3. 6. Kommunikáció az iskolában

 

Az előző fejezetekben az iskoláról, mint szervezetről már számos jellegzetességet megtárgyaltunk, s a következőkben kommunikációs szempontok mentén folytatjuk a leírást, az elemzést. Egy szervezeten belül a mindennapi élet folyamatszabályozásának alapvető része, az együttműködés feltétele a szervezeti kommunikáció. Csak azokat az embereket lehet együtt működtetni, csak azok tudnak együttműködni, akik kommunikálnak egymással, ezért a szervezettel együtt tudatosan kell felépíteni, fenntartani az információs rendszert is.

Az információadás hatékonyságának alapelvei közé tartozik, hogy cél, helyzet- és feladat-specifikus legyen.

Fontos, hogy kiknek szól az üzenet, hisz tudni kell eszerint differenciálni a kommunikációt. Előfordulhat, hogy a szervezeten belül lévő kisebb csoportok (pl. tanári munkaközösségek, baráti társaságok) eltérő kultúrája miatt az érkező üzeneteknek különböző értelmezései alakulnak ki.

A szervezeten belüli kommunikációt nagymértékben befolyásolja a vezető tehetsége, de befolyásoló tényezőnek számít a csoporttagok kommunikációs fejlettsége, kultúrája.

Az emberek a szervezeten belül különféle kapcsolatrendszerekbe épülnek be. Ilyen például a munkastruktúra, a hatalmi struktúra, a státusz, a baráti kapcsolatok. Mindezeknek a formális és informális kapcsolatrendszereknek a sajátosságai befolyásolják, hogy ki kivel, és milyen módon kommunikál, és ezek akadályozhatják azt is, hogy akár egy szükséges kommunikáció is létrejöjjön. (A formális és informális kapcsolatrendszerekről lásd részletesen a 2.6. és a 6. fejezetet.)

A szervezetekben állandó a mozgás. Változnak az emberek pozíciói, a csoportok összetétele, emiatt az üzenetek gyakran nem jutnak el a valódi címzetthez.

Az iskolai kommunikáció feladata, mint minden más szervezetben is az információk hatékony eljuttatása a címzetthez, illetve a válaszok fogadása. A szervezeti légkör egyik meghatározó eleme, hogy az információk gyorsan, hatékonyan áramolnak-e az összes fogadó felé, illetve, hogy alkalmuk van-e válaszüzenetet küldeni, ezért olyan többcsatornás kommunikációs rendszert érdemes alkotni, mely lehetővé teszi, hogy mindenki mindenkivel kapcsolatba tudjon lépni. Ez nem jelenti azt, hogy minden csatornát használni is fognak a szervezet tagjai, azt azonban igen, hogy mindenkinek megvan a lehetősége bárkivel kommunikálni. A kommunikáció tartalma a hatékony szervezetekben feladathoz illő („feladat-releváns”), a vezető számára ezért az egyik legfontosabb teendő az, hogy az adott feladatok esetében segítse az optimális kommunikációs rendszer felépítését, és határozza meg a hatékony problémamegoldáshoz szükséges alapvető információkat.

 

Az iskolai szervezet kommunikációja sokirányú és a címzettek szempontjából más és más kritériumoknak kell megfelelnie. A leggyakoribb kapcsolatok a következők:

·          Iskolavezetők:      fenntartó

pedagógusok

segítő alkalmazottak

szülők

tanulók

·          Pedagógusok:      kollégák

segítő alkalmazottak

szülők

tanulók

·          Tanulók:               diáktársak

                                    pedagógusok

segítő alkalmazottak.

 

Ezekben a kapcsolatokban a felek különböző szerepekben jelennek meg, ami befolyásolja az elvárt, illetve a megvalósított kommunikációt. Ugyanazt a tartalmat például másként kommunikálja a pedagógus a tanuló, a kolléga, vagy a szülő irányába. (Érdemes a  6. fejezetet e szempontból is feldolgozni, értelmezni.)

A tanítási kommunikáció kiemelt területei: a tanári előadás, a tanári kérdezés, a tanári instrukciók, a dicséret, a rosszallás kifejezése, az elvárások kommunikálása.

A szervezeti struktúra jellege, a szervezeti modellek sajátosságai, a szervezeti kultúra erőteljesen befolyásolja a kommunikációt. (Lásd a 2. és a 4. fejezetet.)

Az iskolán belüli a tökéletlen információáramlásnak számtalan oka lehet. Főbb gátló tényezők:

·          A szervezeten belüli térbeli távolság általában csökkenti a személyes kommunikáció gyakoriságát.

·          A szervezeten belüli információk cseréjénél előfordulhatnak különböző értelmezések.

·          Az emberek szervezeten belüli kapcsolatrendszerei befolyásolják, hogy ki kivel kommunikál.

·          A szervezetek állandó mozgásban vannak. Változnak az emberek pozíciói, a csoportok összetétele, földrajzi elhelyezkedése. Emiatt az üzenetek gyakran nem jutnak el a valódi címzetthez.

·          Ha nő az alkalmazottak száma, nő a kommunikáció mennyisége de csökken annak személyes jellege.

 

Az iskolát, mint szervezetet sokféle egyén együttműködése alkotja, így az egyedi és a különféle csoportok jellegzetességein túl a szervezet működésére jellemző sajátosságok döntően befolyásolják, hogy az iskolán belüli kommunikáció hatékonyságát.