3. 2. Szerep és kommunikáció

 

A kommunikáció mindig adott társadalmi viszonyrendszerben zajlik, ahol a két fél egymáshoz való viszonya meghatározott, ebből fakadóan a kommunikáció tartalma, stílusa, hangneme is változó. A szerep szó a hétköznapi nyelvhasználatban valami megjátszott viselkedésre, színészi teljesítményre utal. A szociálpszichológiai jelentés ettől nagymértékben különbözik, hiszen ebben a kontextusban akkor beszélünk szerepről, amikor egy meghatározott szakma, helyzet kapcsán úgy viselkedünk, ahogyan az adott foglalkozás, helyzet optimális gyakorlása megkívánja.

Gondoljuk át, hogy azonos életkorban hány szerepet kell eredményesen érvényesíteni: miközben az iskolában pedagógusként dolgozunk, valószínűleg otthonosan kell mozognunk a gyerek, a szülő, a társ, a barát szerepében is. Ugyanakkor egy tanár szerepe a szerint is változik, hogy éppen kivel kommunikál. Másként irányítjuk az interakciót egy kollégával, egy szülővel, az intézményigazgatóval, illetve a tanulóval szemben. (Az iskolai szerepekről lásd részletesebben a 2. 3. és az 5. fejezetet.)

Egy-egy szerephez társadalmilag elvárt, illetve szociálisan hatékony kommunikáció tartozik.

Léteznek szabad, ajánlatos és kötelező elvárások. A szerepeket tanulás útján sajátítjuk el. Az utánzás, az azonosulás, az interiorizáció folyamán a külső minta belső meggyőződéssé, viselkedéssé válik.

A szerepazonosulás hosszú és bonyolult folyamat, melyben alapvető jelentőségű, hogy milyen mintákból építkezhet az ember. A szereptanulás elválaszthatatlan része az adott szerephez tartozó kommunikációs repertoár elsajátítása és hatékony alkalmazása. Szerepeinkben csak akkor leszünk eredményesek, ha hitelesen képviseljük az adott szerep viselkedését, kommunikációját és nem színészi teljesítményt igyekszünk nyújtani.