2. 6. 2. A formális és informális szerep, kapcsolatrendszerek

 

Egy nevelőtestület, vagy szakmai jellegű iskolai közösség belső életében a csoportalakulási folyamatoknak megfelelően, minden más emberi csoporthoz hasonlóan kialakulnak bizonyos szerepek, amelyek meghatározzák az egyén és csoport, illetve az egyének kapcsolatát. Az informális szereprendszer az iskola hétköznapjaiban is szinte minden pillanatban felismerhető. Ez a kapcsolatrendszer csak nehezen befolyásolható, de a történések hatására, vagy új szereplők megjelenésére folyamatosan alakul. A benne élő pedagógusok sok esetben fel is ismerik és tudatosan igyekeznek kezelni, míg mások inkább csak elfogadják és passzívan viselik a következményeit. Teljes egészében, objektív módon alig, vagy szinte egyáltalán nem ismerhető meg, de jelentős mértékű hatást gyakorol a formális kapcsolat és szereprendszer minden elemére és ezen keresztül az iskola belső világára, vagy akár az intézmény eredményességére is.