3. Kommunikáció az iskolában (Szivák Judit)

 

3. 1. A kommunikáció

 

Az átlagember ébrenlétének 70 %-át kommunikációval tölti. A kommunikációval különböző célokból foglalkozó kutatók nagy része azt állítja, hogy lehetetlen nem kommunikálni. Minden szónak és minden viselkedésnek van üzenet értéke, vagyis minden pillanatban kommunikálunk.

Akár aktív, akár passzív a kommunikáció mindig hír értékkel bír, hatást gyakorol másokra, befolyásol. A kommunikáció a felek kapcsolatát is minősíti intenzitásában, dinamikájában. Kifejezi annak lényegét, akár tudatában vannak a résztvevők, akár nincsenek.

A kommunikáció a társadalmi és a személyközi történések hordozója, ezzel egyike a szociálpszichológia és a pedagógia kulcsfogalmainak.

A kommunikáció létrejöttéhez két partner szükséges: az adó, akitől az információ kiindul és a vevő (fogadó), aki ezt megkapja, értelmezi. Válasz esetén kölcsönös információáramlás indul meg, ezt nevezzük kommunikációnak.

 

A kommunikációban – amint fent jeleztük - mindig vannak fogadók és küldök. A fogadó szerepe, hogy értelmezze az üzenetet és visszaigazolja azt valamilyen módon. Ezért lényeges, hogy a küldő és a fogadó azonos kódot használjon, melybe beletartoznak a közösen értelmezhető verbális és non-verbális (nem szóbeli) jelek, jelzések is (gesztusok, szimbólumok, mimika, térhasználat…) Az utóbbiakra legalább olyan fontos figyelnünk, mint a szavakra, hiszen sok esetben módosítják a verbális üzenet jelentését. (Gondoljunk csak arra a tanárra, aki dicsérettel fordul a tanulóhoz, de mindezt nem erősíti meg non-verbális üzenetével, például nem mosolyog. Vajon melyik közlés lesz hiteles a tanuló számára? Vagy mire következtetünk vizsgahelyzetben egy ingató fejmozdulatból?)

 

A kommunikáció természeténél fogva kölcsönös üzenetváltás, melynek segítségével megismerjük, befolyásoljuk a világot, másokat és önmagunkat is.

Sok kommunikációban az üzenetben egy felszólító tendencia is érvényesül, vagyis megjelenik a partner befolyásolásának célja. Ez gyakran nem nyílt, hanem burkolt üzenetek által történik (lásd pl.: non-verbális üzenetek). A résztvevők viszonya lehet egyenrangú és egyenlőtlen (komplementer, kiegészítő), mely meghatározza a kommunikáció tartalmát, stílusát és ennek következtében a befolyásolás mértékét is.

A Johary ablak (ejtsd: dzsohari ablak) egyike a legszemléletesebb modelleknek, melyek az emberi interakciókat leírják (lásd 1. ábra).

 

 

AZ ÉN ELŐTT ISMERT

AZ ÉN ELŐTT ISMERETLEN

MÁS ELŐTT ISMERT

NYITOTT

VAK

MÁS ELŐTT ISMERETLEN

REJTETT

ISMERETLEN

 

Barlai Róbert – Szatmáriné Balogh Mária (1997): Önismeret, kommunikáció, csoportjelenségek dióhéjban. Külkereskedelmi Főiskola, Budapest, 14. p.

 

1. árbra Johary ablak

 

A Johary ablak a kommunikáció célját négy csoportba sorolja be:

·          Van, amit MI is tudunk magunkról és MÁSOK is rólunk. Ide tartoznak a „Nyitott kommunikáció” közlései és az azokból származó ismereteink magunkról és kommunikációs partnereinkről.

·          Van, amit MÁSOK ismernek rólunk, de előttünk ismeretlen. Ezt nevezzük Vak területnek.

·          A Rejtett mezőben találhatók azok az ismereteink önmagunkról, melyeket nem osztunk meg másokkal, nem mutatjuk meg másoknak valamilyen oknál fogva.

·          Az Ismeretlen, bizonyos pszichológiai iskolák szerint „tudatalatti” részben is vannak rejtett dimenziók, melyek lehet, hogy soha nem válnak ismertté sem a magunk, sem mások számára.

 

Minden személyben eltérő a nyitott, a rejtett és a vak terület nagysága, tartalma. Az adott szituáció is meghatározza, mennyire „nyitjuk” meg személyünket a másik személy, vagy helyzet számára. Az ábra legfontosabb üzenete ettől függetlenül az, hogy önmagunkról és másokról is csak kommunikáció útján szerzünk reális ismereteket, tehát az önismeret kialakulásának eszköze is a kommunikálás.