkalmazott tudományok. A legfontosabb rokon- és társtudományok: a szociológia, a pszichológia, a biológia, a kibernetika, a történettudomány.
Társadalmi reprodukció: a társadalom önmagát újratermelésének folyamata. A bővített társadalmi újratermelés folyamatát sok szociológus, történész, pedagógus és politikus „fejlődésnek, haladásnak” mondja.
Társadalmi rétegződés: a modern társadalom különös specifikumokkal leírható nagyobb csoportjainak egymástól való elkülönülése, ennek az elkülönülésnek a hierarchikus szerkezete.
Réteg-hovatartozás: a
társadalmi egyének besorolódása a különböző társadalmi csoportokba. A
réteg-hovatartozás jelentős mértékben kihat az önazonosságra, társadalmi
tudatra, és nagy mértékben meghatározza a réteghez tartozók életét,
tevékenységét, szocializációját, nevelkedési-oktatási-képzési-kulturálódási
esélyeit és lehetőségeit.
Társadalmi mobilitás: a társadalmi csoportok adott, vagy a következő nemzedékhez tartozó tagjai bizonyos társadalmi, politikai, szocializációs, nevelési-oktatási-képzési folyamatokban való részvételük nyomán és annak eredményeképpen átlép(het)nek addigi társadalmi csoportjukból egy másikba. A modern (nyílt) társadalom alakulását, viszonyainak változását, átrendeződését nagyrészt tagjainak mobilitása teszi ki.
Egész életen át tartó tanulás:
A modern társadalom mai életéből fakadó legjelentősebb feladat és kihívás,
amely mind az általános művelődés, mind pedig szakmai képzés terén állandósítja
a tanulás szükségességét, mégpedig a társadalom minden tagja számára.