2. 1. Miért mondhatjuk egy iskolára, hogy szervezet?

 

Az iskola, részben a sok egyéni elképzelés miatt is egy nagyon bonyolult intézmény. Nincs két egyforma nap, nincs két egyforma feladat, nincs két egyforma osztály, nincs két egyforma tanuló, vagy tanár. Mindenkinek megvan a feladata, a legtöbb esetben mindenki ennek megfelelően cselekszik és veszi ki a részét a közös munkában. Az iskolát, mint intézményt, ha külső szemlélőként tekintünk rá, akkor egy jól működő szervezetnek is felfoghatjuk, ahol tanulók, tanárok és néha a szülők közösen tevékenykednek. (Lásd: a 3. és a 4. fejezetet.) Mi kell ahhoz, hogy az iskola, mint egy érdekes és nagyon bonyolult emberi közösség intézmény legyen? Ha egy bizonyos helyre egyszerre sok tanulót és sok tanár összegyűjtünk, attól még nem kezdenek el iskolaként, intézményként működni. Minek kell történnie ahhoz, hogy ez a sok ember egyszer csak azt gondolja, hogy „egy iskola vagyunk”?

 

1. Az iskolának, mint intézménynek, illetve a benne dolgozóknak van egy közös céljuk, aminek az érdekében tevékenykednek. Ez a közös cél, az iskola működésének célja a legtöbb iskola esetében hasonló, de mégsem ugyanaz. Minden iskola tágabb értelemben azért működik, hogy a tanulók értelmi és érzelmi és testi fejlődését elősegítse, de ezt a nagyon általános közös célt minden iskola a maga módján másként értelmezi. Ezt a közös célt minden iskola, beleértve a tanulókat és a tanárokat is minden esetben meg kell, hogy fogalmazza magának. Nemcsak szóban, hanem írásban is rögzítik, hiszen a közös cél egy olyan irányt kell, hogy mutasson, ami a hétköznapi munka minden lépését elvileg meghatározza.

 

2. Az iskola tagjai, a tanárok és tanulók között munka- és felelősség-megosztás van, ami lehetővé teszi a célok elérését. Az intézménye működés és a működtetése rengeteg hosszú távú és napi szintű feladat megoldását igényli. Ezeket a feladatokat megegyezés szerint szétosztják maguk között a résztvevők, hiszen időben és térben nem végezheti mindenki mindig ugyanazt a feladatot. A tanárok felosztják egymás között a tantárgyak tanítását, vagy akár a szünetekben a folyósón tartott ügyeletet. A tanulók felosztják egymás között az osztály hétköznapi feladatait, például a tábla törlését, vagy akár a beteg társaik meglátogatását. Az iskola által megfogalmazott célok eléréshez rengeteg feladatot kell elvégezni, amire egy ember önmaga biztosan nem képes. Pl. egy tanár sem tud minden tárgyat a legjobb színvonalon tanítani a tanulóknak.

 

3. Az alkalmazott tanárok és a tanulók együttműködve, összehangoltan és a közös cél elérése érdekében tevékenykednek. A feladatok felosztása bizalmi elven alapul, hiszen minden részfeladat nagyon fontos az intézmény működésének egésze szempontjából. A feladatokat sokszor egymástól külön, különböző időben végzik el az iskola tagjai, de fontos, hogy megbízzanak a többiekben, hogy mindenki a közös cél érdekében és a legjobb tudása, ügyessége szerint cselekszik. Az egyes feladatok nem a feladatot végző személy magánügyei, a feladat elvégzésének eredményessége sokszor másokra is komoly hatással van. Több olyan iskolai feladat adódik, ahol az iskolai tagjainak együtt kell működnie ahhoz, hogy azt eredményesen meg tudják oldani. Az ilyen feladatok megoldásának sikere bizonyos esetekben csak a feladatot végzők számára fontos, de a legtöbb esetben egy nagyobb közösség érdekében tevékenykednek. Pl. az azonos tantárgyakat tanító tanárok sokszor megbeszélik, hogy bizonyos anyagrészeket hogyan lehet a legjobban tanítani. A félév során egymást segítve, együttműködve teszik eredményesebbé az adott tantárgy oktatását, ami nem csak nekik, hanem akár több osztálynak, rengeteg tanulónak fontos lehet.

 

4. Az iskolai feladatok felosztása alapján különböző szerepek alakulnak ki. Az iskola minden tagja, beleértve a tanárokat és a tanulókat is, nem csak egyszerű szemlélője, hanem aktív részese az iskola munkának. A legtöbb feladat nem esetleges, hanem állandóan visszatérő, akár napi szinten jellemző tevékenység. Sokszor kifejezetten hatékony, ha a feladatokat hosszabb ideig egy-egy személy végzi el, hiszen ilyenkor tapasztalatot, gyakorlatot szerez, ami hatékonyabbá teszi a munkáját. Bizonyos feladatok pedig huzamosabb ideig is eltartanak. A feladatok elvégzésének célját, időtartamát, módját pontosan meg kell határozni. Ezek a meghatározások sokszor írásban is megjelennek, ami a feladatot végző számára útmutató, az iskola többi tagja felé tájékoztató jellegű. Az ilyen feladat-meghatározások egy-egy iskolai szereplő számára megfogalmazott szerepek. Az iskolai tagjai közül sokan egyszerre több szerepet is felvállalnak, vagyis egyszerre több feladatot is ellátnak. Pl. az iskola igazgatója irányítja az intézmény munkáját, de ugyanakkor matematikát is tanít és délutánonként fizikaszakkört szervez a felsőbb éveseknek.

 

5. Az iskolában meghatározott hierarchikus viszonyok érvényesülnek. Minden, a közös cél érdekében, egy-egy meghatározott szerepkörben elvégzett feladatot ellenőrizni szoktak. Az ellenőrzés pontos rendszer előre meghatározott, az iskola minden szereplője ismeri a rá vonatkozó szabályokat. Pl. a tanulók tanulási tevékenységét a tanárok rendszeresen ellenőrzik. Az igazgatóhelyettesek rendszeresen látogatják a tanárkollégáik óráját, hogy a tanítási tevékenységüket ellenőrizzék, az igazgatónak pedig rendszeresen beszámol az iskolatitkár az elvégzett adminisztratív és szervezési feladatairól. Minden szerepkörnek a meghatározásában benne van, hogy az elvégzett feladatról kinek és mikor kell majd beszámolni. A tanári és iskolavezetői szerepkörökben mások munkájának az ellenőrzés is kötelező feladat. Az igazgatóhelyettes például ellenőrzi az általa tanított tanulók tanulásának eredményességét, bizonyos tanárok feladatait, ugyanakkor a munkájáról rendszeresen beszámol az őt ellenőrző igazgatónak. Az ellenőrzésen túl a hierarchikus viszonyokban, az egyes szerepkörökben az is előre meg van határozva, hogy a feladatok elvégzéséhez kitől és milyen formában lehet segítséget kérni. (Serfőző-Somogyi, 2004. )

 

Ahogy már korábban is említettük, ha sok tanárt és sok tanulót egyszerre egy helyen összegyűjtünk, akkor az még nem lesz működő intézmény, nem lesz működő szervezet. Ahhoz, hogy a tanárok és tanulók közössége intézmény legyen, közös célok, munka- és felelősség-megosztás, összehangolt együttműködés, szerepkörökben előre meghatározott feladatok és ellenőrizhető hierarchikus struktúra szükséges. (Lásd még a 3. és a 4.fejezetet!)