6. A diszfunkcionálisan működő család (Busi Etelka)

 

A családi rendszer diszfunkcionálisan is működhet. Ez azt jelenti, hogy a gyermeknek megmerevedett és célszerűtlen viselkedési mintákat közvetít, megpróbálja lezárni határait a külső környezet hatásai elől, belső egyensúlya pedig nagyon instabil. Több szempontból, többféle megközelítésből is beszélhetünk a család diszfunkcionalitásáról.

Az egyik ilyen eset, amikor egy-egy új családfejlődési szakaszban felmerülő új feladattal, szerepváltozással nem tud megbirkózni a család. Ez történik például akkor, ha az előző időszak számos értékének elvesztése miatti frusztráció nagy, vagy ha az új helyzethez való alkalmazkodás a merev szabályok és struktúra miatt nehezített (Komlósi, 2000). A család alkalmazkodásában ekkor valószínűsíthetően probléma lép fel.

A családban úgynevezett homeosztatikus mechanizmusok tartják fenn az érzelmi és viselkedési egyensúlyt. Az egészséges családoknál a családtagok nagy mozgásszabadsággal rendelkeznek, de úgy, hogy nem veszélyeztetik a család mint egész egyensúlyát. Az ilyen család nem zárkózik el a külvilágból érkező hatások elől, azokat könnyebben befogadja, és rugalmasan reagál is azokra. Így képes problémáival kapcsolatban is új megoldások találására.

A súlyosan diszfunkcionális, rosszul működő, vagy ahogy ezt Forward írja: „mérgező” családok (Forward, 2000) sokkal szűkebb válaszkészlettel rendelkeznek. Kevés figyelmet fordítanak az egyes családtagok egyéni érzékenységére, véleményére. Zűrzavaros módon vagy nagyon mereven ragaszkodnak olyan hiedelmekhez, szabályokhoz, melyek meggátolják a család fejlődését, változását például „a felnőttnek mindig igaza van”, „csak úgy lehet csinálni a dolgokat, ahogy én mondom”. A szülők ilyen és hasonló kimondott vagy rejtett hiedelmeket kommunikálnak a gyermekek felé ezekben a családokban, ezáltal torzítva a realitást.

Rejtett vagy nyílt zavarok azonban a családi légkörben is megmutatkozhatnak. Ezek a személyiségfejlődésben okozhatnak nehézségeket, problémákat. Ha egyenlőtlen szülői viszonyok állnak fenn és a társas kapcsolatok disszonánsan alakulnak a családban, akkor a szülők védelmi-ellenőrzési funkciója csorbát szenved. Az érzelmi bizonytalanság miatt a családi kontaktusminták torzulnak, kedvezőtlen viselkedési formák rögzülnek.

A „mérgezően” működő családokban az érzelmi kötelékek hiányoznak vagy erősen torzulnak, és a család nem tekinthető biztonságos érzelmi bázisnak. A szülők közötti interakciók hiányoznak vagy nem adekvátak, és az egész családra (családon belüli, valamint a család és a külvilág közötti) eltorzult kommunikációs háló jellemző. A feszültségek leküzdésében nem biztosít társas támaszt a család ezekben az esetekben és a nevelési eljárások is vagy hiányoznak vagy szélsőséges formákat öltenek (Barnes, 1991).

Érdemes ezzel kapcsolatban átgondolni Ranschburg elemzéseit a szülői attitűd gyermekekre gyakorolt hatását illetően (Ranschburg, 1993), aki a meleg-hideg és az engedékeny-korlátozó dimenziók mentén elemzi a szülői nevelési stílust.

A meleg az elfogadó, szeretetteljes magatartást takarja, míg a hideg az elutasító, távolságtartó attitűdöt. Az engedékeny stílusban rugalmas szabályok vannak, a korlátozóban mereven és kötelezően betartott szabályok, melyek megszegéséért erős szankciók járnak (Ranschburg, 1993). A meleg-engedékeny nevelői stílusban a szülők szeretetet, elfogadást kommunikálnak a gyermek felé. A gyermekeknek szabad tévedniük, s emellett pozitívan fordulnak a világ felé, kreatívak, aktívak, barátságosak, sikerkeresők, nyitottak.

A meleg-korlátozó szülők túlgondozóak, túlvédőek, és ezáltal a  gyermekek nagy valószínűséggel konformisták lesznek. Az agresszió befelé fordul, és szorongásban nyilvánul meg. Megfelelő szabályzórendszerrel (lelkiismereti funkciókkal, moralitással jellemezhetőek), dependensebbek, de kevésbé kreatívak és kevésbé szociábilisak.

A hideg-engedékeny attitűd mellett a gyermek belső konfliktusaiból származó antiszociális agresszió kibontakozhat. Az ilyen stílusban nevelők nem nyújtanak modellt a gyermekek számára, mivel a szeretetlenség nem vonzó. A legtöbb fiatalkorú bűnelkövető közülük kerül ki (Ranschburg, 1993).

A hideg-korlátozó miliőben a szülő érzelmi elutasítása a gyermek felé a fizikai büntetésben, a minimális számú szülő-gyermek interakcióban nyilvánul meg, miközben odaadó gondoskodását, önfeláldozását hangoztatja. Ez az ambivalencia, ellentmondás bűntudatot kelt a gyermekben, és megnövekedett agresszióját maga ellen fordítja. Súlyos következménye lehet ennek a nevelési környezetnek, hogy a bizalmatlanság nemcsak a szülőkkel kapcsolatban alakul ki, hanem a felnőtt világ egészével szemben generalizálódik, általános lesz. Ezek a gyerekek kudarckerülők, szoronganak a feladatoktól. Látható tehát, hogy a nevelési stílus, légkör is számos alkalmazkodási nehézséget, sérülékenységet rejthet magában.

A szülők gyermekek felé irányuló attitűdjein kívül az egymás iránti érzelmeik is nagyban befolyásolják a család működését, érzelmi viszonyait. Egy családon belüli kapcsolatokat kutató vizsgálat azt találta, hogy ott jelentkezik több gyermeknevelési probléma, ahol a házastársak egymás iránti kapcsolata nem megfelelő (Hansen, 1981). Ha egymás iránt túlzottan motiváltan, szimbiotikusan viselkednek a házaspárok, akkor a gyermekek hozzáférhetősége a szülőhöz elégtelen lesz, ez azt jelenti, hogy a gyermekek hiányt szenvednek szülői szeretetben, gondoskodásban vagy akár az egyik szülő figyelmét kell nélkülözniük, mert a másik féltékeny a gyermekekkel töltött időre. Ha konfliktus adódik ilyen esetekben a szülők között, akkor a gyermek figyelme túlzottan a szülők felé fordul (hiszen egyikőjük szeretetét sem akarja elveszíteni) és elvonódik saját fejlődéséről.

Előfordulhat az is, hogy a szülők alulmotiváltak egymással kapcsolatban. Ekkor a gyermekek számára túlságosan hozzáférhetővé válnak, ami azt jelenti, hogy a társtól hiányolt szeretetet is a gyermekektől kívánják megkapni.

A fentieken kívül számos probléma adódhat a családi kommunikáció zavaraiból is, melyeket teljesen nem lehet elválasztani az érzelmi biztonság-bizonytalanság tengelytől sem. Ilyen kérdés a rejtett érzelmi elhanyagolás jelensége is, amely Bowlby nevéhez fűződik (Mérei, 1984; György, 1965). Ekkor a gyermek és környezete között emocionális félreértés tapasztalható. Az anyának van bizonyos elvárása a gyerek reakcióival szemben, a gyermek azonban ritkán felel meg egészen ennek a ki nem mondott, meg nem fogalmazott képnek, amit az anya magában hordoz (pl. hogy mindig mosolyogjon vissza rá a gyermek, érezze meg, mikor kell az anyának több közelség és mikor egy kis távolságtartás és viselkedjen eszerint stb.). Az anya türelmetlen lesz, elégedetlen, a gyerek pedig daccal reagál, hiszen neki is vannak elvárásai. Egyikük sem kap megerősítést, mindketten csalódnak a másikban, ez a csalódás azonban nem tudatos, így alakulhat ki az a félreértés, ami serdülőkorban akár nagyfokú felnőtt- ellenességben jelentkezik. Az anya szereti a gyermekét, de valamiképpen rosszul. Rejtett vágyai megvalósulását várja tőle, vagy pl. kárpótlást sikertelen életéért. Ezek a szakadékok eltorzíthatják a kapcsolatokat, a gyermekben érzelmi elhagyatottság érzését keltik. Megzavarja közeledését a valósághoz, és érzelmi kapcsolódó képességét a külvilághoz, ami pedig nevelhetőségének legfőbb alapja.

A családi kommunikáció másik nagy zavara lehet a kettős kötés jelensége. A metakommunikáció szerepe csakúgy, mint életünk minden területén, így a családban is kiemelt jelentőségű a kommunikációban. Már a beszéd kialakulása előtt is kommunikálunk, és mivel akkor ezeket a nem nyelvi kifejezőeszközöket használjuk fel, alkalmazzuk és értelmezzük a környezettel való kapcsolattartásban és alakításban, mélyen rögzülnek és automatikusan előhívódnak. Ezért később az esetlegesen bizonytalan helyzetekben, amikor nem tudjuk, hogy a szemünknek vagy a fülünknek higgyünk, ezekre a nonverbális jelekre támaszkodunk. Ezek a nem nyelvi kifejezőeszközök érzelmi, hangulati tartalmat adnak mondandónknak, módosíthatják a közléseink jelentését, sőt, meg is cáfolhatják azt. Előfordulhat, hogy szándékaink ellenére mást közlünk a nemverbális csatornán, és a gyermek aszerint cselekszik, azt a közlést tartja igaznak. A kettősség tehát a szóbeli és a nemverbális kommunikáció kettősségét jelenti. A családban a gyermek súlyos konfliktushelyzetbe keveredik, ha folyamatosan egymásnak ellentmondó üzeneteket kap a nonverbális és a verbális csatornán. Kettős kötéssel kommunikáló családban a gyermek felnőve gyanakvó, mindenkit fürkésző ember lehet, aki vagy csak a verbális jelekre figyel, vagy azt negligálja teljesen.  Például ha szóban azt mondják neki, hogy nagyon kíváncsiak, mi történt vele aznap, viszont a testnyelv egészen mást közvetít, távolságot tartanak, nem vesznek fel vele szemkontaktust, elfordulnak tőle stb. Ebben az esetben a gyermek inkább ez utóbbi reakcióknak hisz. Ha folyamatosan azt tapasztalja, hogy a két csatornán érkező üzenet eltér egymástól, akkor egy idő után kialakulhat az, hogy minden üzenet mindent jelenthet és éppen ezért semmi nem jelent semmit a gyermek számára.

A kommunikáció és a családi interakciók elemzése kapcsán elkerülhetetlen beszélnünk a társas kapcsolatokban tetten érhető játszmákról, Berne fontos tranzakcióanalitikus fogalmáról (Berne, 2000). A másik ember jelentőségét életünkben szociális érintések által tanuljuk meg, melyekben az elismerések és a gyengédség szükséglete irányít. Berne azt mondja, hogy ott jelentkeznek lelki rendellenességek, ahol az embernek nincs spontán és természetes lehetősége elismerés és gyengédség szerzésére. Ahol nem kölcsönösség és egyenrangúság van, ott az egyén a kontaktusok örömét manőverekkel, játszmákkal rontja el. Berne szerint legnagyobb szükségletünk a társ szükséglete, és a társak elismeréséért alakítjuk kapcsolatainkat. A kapcsolatok elemi egységét tranzakcióknak nevezi, mely során a nyereség a partnertől kapott elismerés, öröm. A legnagyobb jelentősége az intimitás helyzeteknek van, mert ezek a szokásosnál nagyobb érzelmi összetartozáson alapuló kapcsolati formák. Ezért fontos, hogy a családban milyen viselkedési mintákkal, kapcsolati módokkal találkozik a gyermek, mennyire kapja meg a kellő elismerést, gyengédséget és mennyire kapja meg ezeket spontán módon, vagy mennyire kell ezek eléréséhez játszmákat indítania. Ha az ember nem tud kellő „simogatáshoz” jutni, akkor játszmákhoz, ún. Game- ekhez folyamodik. Ezek pótlék jellegű, egyéni haszonért játszott, manőverjellegű viselkedések, ezért rosszul alkalmazkodó viselkedést produkálnak és nemcsak a családon belül, hanem azon kívül is.

A következőkben még érintjük a családok diszfunkcionális működését a következő fejezetben, amikor is a veszélyeztetett családokról, illetve a családon belüli erőszakról szólunk.