3. 3. 2. Nem verbális kommunikáció

 

Verbális kommunikációnkat tudatosan, vagy akaratlanul minden esetben nem szóbeli üzenetek kísérik. Ezek az üzenetek sok funkcióval társulnak a verbális közléshez. Erősíthetik, nyomatékosíthatják mondanivalónkat, árnyalhatják a közlést, vagy éppen ellenkező érzelmeket fejezhetnek ki, mint amit a szóban megfogalmaztunk. Többnyire a mondanivalóhoz való viszonyunk, érzelmeink kódolhatóak ezekben a non-verbális jelekben.

Fontos kommunikációs kompetencia egy pedagógus számára, hogy eredményesen, hitelesen használja ezt az eszköztárat, amikor visszacsatol, illetve, amikor fogadja a tanulók jelzéseit.

A mimika főként az érzelmek kifejezésében játszik fontos szerepet és egyben az egyik legfontosabb információforrásunk a másik emberről. Leggyakoribb megnyilvánulása a mosoly és a nevetés, melynek nagy jelentősége van az elfogadó, bizalmas légkör megteremtésében. A mimika többnyire nem tudatos, spontán megnyilvánulásokat, üzeneteket közvetít, ezért különleges szerepe van a pedagógiai interakcióban.

A kommunikációt minden esetben kíséri a tekintet, a szemkontaktus jelenléte, vagy éppen hiánya. A tekintet szó nélkül is behívja a másik felet az interakcióba, ezért is oly gyakori, hogy bizonyos helyzetekben a tanulók kerülik a szemkontaktust, ezzel jelezve önkéntelenül, hogy nem tudják a választ, nem szeretnének válaszolni a tanár kérdésére.

A vonzalom és a bosszúság kifejezésére egyaránt alkalmas a tekintet. Egy rutinos tanár csupán a pillantásával képes megerősíteni, vagy elutasítani egy tanulói viselkedést, megnyilvánulást.

A szem által küldött üzenetek száma, fajtája szinte végtelen: Szorongás, erőteljes koncentráció, a figyelem elterelődése, unalom, düh, bánat…

Fontos pedagógiai képesség, hogy szüntelenül figyeljük a tanulók rejtett és nyílt üzeneteit, melyek forrása leggyakrabban a tekintet, hiszen sok esetben egyetlen szóbeli jelzés nélkül is jól látszik a csoporton az unalom, vagy egy-egy értelmezési probléma.

A Pygmalion-effektus egyik közvetítője is éppen a szemkontaktus hossza, gyakorisága, üzenete. Kutatási tény, hogy a tanár sokkal több szemkontaktust kezdeményez azokkal a tanulókkal, akikkel szemben magasabb elvárást közvetít.

A mindennapi érintkezésben és a pedagógiai helyzetekben is további fontos non-verbális eszközök: hangnem, hanghordozás, hangerő, tempó és a kísérő gesztusok.

A gesztusok, a fej, a kezek és a karok mozgása egyrészt kísérői más verbális, vagy nem verbális közlésnek, csupán alátámasztják, vagy nyomatékosítják az üzenetet. Más esetekben önálló közlés értékük lehet.  Gondoljunk csak a figyelmeztetően felnyújtott ujjra, vagy a rosszallóan csóváló fejre.

 

A térközszabályozás a partnerek közötti viszonyt, egymáshoz viszonyított státuszukat fejezheti ki. Különböző kapcsolatokban az elfogadott térköz más és más lehet, ahogyan eltérő kultúrák is másképp értelmezik a személyek közötti távolságot. Figyeljük meg, hogy például egy fogadóórán a pedagógus és a szülő távolsága, a beszélgetésre berendezett tér milyensége mennyi mindent elárul a felek partneri viszonyáról, vagy éppen ennek hiányáról.