2. 2. A formális működést meghatározó dokumentumok

 

2. 2. 1. A Pedagógiai Program

 

Az iskola nevelő-oktató munkájának legátfogóbb dokumentuma az iskola pedagógiai programja. Pedagógiai programja minden iskolának van, mégpedig minden iskolának saját pedagógiai programja. Ezt a pedagógiai programot elsősorban az iskola tanárai készítik el, de minden esetben megpróbálják figyelembe venni az odajáró tanulók igényeit, elképzeléseit, illetve a szülők kéréseit. A pedagógiai programnak vannak kötelező, a közoktatási törvény által előírt elemei. Ezeket minden iskolának, amikor pedagógiai programot készít, figyelembe kell vennie. Ezek a kötelező részek elsősorban nem kötelező tartalmakat jelentenek, hanem olyan kötelező elemeket, amit minden iskolának saját magára nézve értelmezni és átgondolni kell. A pedagógia programot az iskola nevelőtestületre fogadja el, jelezve mintegy, hogy ez alapján képzeli el a további működését. Ennek alapján az iskola fenntartója, szakértői véleményekre alapozva hagyja jóvá.

A pedagógiai programnak része a nevelési program, miszerint az iskola pedagógusai milyen filozófia, milyen elvek és elképzelések alapján képzelik el a rájuk bízott tanulók fejlesztését. Egy pedagógiai program fontos értékmérője, hogy ezek az elvek mennyire konkrét elképzelésekkel egészülnek ki. Természetesen minden iskola a lehető legtöbb jót szeretné az oda járó tanulóknak, de ez önmagában még nem elég, hiszen ennek a megvalósításához fel kell ismerni, hogy az iskolai tanulói milyenek, milyen téren van szükségük kiemelt fejlesztésre, illetve mi az, amit az iskola tantestülete nyújtani tud nekik.

A pedagógiai programnak szintén fontos része a helyi tanterv, amiben az egyes tantárgyak oktatási tartalmának részletes leírását találhatjuk. Itt jelenik meg az, hogy az iskola egy bizonyos évfolyamon, milyen tantárgyakat milyen óraszámban tanít, illetve ténylegesen mi tartozik a tananyagban. Természetesen ettől még nem lesz két egyforma tanóra, de az azonos szaktárgyat tanító pedagógusnak ez egy részletes iránymutatás, hogy mikor, kinek pontosan mit kell tanítani és mi az, ami a továbblépéshez szükséges. A helyi tantervben találjuk azt is, hogy milyen módon zajlik a tanított ismeretek ellenőrzés, számonkérése.

Habár az iskolába járó gyerekek évről-évre változnak, a pedagógiai programot csak ennél ritkábban gondolják át, fogalmazzák meg újra, hiszen az általános célok az évről-évre változó tanulói igényekhez képest nem módosulnak jelentős mértékben. Ha nem lenne pedagógia programja az iskola, mint intézmény talán akkor is működne, de nagy lenne a bizonytalanság, és biztos, hogy nem lenne eredményes a hétköznapi munka. A pedagógiai programban megfogalmazott közös célt fontos, hogy mindenki ismerje, megértse és igyekezzen annak megfelelően cselekedni. A pedagógiai programot joga van megismerni a szülőknek, hiszen ezen keresztül is képet kaphatnak arról, hogy pontosan milyen nevelő-oktató munka folyik az iskolában.