Gyermekkép: gyermekkép alatt olyan komplex ismeret, illetve hiedelemrendszert értünk, amelyben egy adott kultúra adott társadalmi közegének gyermekre, gyermekkora vonatkozó tudása összegeződik. Iskolarendszer (oktatásirendszer): iskolarendszernek a központi irányítás mellett, egységes jogszabályi háttérrel működtetett különféle funkciójú és jellegű iskolák hálózatát és a hozzá kapcsolódó képesítések rendszerét nevezzük. Nevelési érték: olyan magatartás- vagy tevékenységforma, illetve személyiségkomponens, amelynek szerepe van a konstruktív életvezetés megalapozásában és stabilizálásában. Konstruktív életvezetés: olyan életvezetés, amely szociálisan értékes, vagyis közösségfejlesztő jellegű és egyben önfejlesztő, azaz nem önromboló irányultságú. Az Európai Unió emberképe: a morális és ugyanakkor szociálisan életképes állampolgár. Morális magatartás – és tevékenységformák: a konstruktív életvezetést megalapozó tényezők; közülük a legfontosabbak az életvezetés stabilizálódása szempontjából: a munka, az értékóvó magatartás, a karitativitás, a toleráns magatartás, a fegyelmezettség. Önfejlesztő magatartás – és tevékenységformák: a szociális életképesség, az egyéni eredményesség feltételei; közülük a szociális életképesség fenntartása szempontjából a legfontosabbak és nemzetközileg is legelismertebbek: az ismeretszerző tevékenység (élethosszigtartó tanulás), az egyének önmagára és környezetére irányuló esztétikai tevékenysége, a mozgás, a higiéniai szabályok betartására irányuló magatartás. Szokás: begyakorlás (beidegzés) útján szükségletté vált magatartás – vagy tevékenységforma. Életvezetési modellek: mintakövetési vagy utánzási szükségletek, valamely magatartási, döntési, életvezetési minta követésének szükségletei; a konkrét, személyhez kötött minta követésének szükségletét nevezzük példaképnek, az elvont, hosszú távú életvezetési modellt nevezzük élettervnek, életcélnak, életideálnak, életeszménynek is. Meggyőződés: belső szükségletté vált norma, nézet vagy eszme. Modell-tanulás: egy mintakövetési, utánzási szükséglet kialakulása. Norma-tanulás: valamely norma, nézet interiorizációja, vagyis a személyiség szükségletévé, meggyőződésévé alakulása. Magatartás- és tevékenység- repertoár: a személyiség morális és önfejlesztő magatartás- és tevékenységformáinak készlete. Szelektív hatásrendszer: konstrutív magatartás- és tevékenységformákat megerősítő, illetve a destruktív megnyilvánulásokat leépítő hatások együttese. Harmónia-modell: a valóság megszépített, a negatívumokat elfedő, félrevezető bemutatása. Konfliktus-modell: reális, a pozitívumok mellett a negatívumokat is feltáró valóságábrázolás.