3. 3. Kommunikációs csatornák

3. 3. 1. Verbális kommunikáció

 

Az ember legtipikusabb kommunikációs módja a szóbeliség. Kódrendszere: a nyelv és maga a beszéd, tanult kulturális eredmény, mely éppen a tanulási utak különbözősége okán jelentősen eltér. A nyelv hatalmas rendszeréből a társadalom különböző csoportjai eltérő mennyiségű kódot ismernek, értenek és használnak. A használt kommunikációs kód összetettsége (kommunikációs kompetencia) elsősorban a családi szocializációs hatásoktól függ és már az iskolába lépéskor meghatározhatja a tanuló sikerességét, a tanuláshoz való viszonyát.

A kidolgozott kód gazdag szókincsen, összetett grammatikai szerkezetek birtoklásán, tagolt, árnyalt fogalmi készleten alapul. Ez a kód olyan családok sajátja, amelyek szocio-ökonómiai státusa magas. A korlátozott kódot szűk szókincs, alacsony absztrakciós szint, egyszerű szerkezetek jellemzik. Az iskolázatlan családok, kedvezőtlenebb szociokulturális közegből érkező gyermekek nyelvhasználatát jellemzik, akik iskoláztatásuk során gyakran behozhatatlan hátránnyal küzdenek, hiszen nem értik a tanítói instrukciókat, kérdéseket, a tankönyvek szövegét. (Erről részletesebben lásd: „Család, gyermek, társadalom” című füzetet.)

Az alkalmazott nyelvi kódok behatárolják a verbális intelligencia fejleszthetőségét, az olvasásra való hajlandóságot, így „22-es csapdájaként” rögzítenek bejósolható életpályákat, társadalmi esélyegyenlőtlenségeket.

 

Egy rövid történet: Lacikának megsérült a keze, a pedagógus a sebészetre kísérte. Az orvos szokásos mondattal fogadja: „mi a panasz”? Lacika rémülten hátrál és ijedten mondja: „én nem árultam be senkit”!